فایننشال تایمز گزارش می‌دهد؛

ترامپ برنده احساساتی انتخابات آمریکا می‌شود؟!

یکی از بزرگ‌ترین سوالات این فصل مبارزات انتخاباتی این است که چرا به جو بایدن اعتبار بیشتری برای اقتصاد در حال رشد آمریکا داده نشده است.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ سه شنبه بزرگ، روزی که در بیشتر ایالت های ایالات متحده انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری برگزار می‌شود، در راه است. بر اساس نتایج به دست آمده است یکی از دونالد ترامپ و جو بایدن برنده انتخابات خواهند بود. بر اساس داده‌ها انتخابات مقدماتی ممکن است بینشی را در مورد شکاف بین تنوع اقتصادی و تجربه احساسی رای‌دهندگان به ما بدهد.

پرسش بزرگ انتخابات آمریکا؛ چرا بایدن نه؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالات این فصل مبارزات انتخاباتی این است که چرا به جو بایدن اعتبار بیشتری برای اقتصاد در حال رشد آمریکا داده نشده است. تولید ناخالص داخلی افزایش یافته، تورم کاهش یافته است و بازار کار نمی‌تواند از این بهتر باشد. با این حال، دیدگاه مصرف‌کنندگان به اندازه کافی مثبت نیست و این احتمالاً در نظرسنجی‌های خروج سه‌شنبه منعکس خواهد شد.

نتایج نه تنها نشان خواهند داد که رای‌دهندگان چه نامزدهایی را انتخاب کرده‌اند، بلکه دلایل انتخاب آن‌ها را نیز مشخص خواهند کرد. به نظر می‌رسد داده‌های اقتصادی در تضاد با احساسات رای دهندگان هستند.

خشم از تورم پایدار است؟

برای مثال تورم را در نظر بگیرید. تورم در حال کاهش است، نرخ بیکاری پایین است و دستمزدها افزایش پیدا کرده‌اند.  با این حال، مردم اعداد شاخص قیمت مصرف کننده را احساس نمی کنند. آن‌ها بیش از هر چیز افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت مواد غذایی، اجاره، گاز، برق، بیمه خودرو و سایر ملزومات را در دو یا سه سال گذشته احساس می کنند.

دیدگاه اکثر مردم آمریکا، به خصوص نسل جوان و اقشار آسیب‌پذیر نسبت به تورم این‌گونه نیست که بگویند “اجناس گران هستند اما تورم در حال پایین آمدن است و این یعنی پول بیشتر در جیب من خواهد ماند.” آن‌ها بیشتر احساس خشم می‌کنند.

استن گرینبرگ، تحلیلگر دموکرات اینگونه می‌گوید: “در طول فصل تبلیغات فهمیدم که حتی وقتی از دوران تورم عبور می‌کنید، مردم برای مدتی طولانی همچنان خشمگین باقی می‌مانند.”

حتی با گذر از دوران تورم، تاثیر منفی آن باقی خواهد ماند

این بدبینی طولانی مدت با این واقعیت تشدید می‌شود که تاثیر تغییرات اقتصادی بین نسلی (مانند تورم بیش از ۵ درصد که از سال ۲۰۰۸ بی سابقه بود) تا پایان عمر بر افراد باقی خواهد ماند. در واقع، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی یک سال واقعاً سخت در اوایل بزرگسالی برای تغییر رفتار برای تمام عمر کافی است.

 نویسنده در ادامه این‌گونه می‌نویسد: “من به مادربزرگ بریتانیایی‌ام فکر می کنم، پرستاری در جنگ جهانی دوم، که چندین بار از یک کیسه چای یکبار مصرف استفاده می کرد. یا برعکس، والدین ثروتمندم، که با داشتن وام مسکن تا دوران بازنشستگی خود احساس راحتی می کنند. در واقع احساسات، تصمیمات اقتصادی و رای ما را هدایت می کنند.”

تاثیر مثبت مهاجران قانونی و غیر قانونی بر رشد اقتصادی آمریکا

این حقیقت نه تنها درباره تورم، بلکه درباره مسائلی همچون مهاجران و امنیت مرزها که مسائلی تعیین کننده در انتخابات هستند، نیز صدق می‌کند. نقش مهاجران در رشد اقتصادی آمریکا غیر قابل انکار است. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد کارگران خارجی یکی از دلایل اصلی بالا نرفتن تورم کارگری بوده‌اند. این مساله شامل مهاجران قانونی و غیر قانونی می‌شود.

در گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی استراتژاس، که در آن “مهاجرت گسترده” کلید درک رشد ایالات متحده عنوان شده، آمده است: “از آنجایی که اندازه گیری میزان مهاجرت ایالات متحده در سال های اخیر دشوار بوده است، داده های گزارش شده که تأثیر ضد تورمی مهاجرت را نشان می دهد، ممکن است این افزایش را دست کم گرفته باشد.”

در ادامه این گزارش آمده است: ” سیاست برخی از ایالت‌ها مبنی بر انتقال مهاجران از مرزهای جنوبی به شهرهای بزرگتر، ممکن است (به‌طور ناخواسته) باعث انطباق افراد با مناطقی که در آنجا امکان کار وجود دارد،نیز بشود.”

این احساس رای دهندگان است که واقعیت سیاسی روز را تعیین می‌کند

در شهری همچون نیویورک با وجود بحران گسترده مسکن مهاجرین، این افراد باعث پایین نگه داشتن قیمت‌ها در حوزه غذا و مراقبت از کودکان و سالمندان شده‌اند. سرعت گیری روند اعطای اجازه کار قانونی به کارگرانی که شکاف موجود را پر می‌کنند، امری مثبت خواهد بود. اما ۶۱ درصد از آمریکایی‌ها و ۹۱ درصد از اعضای حزب جمهوری‌خواه مهاجرین غیر قانونی را خطری جدی می‌دانند.

شکاف حزبی فزاینده در برداشت‌های اقتصادی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه احساسات به جای واقعیات، واقعیت سیاسی امروز را دیکته می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ توسط محققان دانشگاه استنفورد و نیویورک منتشر شد نشان داد که شکاف در نحوه نگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به داده‌های اقتصادی یکسان بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ دو برابر شده است.

علاوه بر این، در زمان بازسازی اقتصادی همچون دوره پسا بحران اقتصادی بزرگ در دوران ریاست جمهوری اوباما و دوره رشد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری بایدن این شکاف‌ها بیشتر هم می‌شوند. نویسندگان این مطالعه معتقدند که دلیل این اتفاق می‌تواند به این برگردد که ایدئولوگ‌ها از هر طیفی می‌توانند داده‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی پیدا کنند که در خدمت باورهای سیاسی آن‌ها باشد.

پول از بایدن، رای برای ترامپ

در نظر بگیرید که از سال ۲۰۲۱، شهرهای کوچک با اقتصاد ضعیف‌تر که ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، ۱۶ درصد از سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های راهبردی مانند انرژی پاک و نیمه‌رساناها را به لطف تمرکز دولت بایدن بر اقتصاد منطقه‌ای دریافت کرده‌اند. با این حال، از آنجایی که اینها برنامه‌های بلندمدتی هستند که سال‌ها طول می‌کشد تا در جوامع مذکور احساس شوند، بسیاری از ساکنان این مناطق ممکن است همچنان به ترامپ رأی دهند.  بهتر است به جای تمرکز بر داده‌های «سه‌شنبه بزرگ»، به احساسات مردم اهمیت داده شود؛ احساس رای دهندگان است که در ماه نوامبر نتایج را مشخص خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 413573
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا