خودروهای برقی ارزان تر از مدل های بنزینی می شوند؟

با وجود مزایای متعددی که برای خودروهای برقی تبلیغ می شود، این مدل ها قیمت بالاتری نسبت به همتایان بنزینی و دیزلی دارند. به عبارت دیگر از لحاظ قیمت، برتری فعلاً با خودروهای درون سوز است. اما طبق پیش بینی های موسسه گارتنر، این برتری به زودی رنگ خواهد باخت.

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز، گارتنر معتقد است. هزینه ساخت خودروهای برقی نهایتاً تا سال ۲۰۲۷ کمتر از رقبای بنزینی و دیزلی خواهد شد. البته این امر لزوماً به معنای این نیست. که قیمت مصرف کننده خودروهای برقی کاهش خواهد یافت. زیرا بحث عرضه و تقاضا همواره نقشی اساسی در شرایط بازار دارد.

شاید بدانید باتری گران ترین قطعه یک خودروی برقی است. با پیشرفت تکنولوژی و تمرکز شرکت های مختلف روی تولید این قطعه کلیدی، قیمت آن روندی نزولی دارد. در کنار این، هزینه ساخت بدنه نیز رو به کاهش است. پیش از این بدنه خودروها از جوش دادن اجزای ریز و درشت متعدد ساخته می شد. اما با تجمیع و یکپارچه سازی پنل ها، تعداد اجزای بدنه که باید به هم جوش بخورند، کاهش پیدا کرده است. این امر به نوبه خود باعث شده هزینه تولید کاهش یابد. بدیهی است که این موضوع روی قیمت نهایی تأثیر مستقیمی دارد. تسلا یکی از خودروسازانی است که از این روش برای تولید محصولات خود استفاده می کند.

اما نکته تأمل برانگیز اینکه حتی اگر قیمت نهایی خودروهای برقی پایین تر از مدل های بنزینی بیاید، در صورت وقوع تصادف هزینه تعمیرات آنها کماکان بسیار بالاتر خواهد بود. بر اساس گزارش گارتنر، اگر یک خودروی برقی دچار تصادف شدید شود، مالک باید تا ۳۰ درصد هزینه بالاتری را برای تعمیرات صرف کند.

رقابتی که به نفع مصرف کنندگان است

علاوه بر کاهش هزینه تولید، رقابت سختی که بین خودروسازان شکل گرفته، بیش از پیش زمینه ساز کاهش قیمت خودروهای برقی شده است. در حال حاضر تقریباً تمامی خودروسازان مطرح بین المللی تولید خودروهای برقی را در دستور کار قرار داده اند. از سوی دیگر، برندهای نوظهور چینی مثل BYD و MG وارد بازار خودروی کشورهای اروپایی شده و با اتکا به اهرم قیمت قصد دارند جای پایی برای خود باز کنند. به نظر می رسد پیروز این جنگ آنهایی خواهند بود که بیشترین تناسب را با نیازها و سلایق مشتریان دارند.

با گسترش استفاده از پیشرانه های الکتریکی در صنعت خودرو، استارتاپ های زیادی با هدف تولید مدل های پیشرفته برقی تأسیس شده؛ این موضوع در چین بسیار ملموس تر از دیگر کشورهای جهان است. اما شمار قابل توجهی از این استارتاپ ها با مشکلات عدیده فنی و مالی روبرو شده و اکنون در خطر حذف شدن از عرصه رقابت هستند. آنطور که گارتنر پیش بینی کرده، دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد، چرا که تنازع برای بقا در صنعت خودرو اکنون شدیدتر از هر زمان دیگری است.

منبع: آخرین خودرو

خودرو
شناسه : 413734
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا