جو بایدن معافیت تحریمی ایران را تمدید می‌کند؟

بر اساس نامه‌ای که اواخر روز دوشنبه به وزارت خزانه‌داری و وزارت امورخارجه ارسال شد و به دست واشنگتن فری بیکن رسیده است، گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نگران هستند که این معافیت از تحریم‌ها تمدید شود.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، یک رسانه آمریکایی گزارش داد دولت بایدن در آستانه صدور معافیت تحریمی جدیدی برای ایران است که به این کشور اجازه دسترسی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش را می‌دهد.

گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در آمریکا می‌گویند که دولت جو بایدن قصد دارد یک معافیت تحریمی جدید برای ایران صادر کند. این معافیت به ایران اجازه می‌دهد به بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌هایش که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های خارجی مسدود شده است، دسترسی پیدا کند.

بنابر گزارش پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن، وزارت امورخارجه آمریکا در ماه نوامبر یک معافیت تحریمی را امضا کرد. که به عراق اجازه می‌دهد تا مبالغ چند میلیارد دلاری برق خریداری شده از ایران را منتقل کند. این معافیت که به تهران اجازه دسترسی به حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه مسدود شده‌اش را می‌دهد، قرار است در ماه جاری (میلادی) منقضی شود، مگر اینکه دولت بایدن آن را تمدید کند.

بر اساس نامه‌ای که اواخر روز دوشنبه به وزارت خزانه‌داری و وزارت امورخارجه ارسال شد و به دست واشنگتن فری بیکن رسیده است، گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نگران هستند که این معافیت از تحریم‌ها تمدید شود. این قانون‌گذاران از دولت بایدن می‌خواهند تا اطلاعاتی درباره میزان پول نقد ایران در ماه‌های پس از لغو تحریم‌ها ارائه کند.

این معافیت به عراق اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های واردات برق از ایران را به حساب‌های خارج از کشور که تهران می‌تواند آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد، واریز کند. وزارت امورخارجه تاکید دارد که این وجوه تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند غذا و دارو قابل استفاده است. اما منتقدان خاطر نشان می‌کنند که پول قابل جابجایی است و تهران می‌تواند از آن برای اهداف دیگر استفاده کند.

ایسنا

سیاسی
شناسه : 413918
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا