موزه ارتش در مجموعه سعدآباد بازگشایی شد

موزه نظامی ارتش که یکی از بی نظیرترین موزه‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود، پس از ۸ سال تعطیلی و ۳ سال کار مرمت و بازسازی توسط ارتش، با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مجددا بازگشایی شد.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، امیر دریادار سیاری گفت: موزه ها نشان دهنده تاریخ، فرهنگ و تمدن ملت ها هستند. موزه ها از جایگاه بالا و ارزشمندی در کشورها برخوردار هستند. به طوری که موضوع آشنایی با موزه ها، جزئی از دروس مدارس و واحدهای دانشگاهی قرار داده شده است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از کلیه مسئولان و دست اندرکاران امر بازسازی و مرمت موزه نظامی، گفت: هشت سال پیش این موزه به علت اینکه ساختمان آن ایمنی و همچنین محیط داخل آن وضعیت مطلوبی برای بازدیدکنندگان نداشت و محل های نگهداری تجهیزات و سلاح ها نیز از استاندارد های لازم برخوردار نبود، تعطیل شد و در سال ۱۳۹۹ و پس از دعوت مسئولان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، بازدیدی از موزه انجام شد و نتیجه آن به استحضار فرمانده محترم کل ارتش رسید و مقرر گردید ضمن اختصاص اعتبار لازم جهت بازسازی و مرمت موزه نظامی، رسیدگی های لازم در این خصوص صورت پذیرد که الحمدلله با تلاش متولیان امر در ارتش و همکاری مجدانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اقدامات و استانداردهای لازم جهت احیای مجدد این موزه انجام شد و امروز ما شاهد بازگشایی موزه نظامی در مجموعه سعدآباد تهران که یکی از ارزشمند ترین موزه های نظامی جهان است و در کشورمان هم نمونه ندارد، هستیم.

دریادار سیاری ادامه داد: از آنجا که موزه های نظامی سیر تحولات تجهیزات دفاعی را در طول تاریخ به معرض نمایش می گذارند. در این موزه نیز انواع البسه نظامی، تجهیزات، ادوات و سلاح های مختلف و سیر تحول آن ها از زمان هخامنشیان تاکنون به معرض نمایش گذاشته شده. حدود چهار هزار سلاح و اشیاء نظامی در کنار هدایایی که در مقاطع مختلف به مسئولین کشور اهداء شده نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نشانه ابتکار و خلاقیت نظامیان

معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: موزه نظامی نشان می دهد در هر مقطع تاریخی با توجه به سطح علم و دانشی که در آن زمان وجود داشته و با کمک ابتکار و خلاقیتی که نظامیان داشته اند از چه نوع سلاح ها و تجهیزاتی استفاده شده است. وی گفت: نسل جوان طی بازدید از این موزه از نزدیک با تاریخ جنگ ها، سلاح ها و سیر تحول آن ها آشنا شده. جوانان درمی یابند در طول تاریخ این سرزمین کهن چه سلاح ها و تجهیزاتی برای حفظ ارزش ها و تمامیت ارضی کشور مورد استفاده قرار گرفته. چه پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده و امروز در چه وضعیتی قرار داریم.

وی همچنین با اشاره به رویکرد مطلوب موزه های دفاع مقدس در کشور و جانمایی تجهیزات، ادوات و نمادهای مناسب در آنها که به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صورت می پذیرد، به ضرورت و اهمیت بازنمایی و تبیین حماسه ها و جانفشانی های رزمندگان اسلام در موزه نظامی اشاره کرد و افزود: توسعه و گسترش غرفه شهدا و نقشه ها و مشخصات دقیق عملیات های مهم و سرنوشت ساز دفاع مقدس از طریق هوشمند سازی و روش های جذاب در این موزه نیز باید هرچه سریع تر در دستور کار قرار گیرد تا نسل حال و آینده بیش از پیش با تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس آشنا شود.

ایلنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 414254
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا