رییسی در میدان نقد؛

فرار به جلو به شیوه رییس دولت سیزدهم

«امیدفروشی موهوم »؛ این شاه بیت منتقدان دولت ابراهیم رییسی است که در واکنش به اظهارات تازه او درباره عملکرد دولت سیزدهم مطرح می کنند.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز؛ پس از جدیدترین اظهارات رییس‌جمهوری در ارتباط با دستاوردهای مثبت اقتصادی دولت مستقر، عبدالناصر همتی که از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید در قامت یک منتقد تمام وقت ظاهر شده است، بازهم به رییسی تاخت و او را متهم به امیدفروشی موهوم کرد. رییس کل سابق بانک مرکزی که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ به شکل بی‌محابا و صریحی به رییس قوه قضاییه وقت و رقیب انتخاباتی‌اش می‌تاخت و برنامه‌های اقتصادی او را فانتزی و غیرعملیاتی می‌دانست، اکنون در مقام پیشگویی که نقدهایش بر برنامه اقتصادی رییسی به واقعیت پیوسته است، به صورت تکراری به اظهارات رییس‌جمهوری واکنش نشان می‌دهد و در تمامی این موارد هجوم نیز رییسی ساکت مانده و پاسخی نداده است. همان‌گونه که در مناظرات انتخاباتی سال ۱۴۰۰، یارای پاسخگویی به رییس‌ کل برکنار شده بانک مرکزی را نداشت.

مرور وعده‌هایی که تحقق نیافتند

در تازه‌ترین زنجیره واکنش‌های همتی به رییسی، شعار انتخاباتی رییسی -ایران قوی- را با پیش کشیدن شاخص‌های عملکردی اقتصادی دولت و البته وعده‌های تحقق نیافته آن به چالش کشید. همتی با انتقاد از دولت که گلایه‌ها از وضع موجود را به «سیاه‌نمایی دشمنان» تعبیر کرده بود، دولت را به ناکارآمدی متهم کرد. همتی با مرور وعده‌های رییسی و کارگزارانش مبنی بر قطع ارتباط سفره مردم با تحریم‌ها، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی حمایتی، رفع فقر مطلق، تک‌رقمی کردن تورم و تقویت ارزش پول ملی، فاصله وعده تا عمل دولت را در بازه زمانی ۳۰ ماهه عمر کابینه مستقر به همگان یادآوری کرد.

همتی با کنایه به اقدامات اقتصادی دولت در ذیل شعار «جراحی اقتصادی»، از تورم بالای ۱۰۰درصد در اقلام معیشتی نظیر گوشت و مرغ و لبنیات و… یاد کرد که گروه اقتصادی «جهان‌صنعت» پس از راستی‌آزمایی این ادعاها به بررسی ابعاد مختلف آنها پرداخت. هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوشت گرم در بازار تهران نسبت به روزهای آغازین عمر دولت فعلی با افزایش بیش از ۲۵۰ درصدی به بیش از ۵۴۰ هزار تومان رسیده است در حالی که ۳۰ ماه پیش و در زمان آغاز به کار دولت فعلی، قیمت هر کیلو گوشت گرم در بازار ۱۲۰هزار تومان بود. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در انتهای عمر کابینه قبلی معادل ۲۸هزار تومان بود و اکنون با قیمت ۱۲۰هزار تومانی برای هر کیلو گوشت مرغ در بازار تهران روبه‌رو هستیم. بیش از ۲۱۰درصد رشد قیمت مرغ به عنوان یکی از ارکان سفره‌های مردم، در عمر کمتر از ۳۰ماهه دولت قوی صورت پذیرفته است. قیمت اقلام اساسی دیگری همچون برنج خارجی ۱۲۰درصد، شیر پاستوریزه ۱۷۰درصد، پنیر ایرانی ۱۸۵درصد، هر شانه تخم‌مرغ ۱۸۰درصد و هر قالب کره پاستوریزه ۱۷۷درصد رشد قیمتی را در بازه زمانی یادشده تجربه کردند و می‌توان این ادعای همتی را در دسته «کاملا درست» ارزیابی کرد.

شلیک به سیاست ارز ترجیحی

همتی با یادآوری انتقاد دولت فعلی به ارز ترجیحی با اشاره به تعیین قیمت جدید برای ارز ترجیحی که مابه‌التفاوت آربیتراژی بالای ۵۰ درصد با بازار دارد، به دولت تاخت. بررسی‌های گروه اقتصادی «جهان‌صنعت» این ادعا را نیز تایید می‌کند و مطابق با آخرین قیمت‌های به دست آمده از بازار تهران، نرخ ارز با آربیتراژ ۵۶درصدی با نرخ ارز ترجیحی به عنوان یک مکانیسم شدیدا رانتیر و فسادآفرین در کشور برقرار است و این ادعای همتی را نیز می‌توان در دسته «کاملا درست» جای داد. در زمینه عدم تحقق مجدد دستاوردهای برجام نیز، همتی کنایه‌ای سنگین حواله دولت مستقر کرد و با یادآوری قیمت ۶۰هزار تومانی دلار، سقوط ۱۴۰درصدی ارزش پول ملی را یادآور شد. این ادعای مدیرکل سابق بانک مرکزی نیز صحیح است و ارزش پول ملی در دولت فعلی معادل ۱۴۲درصد سقوط را تجربه کرده است که تقریبا در طول تاریخ و در درازنای عمر کابینه‌های مختلف بالاترین نرخ سقوط برای بازه زمانی ۳۰ماهه به شمار می‌آید. در رابطه با مواردی چون ۳برابر شدن قیمت سکه در طول بازه زمانی دولت فعلی نیز ادعای رییس کل بانک مرکزی پس از راستی‌آزمایی قابل تایید است و می‌توان از رشد ۱۶۰درصدی قیمت سکه در بازه زمانی یادشده سخن به میان آورد. همچنین این ادعا که قیمت ربع سکه حراج شده توسط دولت با قیمت تمام سکه در ابتدای عمر این دولت برابری می‌کند نیز ادعایی با میزان تطبیق کمتر از حد با واقعیت است، زیرا قیمت سکه تمام بهار آزادی در ابتدای عمر دولت فعلی در روز ۲۱ مرداد سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و اکنون ربع سکه در بازار تهران با قیمت بیش از ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان مبادله می‌شود.

در رابطه با سقوط بیش از ۳۰درصد مردم به زیر خط فقر در بازه زمانی کابینه مستقر، مطابق با آمارهای وزارت رفاه این گزاره تقریبا درست است، زیرا بیش از ۲۸درصد از مردم به زیر خط فقر سقوط کردند و ۴۱درصد دیگر از مردم نیز در آستانه رسیدن به خط فقر قرار دارند. در ارتباط با سایر گزاره‌های انتقادی همتی در نامه سرگشاده به رییس‌جمهوری نیز می‌توان مواردی همچون افزایش رتبه ایران در شاخص کیفیت محیط کسب‌و‌کار و همچنین سقوط رتبه ایران در شاخص رتبه ادراک فساد، حسب آمارهای استاندارد ‌اند پورز، ریدرز دایجست، فریزر و چند موسسه معتبر دیگر، این ادعاها را می‌توان در دسته درست ارزیابی کرد.

در مجموع می‌توان چنین گفت همتی با استناد به آمارهای رسمی داخلی و بین‌المللی، چشم اسفندیار دولت در این زمینه‌ها را نشانه رفته و تقریبا تمام موارد ادعایی او در دسته کاملا درست قابل جای‌گیری است. مشخص نیست که دولت چه پاسخی به این نامه سرگشاده رییس کل سابق بانک مرکزی بدهد، اما تاکنون رییس‌جمهوری به طور شخصی در سکوت خبری کامل نسبت به این کنش‌های همتی رفتار کرده و دولت نیز معمولا او را به داشتن انگیزه‌های انتخاباتی و سیاسی متهم می‌کند بدون اینکه به آمارهای مورد استناد او پاسخی قانع‌کننده بدهد. احتمالا می‌شود چنین دریافت که اگر همتی صدای بلندتری برای این انتقادات به دست بیاورد، دولت مستقر تحت فشار داخلی بیشتری قرار خواهد گرفت.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 414361
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا