گزارشی از بازار شب عید؛

شمال شهر سرزنده و پر رونق، جنوب شهر در تصرف دستفروشان

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ امسال هم مانند چند سال گذشته روزهای پایانی سال و حال و هوای عید نوروز تحت تاثیر گرانی اقلام خوراکی ضروری، آجیل، و پوشاک و کاهش قدرت خرید مرم قرار گرفته است. بسیاری از اجناسی که تا سال‌ها پیش در سبد خرید عید خانوار قرار داشت، امسال حذف شده و در بسیاری موارد مردم به گشت و گذار در بازارهای شب عید و تماشای اجناس اکتفا می‌کنند. شاید در این بین خرده ریزهایی هم بخرند.

تقارن عید نوروز و ماه رمضان و کمبود کالاهای اساسی

امسال تقارن ماه رمضان و عید نوروز بر آشفتگی بازار افزوده است؛ بسیاری از مردم از خرید برخی اقلام خوراکی هم‌چون آجیل، شیرینی و شکلات و پوشاک نو برای اعضای خانواده که عضو جدایی ناپذیر مراسم نوروز بود، چشم پوشی کرده‌ و به خرید اقلام ضروری هم‌چون گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات اکتفا می‌کنند.

صف‌های چند ده متری خرید مرغ و گوشت در مراکز عرضه دولتی این اقلام بیش از همیشه به چشم می‌آید. قیمت هر کیلو گوشت قرمز در این مراکز تقریبا نصف بازار آزاد است و این موضوع تقاضا را افزایش داده است، به طوری‌که بسیاری از افراد پس از ساعت‌ها ایستادن در این صفوف دست خالی برمی‌گردند. دادستانی تهران به منظور جلوگیری از گران‌فروشی اجناس بر بازار شب عید و ماه رمضان نظارت دارد، اما ظاهرا این نظارت گره گشای معضل گرانی اجناس نیست.

از شمال شهر تا جنوب شهر یک دنیا فاصله است

مثل تمام وجوه مختلف زندگی، تفاوت قیمت‌ها در بازارهای شب عید در نقاط مختلف پایتخت از زمین تا آسمان است. این تفاوت چنان عمیق است که اگر در یک روز از منطقه‌ای در شمال شهر هم‌چون تجریش و الهیه به منطقه‌ای در جنوب شهر هم‌چون بازار عبدل‌آباد بروید، باور نمی‌کنید این شهر همان شهر است. به سراغ چند بازار فروش شب عید در نقاط شمالی و جنوبی تهران برویم و ببینیم در این بازارها چه خبر است.

این‌جا شیرینی کیلویی ۶۰۰ هزار تومان و آجیل بالای یک میلیون تومان است

در مناطق شمالی شهر، مال‌ها و پاساژهای بزرگ با برپا کردن سفره‌های لوکس و رنگارنگ هفت‌سین شور و حال عید نوروز را به همراه آورده‌اند و مغازه‌ها و بوتیک‌ها و مزون‌های لباس مملو از افرادی است که به خرید رخت و لباس نو برای خود و اعضای خانواده مشغول هستند. فروشگاه‌های عرضه آجیل و شیرینی هم رونق خوبی دارند و به فروش انواع شیرینی‌های خانگی و دست ساز با کیفیت و انواع آجیل مخلوط مشغولند. نرخ اعلام شده برای هر کیلو آجیل عید حدود ۵۰۰ هزار تومان است، اما در قنادی‌های این مناطق تا بیش از یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. انوع شیرینی خشک که شیرینی محبوب عید نوروز است، نیز با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد. به طور معمول قیمت هر کیلو از این نوع شیرینی از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر است، اما در قنادی‌های معروف شمال شهر تا کیلویی ۶۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

پول داریم، لباس برند می‌خریم

‌فروش لباس عید در فروشگاه‌های برند ترکیه‌ای با وجود قیمت‌هایی که در ظاهر غیر منطقی به نظر می‌رسند، از رونق خوبی برخودار است. برای مثال، یک پیراهن دخترانه در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و یک جفت کتانی پسرانه در حدود ۲ میلیون تومان قیمت دارند. خرید یک عدد پیراهن مردانه هم حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد. مشتری زیاد است و برخی اجناس به محض رسیدن تمام می‌شوند. البته حتی در این نقاط هم فروشندگان ادعا می‌کنند که بازار به رونق سال‌های گذشته نیست و مشتری‌هایشان به قشر کوچکی محدود شده است.

راه را به سمت جنوب شهر کج کنیم و برویم بازار

در ادامه به بازار بزرگ تهران می‌رویم تا ببینیم حال و هوای شب عید در قلب تجاری تهران چه‌گونه است. از همان خروجی ایستگاه مترو، دستفروش‌ها بساط خود را پهن کرده‌اند. ازدحام جمعیت چنان زیاد است که به سختی می‌توان از بین مردم رد شد. گروه‌های چند نفره بالای سر بساط دستفروش‌ها ایستاده‌اند و به بالا و پایین کردن اجناس عمدتا بی کیفیت مشغولند. مغازه‌های داخل بازار نیز مانند سال‌های قبل مملو از مشتری نیستند و بسیاری از فروشندگان آن‌ها دم در مغازه‌ها ایستاده و مشغول تماشای مردم هستند. به اتفاق می‌گویند که مردم اجناس را قیمت می‌کنند و می‌روند.

دستفروش‌ها مشغول کارند

در بساط دستفروش‌های بازار که این روزها از مزاحمت‌های شهرداری در امان هستند، همه چیز به فروش میرسد؛ از لباس زنانه و بچه‌گانه تا ظرف و ظروف، بدلیجات، اسباب بازی و کفش و دمپایی. نکته جالب توجه این‌جاست که قیمت‌های این اجناس نیز بالاتر از حد تصور است. برای مثال، قیمت یک شلوار زنانه ۳۹۰ هزار تومان، انواع شال و روسری ۱۵۰ هزار تومان، و یک دست لباس بچه‌گانه ۲۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که این اجناس اغلب کیفیت قابل قبولی نداشته و از الیاف مصنوعی و پلاستیکی تولید شده‌اند.

آجیل‌ها روی دست مغازه‌داران مانده، نخودچی و کشمش به فروش می‌رود

در راسته بازار و در کنار بازار بزرگ رضا که درگاهی آن توسط خیل جمعیت مسدود شده است، چندین مغازه بزرگ آجیل فروشی قرار دارند. قیمت هر کیلو آجیل شور و شیرین در این مغازه‌ها از ۶۲۰ هزار تومان تا ۷۵۰ هزار تومان متغیر است. مشتری زیادی هم ندارند و اغلب به فروش کمی تخمه، بادام زمینی و نخودچی و کشمش اکتفا می‌کنند.

 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران اخیرا گفته است که فروش آجیل توسط دست‌فروش‌ها به دلیل عدم نظارت بهداشتی ممنوع است اما دستفروش‌های راسته بازار بزرگ در برخی موارد و با قیمت کمی کمتر از مغازه‌ها به فروش آجیل مشغول هستند. به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی کنونی آخرین نگرانی مشتری‌ها سلامت اجناس باشد.

نمایشگاه‌های بهاره؛ مسکّنی برای درد گرانی

طبق روال هر سال، در روزهای پایانی سال نمایشگاه‌های بهاره نیز در نقاط مختلف تهران برپا می‌شوند. این نمایشگاه‌ها در غرب تهران پارک ارم، در شرق تهران فرهنگسرای اشراق، مصلی امام خمینی (ره)، در مرکز شهر سالن مجموعه حجاب ، بوستان ولایت و در جنوب تهران مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. عرضه کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی و مواد خوراکی از جمله کالاهای اساسی هم‌چون گوشت و مرغ، برنج و روغن و قند و شکر در این نمایشگاه‌ها تحت نظارت اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی صورت می‌گیرد. قیمت‌ها در این نمایشگاه‌ها کمی معقول‌تر هستند؛ یک جفت کتانی بچه‌گانه ۳۵۰ هزار تومان، انواع لباس زنانه از ۱۰۰ هزار تومان به بالا و هر کیلو آجیل مخلوط هم حدود ۶۰۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

پول ندارید، آجیل سلامت بخورید

برای رفع معضل قیمت بالای آجیل و خشکبار دست به دمن خلاقیت نیز شده‌اند و آجیلی با عنوان آجیل سلامت عرضه کرده‌اند که شامل نخودچی و کشمش و شاهدانه است و با قیمت هر کیلو ۲۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود. شاید کیفیت اجناس عرضه شده در این نمایشگاه‌ها مورد قبول همه افراد نباشد، اما به هر حال نیاز بسیاری افراد برای خریدهای شب عید را برطرف می‌کند. 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 414556
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا