یک کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

پیش بینی بورس ؛ منتظر بهار سبز بازار سهام باشیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش ‌بینی بورس برای ابتدای سال آینده این است که بتوان سود خوبی از بازار سهام به دست آورد.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز» ؛ در حالی بورس در سال ۱۴۰۲ شرایط خوبی را پشت‌سر نگذاشت، که برخی کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس ابراز امیدواری می‌کنند که شرایط بازار سهام با توجه به برخی متغیرهای موجود از جمله قیمت دلار در شروع سال جدید متفاوت رقم بخورد.

هرچند شروع سال ۱۴۰۲ هم برای بورس خوشایند بود و سرمایه‌گذاران سودهای مناسبی را کسب کردند، اما در ادامه به دلیل بی‌ثباتی و نااطمینانی‌های سیاستی و صدور بخشنامه‌های غیرشفاف، این روند مثبت و سوددهی متوقف شد. با این وجود با توجه به حرکت دلار به سمت بالا، حالا برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوارند که در صورت عدم مداخله سیاستگذار در بازارسهام، بورس در شروع بهار روزهای خوبی را در پیش داشته باشد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند بازار سهام در سال ۱۴۰۲ و پیش ‌بینی بورس در شروع سال جدید پرداخت.

بهار کوتاه بازار سهام!

بهراد موسوی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: ابتدای سال ۱۴۰۲ رشد مناسبی را در بورس دیدیم که توأم شد با کاهش تنش سیاسی ایران و عربستان و این اتفاق برای سهامداران بسیار الهام‌بخش بود و باعث اطمینان بیشتر در سرمایه‌گذاری‌ها شد. در واقع تا اردیبهشت‌ماه خیلی‌ها بازدهی خوبی را کسب کردند، اما در دومین ماه سال مصوبه‌ای که برای نرخ جدید خوراک گاز و سوخت شرکت‌های پتروشیمی، سیمانی و فولادی‌ها بود، تصویب شد. این اتفاق عامل اصلی نزول بازار سهام بود و این توأم شد با اینکه خیلی از سهامداران این اطلاعات را نداشتند و به نظر می‌رسید این داده‌ها به برخی افراد زودتر رسیده بود. این عامل باعث شد بازار از آن تاریخ گارد نزولی بگیرد.

تشدید رکود در بورس با سیاست‌های دولت

او ادامه داد: با گذر زمان و با توجه به اینکه دولت در سال ۱۴۰۲ سیاست انقباضی را اتخاذ کرد، شاهد بودیم که در همه بازارهای موازی با تثبیت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان، چالش‌هایی برای بازار به وجود آمد، به‌ طوری که این ذهنیت شکل گرفت که هیچ بازاری بیشتر از بازار پول نمی‌تواند رشد کند. این موضوع منجر به این شد که خیلی از سرمایه‌گذارانی که امید داشتند بتوانند سود بهتری نسبت به بازار پول دریافت کنند، عملا از بازار سرمایه به سمت بازار پول رفتند.

موسوی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که مجددا بر بازار سرمایه تاثیر‌گذار بود، بحث نرخ سامانه نیما یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود که تبدیل به یکی از عواملی شد که می‌توان گفت روی معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار بود، چون شکافی که با عدد ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان و همین‌طور نرخ بازار آزاد وجود داشت، عاملی برای عدم پیش‌بینی بورس و تحلیل‌ها شد و این خود عاملی بود که به تمدید وضعیت نامطلوب بازار سهام کمک کرد.

خبرهای مثبت بورس هم خنثی شد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برخی خوش‌بینی‌ها در گزارش‌های پیش بینی بورس طی سال ۱۴۰۲ گفت: عاملی که در سال ۱۴۰۲ امیدها را به سرمایه‌گذاران بخشید، بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که در واقع سازمان بورس روی آن برنامه‌ریزی کرد. به ‌طور خاص هر سه سال یک‌بار شرکت‌ها افزایش سرمایه را از محل تجدید دارایی‌ها می‌دهند و این کار در مقطعی به بازار سهام کمک کرد. اما بعد از آن مجددا هم‌زمان با اخبار تجدید، درگیر ریسک‌های سیاسی شدیم که به سبب اتفاقات منطقه بود. این موضوع منجر به این شد که اعتماد لازم به معاملات بازار سهام برنگردد. این بیشترین تاثیر روانی بود که ترس را به معامله‌گران القا کرد و طبیعتا برای بورس ما هم اتفاق افتاد.

موسوی تصریح کرد: همین امر با سیاست انقباضی بانک مرکزی که دولت پیش گرفت، هم‌زمان شد و فراز و نشیب این نوع خبرها هم بسیار زیاد بود و باعث شد سرمایه‌گذاران فعلا این بازار را نادیده بگیرند و برای اینکه ارزش دارایی‌های‌شان کاهش پیدا نکند به سمت بازار طلا و ارز یا هر کالایی که به‌ طور مستقیم از این دو کالا متاثر می‌شوند، بروند.

پیش بینی بورس سال ۱۴۰۳

این کارشناس بورس ادامه داد: اینکه چرا بازار سرمایه نتوانست از رشد و نوسان دلار بهره لازم را ببرد، به وجود همین تنش‌ها برمی‌گردد. تمامی ریسک‌هایی که اشاره شد همچنان به قوت خود باقی است. پیش ‌بینی این است که در ابتدای سال آینده نرخ ارز سامانه نیما بالاتر بیاید و به دنبال آن بازدهی معقولی را در ابتدای سال برای بازار سهام شاهد باشیم. پیش ‌بینی بورس برای ابتدای سال آینده این است که بتوان گین خوبی از بازار به دست آورد، چراکه بازار به لحاظ بنیادی و زمانی دوره خوبی را سپری کرده است تا بتواند پرش خوبی را به ثبت برساند. با توجه به اینکه بازار با یک فاصله زمانی به دلار واکنش نشان می‌دهد و اعداد فعلی دلار در بازار از اعداد سه فصل گذشته بالاتر است، احتمال دارد بازار سرمایه در ابتدای سال جدید و در بهار گین خوبی را به سرمایه‌گذارانی که انتهای سال وارد بازار می‌شوند، بدهد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 414559
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا