حداقل حقوق به بهارستان می‌رسد

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: نمایندگان کارگری و کارفرمایی هر کدام پیشنهاد خود برای هزینه سبد را روی تخته بنویسند و بعد تصمیم‌گیری کنیم که نماینده کارگری ارزش سبد خانوار کارگر را ۲۲ میلیون تومان نوشت که اگر قرار باشد حداقل مزد ۷۵ درصد سبد را پوشش دهد، ۱۶.۵ میلیون تومان خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز،  ۳۲۹مین نشست شورای عالی کار با دستور تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده و با حضور شرکای اجتماعی در وزارت کار آغاز شد.

در این نشست،‌ نمایندگان کارگر و کارفرما نظرات خود را در مورد سبد معیشت خانوار کارگری ارائه کردند،‌ اما هنوز توافقی روی رقم هزینه سبد معیشت صورت نگرفته است.

صولت مرتضوی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: نمایندگان کارگری و کارفرمایی هر کدام پیشنهاد خود برای هزینه سبد را روی تخته بنویسند و بعد تصمیم‌گیری کنیم که نماینده کارگری ارزش سبد خانوار کارگر را ۲۲ میلیون تومان نوشت که اگر قرار باشد حداقل مزد ۷۵ درصد سبد را پوشش دهد، ۱۶.۵ میلیون تومان خواهد شد.

به گفته مرتضوی از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وی اظهار داشت: به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران را به مجلس واگذار کنیم که بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در این موضوع است.

به گزارش فارس ،‌طبق ماده ۴۱ قانون کار،‌ حداقل مزد کارگران بر اساس دو معیار تناسب با تورم (۴۲.۵ درصد) و سبد معیشت خانوار کارگری در مذاکره سه جانبه کارگری،‌ کارفرمایی و دولت تعیین شود.

تعداد کارگران حقوق بگیر بیمه پرداز تامین اجتماعی ۱۶ میلیون نفر و تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی حدود ۲.۶ میلیون نفرند که متاثر از حداقل حقوق کارگری هستند.

بعد خانوار بر اساس آخرین سرشماری ۳.۳ نفر و سبد معیشت هم بر اساس استاندارد انستیتوی تغذیه ایران است که هزینه خوراک ۳۸ درصد و هزینه‌های دیگر شامل مسکن،‌ درمان،‌ حمل ونقل و سایر هزینه‌ها است.

ادامه جلسه تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به بعد از افطار موکول شد.

منبع: فارس

سیاسی
شناسه : 414897
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا