معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد؛

ناخدای فرسوده اقتصاد ایران

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت نیوز»؛ سیاستگذاری‌ اقتصادی در کشور طی چند دهه گذشته به شدت ناکارآمد بوده‌است؛ نتیجه آن نیز شرایط کنونی اقتصاد ایران است. شوک‌های تورمی متوالی که میانگین تورم در اقتصاد ایران را به ۴۰ درصد رسانده‌است؛ نوسان و التهابات شدید در بازار ارز، میانگین رشد اقتصادی پایین و … را می‌توان نمودهای عینی سیاستگذاری ناکارآمد اقتصادی دانست.

اما چرا طی چند دهه گذشته هیچگاه سیاستگذاری در کشور اصلاح نشده است و عملا یک روند اشتباه بارها و بارها تکرار می‌شود؟ آیا سیاستگذاران کشور از دانش و بینش کافی برخوردار نیستند و یا مشکل جای دیگری است؟

سیدحمید پورمحمدی، معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه در بخشی از گفتگوی خود در ویژه نامه پایان سال «روزنامه جهان صنعت» بر این باور است که سیاستگذار اقتصادی در ایران به دلیل دخالت‌های گسترده به مرز فرسودگی رسیده‌اند و تا زمانی که نهادهای تصمیم‌گیر و به طور مشخص بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه استقلال نداشته باشند، شرایط تغییر نخواهد کرد.

(برای دانلود ویژه نامه پایان سال روزنامه جهان صنعت کلیک کنید)

فرسودگی سیاستگذاران اقتصادی

سید حمید پورمحمدی با بیان اینکه نهادهای فعلی که متولی سیاست‌های پولی و مالی هستند به مرز فرسودگی رسیده‌اند، گفت: آنچنان ضرباتی به سازمان برنامه‌ و بودجه و بانک مرکزی وارد شده است که توان سرپا ایستادن ندارند. یعنی بیش از اینکه دنبال گره‌گشایی از امور کشور باشند، باید دو عصا بدهیم که بتوانند سر پا بایستند. آنقدر تحت فشارهای سنگین هستند که کار برایشان سخت شده است.

وی تاکید کرد: اگر زمانی برسد که اطمینان پیدا کنیم، سیاست‌های مالی و پولی‌ کشور به خوبی جلو می‌رود، باید ۲ نفر را در راس ۲ دستگاه بگذارند و از آن‌ها برنامه بخواهند. این ۲ نفر باید از معتبرترین افراد کشور باشند تا وقتی صحبت می‌کنند، همه بازار و فعالان اقتصادی کشور بدانند حرفشان کاملا دقیق است. حاکمیت باید به این ۲ مسوول اعتماد و اطمینان ۱۰۰ درصدی داشته باشد. اگر زمانی سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جایگاهی پیدا کردند که بتوانند بگویند، عقل برنامه ریزی حوزه مالی و پولی این ۲ نهاد هستند و کار ۱۰۰ درصد به آنها تفویض شود، می‌توانیم به اصلاح و گذر از مشکلات امیدوار باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 415557
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا