صادق زیباکلام مطرح کرد؛

دو ویژگی دردناک جامعه ایرانی

به گزارش سرویس اجتماعی «جهان صنعت نیوز»؛ جامعه ایرانی‌‌ به‌طور تاریخی با مشکلات و معضلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است و در هر دوره یک ویژگی نسبت سایر ویژگی‌ها متمایزتر بوده‌است؛ در زمان جنگ تحمیلی، ایثار و از خودگذشتگی، در اوایل دهه ۷۰، امید به بازسازی و شکوفایی اقتصادی، در اواخر دهه ۷۰ امید به اصلاح اجتماعی و بازتر شدن فضای سیاسی و …. . اما آنچه که این روزها به ویژگی بارز جامعه ایرانی بدل شده،‌ نگران کننده است و شاید یکی از مهم‌ترین معضلات کشورمان باشد.

آنگونه که صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در بخشی از گفتگوی خود در ویژه نامه پایان سال «روزنامه جهان صنعت» عنوان می‌کند، سرخوردگی و ناامیدی دو ویژگی این روزهای جامعه ایرانی است.

(برای دانلود ویژه نامه پایان سال روزنامه جهان صنعت کلیک کنید)

سرخوردگی از گذشته و نا امیدی از آینده

صادق زیباکلام بیان کرد:به نظرم در جامعه ایران در رابطه با نسل‌های جوان به خصوص دهه هشتادی‌ها دو ویژگی بسیار برجسته را شاهد هستیم. ویژگی اول سرخوردگی عیان از گذشته که همراه آن بغض و ناامیدی از انقلاب اسلامی است. ویژگی دوم ناامیدی بسیار از آینده، این جوانان هیچ نوری در تونل نمی‌بینند. به همین دلیل در شرایط امروزه شاهد مهاجرت روزافزون آنها از کشور هستیم. اگر نگاهی به آگهی‌ها بیندازید بیش از نیمی از آنها تبلیغ زندگی بهتر در کشورهای دیگر است. همین موضوع نشان‌دهنده میل به مهاجرت ایرانی‌هاست. بنده کمتر دهه شصت، هفتاد و حالا به تدریج دهه هشتادی را می‌بینم که به مهاجرت فکر نکنند.

وی با تاکید بر اینکه مهاجرت در ایران به سنین بسیار پایین رسیده است، ادامه می‌دهد: چنین موضوعی نشانگر میزان سرخوردگی از گذشته و ناامیدی از آینده است. اگر یک درجه حداقلی از امید به آینده در جوانان ایرانی بود، این روزها آنقدر امید به رفتن بعد از امید به خداوند متعال، وجود نداشت. به نظرم چنین امری غم‌انگیز و دردآور است که نسل‌های جوان یک مملکت در حسرت رفتن از مملکتشان باشند. از سوی دیگر افراد ثروتمند نیز به جای سرمایه‌گذاری در ایران به فکر خرید ملک یا تاسیس شرکت در کشورهای دیگر مانند امارات، ترکیه و غیره هستند. امروزه هیچکس حاضر نیست در صنعت کشاورزی، دارویی و دیگر صنایع سرمایه‌گذاری کند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 415558
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا