مهدی کرباسیان مطرح کرد؛

ریشه نگاه افراطی در سیاست خارجی ایران

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛  یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران را می‌توان سایه سنگین سیاست بر آن دانست؛ به بیان دیگر برخی باور دارند یکی از پیامدهای استیلای سیاست بر اقتصاد عدم تعامل با جهان بوده است. به بیان دیگر نگاه افراطی در سیاست خارجی موجب شده که ایران از فرصت‌های جهانی محروم بماند. البته این تصور غیر دقیق نیز وجود داشت که ایران نیازی به استفاده از سرمایه‌های بین‌المللی ندارد.

فارغ از آسیب‌هایی که این نگاه به اقتصاد ایران زده‌است، یکی از پرسش‌های اساسی این است که ریشه نگاه افراطی در سیاست خارجی به ویژه در رابطه با آمریکا کجاست؟ این پرسشی است که مهدی کرباسیان در بخشی از گفتگوی خود در ویژه نامه پایان سال روزنامه «جهان صنعت» به آن پاسخ داده است.

«برای دانلود ویژه نامه کلیک کنید»

شروع نگاه افراطی از ماجرای سفارت آمریکا

کرباسیان با بیان اینکه برای تحلیل این موضوع باید کمی به عقب‎تر برگردیم، گفت: در سال ۱۳۳۲ اتفاقی در ایران رخ داد که شروع آمریکا ستیزی شد وآن سرنگون کردن حکومت ملی دکتر مصدق بود. نیمچه کودتایی توسط سرلشکر زاهدی با حمایت آمریکایی‌ها اتفاق افتاد تا اینکه از دهه چهل به بعد، حضور آمریکایی‌ها بیشتر شد و مردم نظامی‌های این کشور را در کوچه و خیابان می‌دیدند. در نتیجه، چون آمریکایی‌ها را حامی پهلوی می‌دیدند که به مردم ظلم می‌کند، این کشور را مسبب گرفتاری‌های خود می‌دانستند که این در تفکر عامه مردم ریشه کرد و تا امروز هم ادامه دارد. همچنین مذهبیون جشن هنر و… را به حساب آمریکایی‌ها می‌گذاشتند. معتقدم که آمریکایی‌ها با قشر متوسط و مذهبی هیچ ارتباطی نداشتند که همین هم در ذهنیت منفی به وجود آمده سهم و نقش بسزایی دارد. یک روزی تاریخ به این سوال پاسخ می‌دهد که چه کسی و چه جریانی پشت اشغال سفارت آمریکا بود تا آمریکاستیزی در تار و پود ایرانی‌ها رخنه کند.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 415700
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا