معصومه ابتکار مطرح کرد؛

محیط زیست در دستور کار نیست

به گزارش سرویس محیط زیست «جهان صنعت نیوز»؛ طی یک دهه گذشته محیط زیست و به طور مشخص آلودگی هوا و گرمایش زمین به یکی از مباحث جدی در علم اقتصاد و دغدغه سیاستگذاران در کشورهای توسعه یافته بدل شده است. بیراه نیست اگر بگوییم که امروزه در این کشورها مسئله محیط زیست و رشد پایدار اقتصادی از موضوعاتی همچون تورم اهمیت بیش‌تری در میان اقتصاددانان پیدا کرده است. با این وجود در ایران محیط زیست نه تنها اهمیت چندانی ندارد، بلکه شاید بتوان گفت اصلا در اولویت دولت نیست.

معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان محیط زیست در بخشی از گفتگوی خود در ویژه نامه پایان سال روزنامه «جهان صنعت» به این پرسش پاسخ داد که چرا مسئله محیط زیست اولویت دولت نیست.

«برای دانلود ویژه نامه کلیک کنید»

محیط زیست دولت پاسخگو می‌خواهد

ابتکار گفت: طبیعتا برنامه ها و اولویت های هر دولتی با دولت دیگر متفاوت است. اگر دولتی از ابتدا با یک رویکرد پاسخگو به مطالبات مردم سر کار نیاید، ممکن است موضوعاتی مانند محیط زیست در اولویت او نباشد. وقتی دولتی بخواهد تنها مسائل لحظه ای را حل کند و افق بلندمدت را لحاظ نکند، به مسائل محیط زیست بها نمی دهد. همچنین اگر دولتی فقط درگیر بقا باشد، دیگر رشد، توسعه پایدار و ارتقای استانداردهای زندگی مطرح نیست و بالطبع آن بحث محیط زیست از دستور کار خارج می شود. در واقع بودجه هایی که باید برای ارتقای کیفیت هوا، حفاظت از منابع آب، اصلاح الگوی مصرف در بخش هایی مانند کشاورزی و سازگاری با تغییر اقلیم تعیین شود، به فراموشی سپرده می شود. متاسفانه در بخش محیط زیست مطالبه گری رخ نمی دهد، وگرنه وقتی تعداد روزهای هوای آلوده کلانشهرها از جمله پایتخت افزایش می یابد، مجلس باید در مقابل ملت احساس مسوولیت کند و دولت را درخصوص مشکلات محیط زیستی مورد بازخواست قرار دهد، چراکه نیمی از زیرساخت های مربوط به قانون هوای پاک در دولت قبل پایه گذاری شد ولی متاسفانه مسیر فعلی نشانگر عدم توجه دولت به اجرای قانون هوای پاک است.

اخبار برگزیدهمحیط زیستویدئو
شناسه : 415829
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا