نوسان ارزی در بازار خودرو؛

قیمت خودرو امسال هم دلاری است

واردات خودرو، افزایش تیراژ تولید و یا قیمت دلار؛ کدام متغیر نقش اصلی در پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ دارد؟

به گزارش سرویس قیمت خودرو «جهان صنعت نیوز»؛ شاید اینگونه به نظر برسد که سال گذشته، قیمت خودرو افزایش شدیدی را تجربه کرده است. با این وجود بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت اغلب مدل‌های پرتقاضای داخلی تغییر چندانی نداشته است.

قیمت دناپلاس دنده‌ای توربو که اسفند سال ۱۴۰۱ در محدود ۷۸۰ میلیون تومان بود، اسفند سال گذشته با افزایش حدود ۱۳ درصدی به ۸۸۵ میلیون تومان رسید. قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو نیز در این بازه زمانی افزایش حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرد. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما تنها ۴ درصد افزایش پیدا کرد. تارا اتوماتیک و تارا دستی نیز به ترتیب افزایش حدود ۴ و ۹ درصدی را تجربه کردند.

قیمت محصولات سایپا نیز تقریبا شرایط مشابهی را تجربه کردند. قیمت شاهین بدون ESP ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد. کوییک دنده‌ای ساده و ساینا نیز به ترتیب حدود ۱۵ و ۱۷ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

گزارش رسمی مرکز آمار نیز نشان می‌دهد در حالی تورم نقطه‌به نقطه در اسفند سال گذشته حدود ۳۲.۳ درصد بود که میانگین قیمت خودروها در این بازه زمانی حدود ۱۱ درصدی افزایش یافته است.

قیمت خودرو ؛ ثابت ولی پر نوسان

هر چند مقایسه قیمت خودرو در دو نقطه زمانی اسفند ۱۴۰۱ و اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تغییرات چندانی را بازار خودرو در سال گذشته تجربه نکرده اما موضوع مهم، نوسانات شدید بازار بوده است. به بیان دقیق‌تر بازار خودرو طی سال گذشته حداقل دو نوسان شدید قیمت را پشت سر گذاشته که آخرین آن مربوط به ماه‌های پایانی سال بود.

به عنوان مثال در حالی قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو طی یکسال منتهی به اسفند ۱۴۰۲ افزایش حدود ۱۳ درصدی را تجربه کرد که قیمت این خودرو در سه ماه پایانی سال بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. شرایط برای سایر خودروهای پرتقاضای بازار نیز یکسان است.

این موضوع نشان از نوسانات شدید قیمت خودرو و البته رکود سنگین حاکم بر بازار خودرو دارد.

نه تیراژ تولید و نه واردات خودرو؛ فقط قیمت دلار

در این شرایط کدام سناریو برای پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید محتمل تر است؟ آیا بازار خودرو به رکود سنگین همراه با افزایش قیمت محدود ادامه می‌دهد یا اینکه باید منتظر جهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ باشیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که مهم‌ترین متغیر بازار خودرو همانند سایر بازارهای دارایی در اقتصاد ایران همبستگی قابل توجهی با قیمت دلار دارد. به بیان دیگر، هرچند دولتمردان سعی دارند با اخباری همچون افزایش تیراژ تولید و یا واردات، اینگونه القا کنند که قیمت خودرو تحت کنترل است اما همانگونه که تجربه چند سال گذشته نشان داده‌‌، بازیگر اصلی قیمت خودرو، بازار ارز است. چنانکه جهش قیمت خودرو در زمستان سال گذشته نیز نتیجه افزایش قیمت دلار از محدوده ۵۰ هزار تومان به بالای ۶۰ هزار تومان بود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که افزایش قابل توجه تیراژ تولید و همچنین واردات گسترده خودرو همانند دو سال گذشته بدون نتیجه باشد؛ چرا که اولا خودروسازان با زیان انباشته قابل توجهی روبرو هستند که این موضوع نیاز به بازنگری در ساختار صنعت خودرو و افزایش قیمت کارخانه ای خودرو دارد. موضوعی که به نظر نمی‌رسد دولت حداقل در کوتاه مدت تن به این موضوعات دهد. ثانیا در شرایط ارزی کنونی به نظر نمی‌رسد که دولت و بانک مرکزی بتوان منابع ارزی لازم برای واردات خودرو را تامین کند. موضوعی که طی دو سال گذشته و با آزادسازی واردات خودرو کاملا مشخص شده است.

پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

بنابراین اصلی ترین متغیر برای پیش بینی قیمت خودرو،‌ قیمت دلار و شرایط بازار ارز است. در این شرایط هر چند گفته می‌شود که قیمت ۶۰ هزار تومانی دلار، قیمت واقعی و تعادلی دلار نیست اما باید توجه داشت که در اقتصاد ایران آنچه که قیمت ها را تعیین می‌کند، نه مدل‌های تعادلی بلکه انتظارات نسبت به آینده است. به بیان دیگر، هرچند مدل‌های مرسوم اقتصادی هم حباب قیمت دلار را تایید می‌کند اما باید توجه داشت در شرایطی که انتظارات تورمی شدیدی وجود دارد، همان مدل‌های اقتصادی نیز تاکید می‌کنند که حباب قیمت ناگزیر است. ماندگاری دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی نیز موید این موضوع است که کاهش قیمت دلار شاید از احتمال بالایی برخوردار نباشد.

از سوی دیگر در سال جاری شاهد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم و آنگونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد که ترامپ از شانس بالایی برای بازگشت به کاخ سفید برخوردار است. در این صورت هرچه به پاییز امسال و برگزاری انتخابات آمریکا نزدیک شویم و اگر همچنان ترامپ در نظرسنجی‌ها پیشتاز باشد، به نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت دلار تشدید شود.

بنابراین به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو در شرایط کنونی، ادامه روند صعودی قیمت خودرو در بازار آزاد باشد، روند که احتمالا در نیمه دوم امسال و در صورت پیشتازی ترامپ تشدید شود.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 416515
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا