چقدر وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ پرداخت شد؟

طبق آمارهای بانک مرکزی، با وجود رشد 28 درصدی رقم پرداخت وام ازدواج در سال 1402 این رقم از نظر تعداد تسهیلات پرداخت شده حدود 14 درصد کاهش یافته است.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، با پایان سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی مطابق روال انتشار آمار و ارقام پرداخت وام ازدواج به صورت فصلی، داده‌های این تسهیلات در سال گذشته را نیز اعلام کرد.

بر این اساس، آمارها نشان می‌دهند در سالی که سهولت دریافت وام ازدواج از اولویت‌های اصلی دولت و بانک مرکزی به شمار می‌رفت. تعداد وام‌های ازدواج پرداخت شده با کاهشی ۱۲۵ هزار فقره‌ای در مقایسه با سال ۱۴۰۱ مواجه شده است. تعداد افراد کمتری موفق به دریافت این وام شده‌اند.

البته از آنجا که مبلغ وام ازدواج هر ساله افزایش می‌یابد. رقم پرداختی توسط بانک‌ها در قالب وام ازدواج، طی این مدت حدود ۱۳۴ همت افزایش پیدا کرده است.

پرداخت ۷۷۱ هزار فقره وام ازدواج در ۱۴۰۲

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن هستند که شبکه بانکی کشور در سال ۱۴۰۲ به ۷۷۱ هزار و ۱۶۶ فرد متقاضی و واجد شرایط دریافت وام ازدواج، این تسهیلات را پرداخت کرده‌اند. رقم پرداخت این تسهیلات از نظر ارزش ریالی به بیشتر از ۱۵۷ هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالیست که آمارها نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در قالب ۸۹۶ هزار و ۵۲ فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده بود. به این ترتیب، با وجود رشد حدود ۲۸ درصدی رقم پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ این رقم از نظر تعداد تسهیلات پرداخت شده حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.

با بررسی عملکرد هر یک از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات ازدواج، می‌توان مشاهده کرد که بانک ملت با پرداخت بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در قالب ۱۴۲ هزار و ۴۶۶ فقره وام، بیشترین رقم پرداخت این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. بانک‌های ملی ایران و صادرات نیز با پرداخت به ترتیب ۲۷.۲ هزار میلیارد تومان و ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان وام ازدواج نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین سه بانک ایران و ونزوئلا، قرض‌الحسنه رسالت و صنعت و معدن نیز کمترین میزان این تسهیلات را اعطا کرده‌اند.

صف وام ازدواج ۱۴۹ هزار نفری شد

بخش حائز اهمیت دیگری که در گزارش بانک مرکزی وجود دارد، داده‌های مربوط به صف وام ازدواج است. در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در سال گذشته و در اقدامی عجیب دستور داد که صف وام ازدواج تا پایان تابستان آن سال به صفر برسد. بر اساس داده‌های بانک مرکزی همچنان ۱۴۹ هزار و ۱۵۱ نفر در انتظار دریافت این وام هستند.

از سوی دیگر با استناد به داده‌های گزارش مذکور، طولانی‌ترین صف وام ازدواج مقابل بانک صادرات شکل گرفته است. طوری که بیشتر از ۳۳ هزار نفر از واجدان شرایط، همچنان موفق به دریافت وام خود از این بانک نشده‌اند. پس از بانک صادرات نیز دو بانک ملی ایران و بانک مسکن دارای طولانی‌ترین وام ازدواج هستند.

اگرچه آمارها از روند نزولی تعداد افراد در صف وام ازدواج در ماه‌های اخیر حکایت دارند. این نگرانی وجود دارد که با تصویب مبلغ جدید این وام در سال ۱۴۰۳ این صف طولانی‌تر شود.

طبق قانون بودجه، امسال مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر متقاضیان معادل ۳۰۰ میلیون تومان است. این ارقام به ترتیب ۵۹ درصد و ۶۷ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۲ است. از سوی دیگر، رشد منابع در نظر گرفته شده برای این تسهیلات، به اندازه رشد مبلغ این وام‌ها نبوده و به طبع، دریافت این تسهیلات در سال جدید، دشوارتر از قبل خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

بانک و بیمه
شناسه : 416656
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا