تولید نفت اوپک کاهش یافت

نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان داد تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی کاهش یافته است.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، از خبرگزاری رویترز، نظرسنجی رویترز روز دوشنبه (۱۳ فروردین‌ماه) نشان داد در شرایطی که برخی اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) برای کاهش داوطلبانه عرضه توافق کرده‌اند، با کاهش صادرات نفت خام عراق و نیجریه تولید نفت اوپک در ماه مارس کاهش یافت.

این نظرسنجی که بر اساس داده‌های مربوط به رصد کشتی‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع صنعتی انجام شده است، نشان داد اوپک در ماه گذشته میلادی روزانه ۲۶ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرد که نسبت به ماه فوریه ۵۰ هزار بشکه کاهش داشت.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس در ماه ژانویه برنامه‌های خود را برای کاهش عرضه داوطلبانه نفت به‌منظور مقابله با اقتصاد ضعیف و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف اعلام کردند، آنها ماه گذشته میلادی توافق کردند برنامه کاهش عرضه خود را تا پایان ماه ژوئن امسال ادامه دهند.

نشست وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) روز چهارشنبه (۱۵ فروردین‌ماه) به‌منظور بررسی بازار و تولید اعضا برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در یکم ماه ژوئن (شنبه، ۱۲ خردادماه) برگزار شود، سیاست‌ها بدون تغییر بماند.

کاهش تولید نفت در ماه مارس

بر اساس نظرسنجی رویترز، بیشترین کاهش تولید نفت در ماه مارس مربوط به کشورهای عراق و نیجریه بوده است.

عراق ماه گذشته میلادی متعهد شد صادرات نفت خود را کاهش دهد تا عرضه بیشتر از مقدار مشخص‌شده اوپک را جبران کند و صادرات روزانه نفت خود را ۱۳۰ هزار بشکه نسبت به ماه فوریه کاهش دهد.

بر اساس این نظرسنجی، صادرات نفت عراق در ماه مارس ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که به این ترتیب عراق برای تحقق وعده خود با کاهش بیشتری در ماه‌های آینده روبه‌رو خواهد شد.

بنا بر داده‌های بعضی از شرکت‌های رصد حمل و نقل کشتی‌ها و نفتکش‌ها، به‌دلیل ورود محموله‌های نفتی بیشتر به پالایشگاه دانگوت، صادرات نفت خام نیجریه نیز به‌شدت کاهش یافت.

کمتر از مقدار هدف‌گذاری‌شده بود

این نظرسنجی نشان داد تولید نفت اوپک در ماه مارس حدود ۱۹۰ هزار بشکه در روز و کمتر از مقدار هدف‌گذاری‌شده بود که دلیل اصلی آن، تولید بیشتر نفت در کشورهای عراق، نیجریه و گابن بود.

بر اساس این نظرسنجی، عربستان، کویت و امارات متحده عربی، تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس و الجزایر نیز نزدیک به مقدار هدف‌گذاری‌شده داوطلبانه خود تولید کرده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، افزایش قابل‌توجهی در تولید هیچ‌یک از کشورهای عضو اوپک در ماه گذشته مشاهده نشد. تولید لیبی که از سهمیه‌بندی معاف است، نیز با بازگشت تولید به حالت عادی پس از اختلال در ماه فوریه، ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

هدف نظرسنجی رویترز رصد عرضه نفت در بازار است که بر اساس داده‌های مربوط به رفت‌وآمد کشتی‌ها ازسوی منابع خارجی، داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، اطلاعات شرکت‌های رصد حمل‌ونقل کشتی‌ها مانند شرکت پترولجیستیکس و کپلر و اطلاعات ارائه‌شده ازسوی منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران انجام می‌شود.

منبع: ایلنا

نفت و پتروشیمی
شناسه : 416719
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا