پس از یکسال سخت؛

بورس در بهار سبز می‌شود؟

کارشناسان معتقدند با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور با آن مواجه است، نمی‌توان به شکل بلندمدت پیش بینی بورس دقیقی را متصور بود. با این وجود انتظار این است که برای بهار بازار سرمایه با چهره سبز نقشه بازار همراه باشد.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛بورس سال ۱۴۰۳ را مثبت آغاز کرد و این روند کم و بیش ادامه داشت که به یکباره و تحت تاثیر تنش نظامی در منطقه و حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه قیمت دلار به مرز ۶۳ هزار تومان رسید و بازار سهام هم از منظر شاخص‌های اصلی با افت ۱۵ هزار واحدی روبه‌رو شد. در این شرایط محتمل ترین سناریو برای پیش بینی بورس چیست؟

بورس مدل ۱۴۰۲؛ یک رکود تمام عیار

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ با انواع ریسک‌ها و نااطمینانی‌ها مواجه شد؛ ریسک‌هایی که بازار را برای یک دوره بلند‌مدت و طولانی وارد چرخه رکود کرد.

بررسی شاخص‌های مختلف بازار سرمایه ازجمله شاخص کل بورس، ارزش معاملات، ورود و خروج پول و ارزش دلاری و ریالی بازار همگی نشان‌دهنده این موضوع بود که شرایط بازار سهام مطلوب نبوده است.

در واقع سال گذشته را می‌توان یکی از تیره و تار‌ترین سال‌ها برای بورس بعد از سال ۹۹ دانست، به طوری که سقوطی که بورس در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تجربه کرد، حتی در سال ۹۹ هم اتفاق نیفتاده بود.

به اعتقاد کارشناسان علت اصلی شرایط نامساعد بورس در ماه‌های گذشته عمدتا به ریسک‌های سیستماتیک اقتصاد کشور و سیاست‌ها و بخشنامه‌های دولت و دستگاه‌های سیاستگذار بورسی برمی‌گشت.

در ماه‌های گذشته اگرچه دولت تلاش کرد با برخی سیاست‌ها مانند تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، جهت بورس را وارد مدار مثبت کند، اما در مقابل وزن سیاست‌های غیرکارشناسی سنگین‌تر بود و در عین حال موضوع تجدید ارزیابی‌ها هم تا مراحل نهایی پیش نرفت و ادامه نتایج آن به سال جدید موکول شد.

پیش بینی بورس سال ۱۴۰۳؛ ارزنده اما …

با وجود تمام نااطمینانی‌ها و متغیرهای منفی که برای بازار سهام وجود داشت، غالب کارشناسان بر در گزارش‌های پیش بینی بورس بر ارزندگی بازار و گروه‌های لیدر تاکید می‌کردند. آنها معتقد بودند در صورتی که از میزان مداخله سیاستگذار نسبت به ساز‌و‌کارهای واقعی بازار کاسته شود، می‌توان به شروع سال جدید خوش‌بین بود. چراکه بورس به خودی خود پتانسیل رشد قیمت‌ها در سهم‌های کلیدی و شاخص‌ساز را دارد.

حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس به عدد ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار واحدی رسیده و این انتظار وجود دارد که در صورت ادامه روند مثبت فعلی این عدد به مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ واحدی که عدد شاخص در اردیبهشت سال گذشته بوده، دست پیدا کند.

همه اینها در حالی است که مجددا ریسک سیاسی به فضای بازارها ازجمله بازار سرمایه بازگشته است و به نظر می‌رسد این احتمال وجود دارد که درگیری به اشکال مختلف میان ایران و اسرائیل ادامه داشته باشد، بنابراین باید در انتظار شوک‌هایی در بازارها باشیم.

پیش بینی بورس از منظر تکنیکال

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳، انتظار می‌رود حجم، ارزش معاملات و درنهایت پویایی معاملات افزایش یابد. کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس معتقدند تحرکات دلار همچنان محرک اصلی بازار سرمایه به شمار می‌رود.

با این حال، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق نیز در جریان معاملات روز سه‌شنبه مورد توجه خواهد بود. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس از خروج ۳۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی خبر داد. با رسیدن به نیمه فروردین ۱۴۰۳، تعطیلات نوروزی به پایان رسید و معاملات بازار سهام با جدیت بیشتری توسط اهالی تالار شیشه‌ای دنبال می‌شود.

کارشناسان معتقدند با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور با آن مواجه است، نمی‌توان به شکل بلندمدت پیش بینی بورس دقیقی را متصور بود. با این وجود پیش بینی بورس برای بهار بازار سرمایه با چهره سبز نقشه بازار همراه باشد.

رشد مثبت بازار سهام با توجه به چشم‌انداز صعودی اسکناس آمریکایی به عنوان مهم‌ترین محرک بازار محتمل است. این سناریو منوط به این است که بانک مرکزی و دولت، دست از سیاست کنترل نرخ نیمایی دلار بردارند. در این صورت، صنایع دلاری بازار سهام اجازه رشد پیدا خواهند کرد و به تبع آنها کلیت بازار در مسیر صعودی گام بر خواهد داشت. با افزایش تدریجی حجم و ارزش معاملات، به تدریج در نیمه دوم فروردین‌ماه پویایی معاملات افزایش خواهد یافت، از این رو می‌توان تغییر چهره بازار از شرایط خنثی فعلی به سمت و سوی بازدهی مثبت نمادهای معاملاتی در پرتفوی سهامداران را متصور بود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 416831
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا