مخبر بی‌خبر

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری و نفر اول اقتصاد دولت با وجودی که نزدیک به سه سال است در دولت حضور دارد و باید ریز و درشت و بالا و پایین اقتصاد ایران را خوب بداند و در گفته‌هایش دقت کند، اما به‌نظر می‌رسد حضور در بالاترین سطح اجرایی کشور برای او درسی نداشته است.

او انگار از روزگار کسب‌وکار و معیشت شهروندان خبر ندارد. اگر او اطلاعات کافی از اقتصاد ندارد و هنوز همانند یک رویاپرداز به دیدار بخش‌خصوصی می‌رود و حرف‌های تکراری می‌زند که وای به حال شهروندان و فعالان اقتصادی. اگر او اطلاعات دارد و تنها برای امید‌سازی چنین حرف‌هایی را بر زبان می‌آورد که باید تاسف خورد.

او در دیدار با هیات رییسه بخش‌خصوصی مستقر در اتاق ایران در حالی می‌گوید «هیچ گره اقتصادی در داخل کشور وجود ندارد که توسط مردم و فعالان اقتصادی قابل حل نباشد» که نمی‌تواند با قاطعیت بگوید کدام گره از گره‌های اصلی اقتصاد کشور از سوی دولت سیزدهم باز شده است.

آیا ارز تک‌نرخی شده و ارزهایی با نرخ‌های جورواجور که معلوم نیست با کدام سازمان اندیشه‌ای بین فعالان اقتصادی خصولتی توزیع می‌شود گره نیست. اگر رانت‌های نجومی و فساد برخاسته از چندنرخی بودن ارز گره اصلی به بیراهه رفتن اقتصاد نیست پس چه چیزی گره است؟ اگر کسری تراز تجاری بدون محاسبه درآمد صادرات نفت که در سال ۱۴۰۲ گره اقتصادی نیست پس چه چیزی گره است؟ مخبر بگوید برای باز کردن این گره و هدر دادن ارز حاصل از صادرات نفت برای واردات به بهانه مهار قیمت‌ها چه سیاستگذاری در دولت صورت پذیرفته است.

بدون تردید باید هیات رییسه اتاق ایران به نیابت از صادرکنندگان باید به مخبر گفته باشند که سیاست‌های ارزی چه آسیب‌هایی به صادرات زده است و چه میزان فساد ارزی در مساله واردات برای اقتصاد ایجاد کرده است.

مخبر با شگفتی تمام می‌گوید «فعالیت اتاق بازرگانی طی سالیان گذشته با بهره‌گیری از ساختار متنوع و به‌روز و پوششی از طیف بزرگ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، مزیتی برای اقتصاد کشور بوده که تاکنون استفاده حداقلی از ظرفیت‌های آنان انجام شده است» و یادش نمی‌آید که لجبازی‌های دولت برای تغییر رییس منتخب ۲۶۵ نفر از اعضای اتاق ایران از ۲۸ خرداد تا یک بهمن در عمل فعالیت‌های اصلی اتاق را تعطیل کرده بود. نکته عجیب اینکه وی در این دیدار در این‌باره چیزی نمی‌گوید.

وی انگار به واقعیت‌های ایران و جهان توجهی ندارد و بازهم از دارایی‌های ایران می‌گوید و یادش رفته است که در ۳۰ ماه دوران فعالیت دولت سیزدهم جوانان بیش از پیش میل به مهاجرت دارند و انگار یادش می‌رود فکر کند که ایران با چه مصیبتی نفت صادر می‌کند و انگار نمی‌داند در ۳۰ماه فعالیت دولت سیزدهم چیزی بر موجودیت دریا اضافه نشده است و انگار که رییس خانه معدن به او نگفته است.

در پایان به مخبر یادآور می‌شویم دنیا همانند سرعت نور در حال پیشرفت در هر زمینه‌ای است و شوربختانه ایران از این کاروان عقب مانده است. بدون تردید اعضای هیات رییسه اتاق ایران گرفتاری‌های کسب‌وکار را برای وی بیان کرده‌اند.

** یادداشت محمدصادق جنان‌صفت در روزنامه «جهان صنعت»

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 416834
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا