یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

پیش بینی بورس سال ۱۴۰۳ امیدوارکننده است؟

بازار سهام در سال گذشته یکی از سیاه‌ترین دوران چند سال گذشته را تجربه کرد. در این شرایط پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود و پتانسیل‌ها و تهدیدهای بازار سهام چیست؟

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ اتفاقات بازار سهام در سال ۱۴۰۲ درس‌های زیادی برای سال جدید داشت. از تصمیمات غیر‌شفاف و خلق‌الساعه تا مصوباتی که مستقیما سود شرکت‌ها را نشانه گرفت که از یکسو سبب ایجاد انتظارات منفی شدید در بازار شد و از سوی دیگر، عملا پیش بینی بورس را برای فعالان بازار سرمابه غیرممکن کرد.

 حالا این انتظار وجود دارد که سیاستگذار بورسی از اتفاقات و روندهای سال گذشته عبرت لازم را گرفته باشد و فضا را برای تسهیل فعالیت شرکت‌ها و سودآوری آنها مهیا کند تا بازار سرمایه به مسیر طبیعی خود بازگردد.

در این میان پرسش اصلی این است که آیا شرایط برای بازار سهام بهتر می‌شود و کارشناسان می‌توانند بر اساس متغیرهای بنیادی به پیش بینی بورس بپردازند؟ یا اینکه دوباره باید شاهد شوک‌های بیرونی بر پیکره بازار سهام باشیم؟

تحلیل معاملات بورس در روزهای ابتدایی سال

بورس تهران در بازگشایی معاملات پس از تعطیلات میان هفته‌ای، هیجان فروش نسبتا سنگینی را تجربه کرد. با وجود این، با توجه به چشم‌انداز صعودی قیمت دلار در بازار آزاد و پتانسیل رشد دلار نیما، فروشندگان تزلزل بیشتری نسبت به اتفاقات مشابه در گذشته نشان دادند، اما سرنوشت بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته چگونه رقم خورد؟

 در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۰۷ درصدی، معادل ۱۵ هزار و ۹۰۷ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۱.۳۵ درصدی (معادل ۱۰ هزار و ۳۸۴ واحد) تا پله ۷۵۹ هزار و ۸۲۴ واحدی پایین رفت.

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم نشان داد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل برای پیش بینی بورس ترسیم می‌شود، چر اکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

شروع امیدوارکننده، پایان تلخ

داود حسنی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بورس در سال ۱۴۰۲ شروع امیدوارکننده‌ای داشت، اما پایانی تلخ و مأیوس‌کننده را رقم زد که علت‌های مختلفی داشت.

دلیل صعود بورس در ابتدای سال گذشته یعنی تا ۱۷ اردیبهشت، عقب‌نشینی بانک مرکزی از نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی سامانه نیما بود که به دنبال افزایش قیمت دلار آزاد شکل گرفت و به تبع آن قیمت دلار نیما رشد کرد و نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیما هم حذف شد.

او ادامه داد: بعد از ۱۷ اردیبهشت اقدامات کنترلی سازمان بورس باعث ریزش بورس شد. سازمان بورس ابلاغیه کاهش ضریب اعتباری مشتریان و کاهش حد نصاب صندوق درآمد ثابت از ۱۵درصد به ۱۰ درصد را منتشر کرد که باعث جو روانی منفی و افزایش عرضه و شناسایی سود توسط سهام‌داران شد.

این کارشناس بازار سهام افزود: مورد بعدی که سبب افزایش عرضه‌ها و کاهش تقاضا بود، اثرات منفی ناشی از کسری بودجه و افزایش هزینه صنایع بود که در اثر ابلاغیه افزایش نرخ خوراک سوخت صنایع رخ داد که ابلاغیه آن مربوط به ۱۷ اردیبهشت ماه بود و بعدها این ابلاغیه به دست بازار رسید و منتشر شد.

حسنی تصریح کرد: مورد بعدی که باعث افزایش عرضه بازار شد، ریسک‌های ژئوپلیتیک در جنگ غزه بود که سبب افزایش عرضه‌ها در بازار شد. مورد بعدی تغییر فرمول قیمت بنزین برای پالایشی‌ها بود که در دی ماه رخ داد و این اتفاق سبب شد سود پالایشی‌ها حدود ۲۰ همت کاهش یابد. مورد دیگر را نیز می‌توان به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و سیاست افزایش نرخ بهره بدون ریسک اشاره کرد که در حال حاضر هم حدود ۳۴ درصد رسیده که تهدید جدی برای بازار سرمایه است. قبل از آن انتشار گواهی ۳۰ درصدی را داشتیم که به تبع آن نرخ بهره بدون ریسک هم افزایش پیدا کرد و سرکوب نرخ دلار نیما باعث عقب‌ماندگی بازار سرمایه شد و جمیع این موارد باعث شد بازار سرمایه سال ۱۴۰۲ دچار وضعیت نامطلوبی شود.

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۳

 این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد: در خصوص پیش ‌بینی بورس در سال ۱۴۰۳ باید گفت که در حال حاضر بازار سهام یکی از ارزنده‌ترین بازارها در ایران است. به این دلیل که از نظر معیار p/e بسیار در شرایط مطلوبی قرار دارد و همچنین بورس از نظر ارزش دلاری در کف تاریخی خود یعنی بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیارد دلار ایستاده است و با توجه با اختلاف ۵۰ درصدی نرخ دلار نیما و بازار آزاد یکی از ظرفیت‌های بازار سهام برای رشد کاهش این اختلاف است. یعنی افزایش نرخ دلار نیما به سمت بازار آزاد.

تهدیدهای بورس در سال ۱۴۰۳

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما یکسری تهدیدها نیز وجود دارد. مثل نرخ بهره بالای بدون ریسک که به بالای ۳۴ درصد رسیده که با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی ادامه این روند قابل پیش‌بینی است. تهدید دوم اما عدم پیش‌بینی‌پذیر بودن سیاست‌های کلان بر بازار سرمایه است. مانند عدم ثبات اقتصادی و تصمیمات یک‌شبه، بنابراین در حالت معمول رشد بازار سرمایه در سال جدید انتظار می‌رود حداقل به اندازه تورم باشد و از طرفی ریزش بیشتری را برای بازار سرمایه متصور نیستم و نقطه فعلی را کف بازار می‌توان در نظر گرفت، اما هر تغییری در سیاست‌های اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد انتظارات مطلوب‌تری شود که این وضعیت اصلا در بازارهای دیگر قابل تصور نیست.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 417069
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا