بر اساس آخرین نظرسنجی وال استریت ژورنال؛

ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌شود

آخرين نظرسنجی انجام شده توسط وال استریت نشان می‌دهد به دلیل نارضایتی مردم آمریکا از شرایط اقتصادی و همچنین نگرانی از توانایی‌هاي اجرايي بايدن، دونالد ترامپ در ۶ ايالت از ۷ ايالت تاثيرگذار در انتخابات از بايدن پيشي گرفته است.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که ترامپ در شش ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا، نوادا و کارولینای شمالی در یک رای‌گیری آزمایشی که شامل نامزدهای خارج از دو حزب و نامزدهای مستقل نیز می‌شود، برتری ۲ تا ۸ درصدی دارد. زمانی که از رای دهندگان خواسته می‌شود که فقط بین او و بایدن یکی را انتخاب کنند، نیز ترامپ پیشتاز است. تنها در ویسکانسین است که بایدن در رای‌گیری کلی میان همه نامزدها پیشتازی ۸ درصدی دارد و در رای‌گیری دو نفره، با ترامپ برابر است.

به طور کلی، این نظرسنجی نشان دهنده نارضایتی قابل توجه رأی دهندگان از بایدن است؛ رأی دهندگانی که بیشترین تأثیر را در نتیجه انتخابات خواهند داشت.

شاهکار بایدن در انتخابات ۲۰۲۰

بایدن در سال ۲۰۲۰ با به دست آوردن رای سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین در ناحیه شمال صنعتی که پیشتر از چنگ دموکرات ها خارج شده بوده و در سال ۲۰۱۶ از ترامپ حمایت کرده بودند، یک شاهکار بزرگ انجام داد. او حتی در ایالت‌های جنوب و جنوب غرب همچون جورجیا و آریزونا که دموکرات‌ها برای سالیان سال در آن‌ها شکست می‌خوردند، با اختلاف کمی پیروز شد.

نقش دو ایالت دیگر نیز در این نظرسنجی مد نظر قرار گرفته است: نوادا، ایالتی که که بایدن در آن پیروز شد، اما محبوبیت دموکرات‌ها در آن کاهش یافته است و کارولینای شمالی، ایالتی که در سال ۲۰۲۰ با کمترین اختلاف از ترامپ حمایت کرد.

کمپین هر دو حزب صدها میلیون دلار را صرف تبلیغات و تلاش برای مشارکت در این هفت ایالت خواهند کرد، زیرا این هفت ایالت ۹۳ رای الکترال از ۲۷۰ رای لازم برای پیروزی را به خود اختصاص می‌دهند. وال استریت ژورنال در طی ماه‌های آینده بر روی وضعیت این ایالت‌های خاکستری تمرکز خواهد کرد.

اشتغال و ضعف جسمانی؛ نقاط ضعف بایدن

در هر ایالت بررسی شده در این نظرسنجی، دیدگاه‌های منفی نسبت به عملکرد مرتبط با اشتغال‌زایی  رئیس‌جمهور ۱۶ درصد یا بیشتر از دیدگاه‌های مثبت بیشتر است، در حالی‌که این شکاف در چهار ایالت از ۲۰ درصد نیز فراتر می‌رود. در مقابل، عملکرد ترامپ در مورد اشتغال طی دوران حضورش در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور تنها در ایالت آریزونا نمره منفی کسب کرده که آن هم تنها یک درصد بوده است.

دیدگاه‌ها به هر دو کاندیدا کمی مخدوش است اما بایدن وضعیت بدتری دارد. وقتی از رای‌دهندگان پرسیدیم کدام کاندیدا صلاحیت جسمی بیشتری برای تصدی ریاست جمهوری دارد، ترامپ ۴۸ درصد و بایدن ۲۸ درصد رای آورد. ی

کی دیگر از نتایج این است که بایدن برای حفظ ائتلاف ۲۰۲۰ خود با کاهش حمایت در میان رای دهندگان سیاه پوست، اسپانیایی تبار و جوان کار سخت تری دارد.

نظرسنجی فوق در تاریخ ۱۷ الی ۲۴ مارچ از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک به ۴۲۰۰ نفر از رای‌دهندگان در این ۷ ایالت انجام شده است. حاشیه خطا به طور کلی در حدود ۱.۵ درصد و در هر ایالت حدود ۴ درصد می‌باشد.

تمرکز هواداران ترامپ بر اقتصاد و تمرکز هواداران بایدن بر آزادی‌های اجتماعی همچون حق سقط جنین

این نظرسنجی چندین احتمال را برای رئیس‌جمهوری که برای به دست آوردن رای رای‌دهندگان تلاش می‌کند، ارائه می‌دهد. وقتی از رای دهندگان پرسیده می‌شود که چه کسی می تواند اقتصاد، تورم و مهاجرت را بهتر مدیریت کند، ترامپ در همه ایالت‌ها پیشتاز دو رقمی است. اما در مورد مسائلی همچون سقط جنین که برای برخی از رای‌دهندگان موضوع تعیین کننده‌ای است، بایدن ارجحیت پیدا می‌کند. انتظار می‌رود کمپین بایدن بر نقش ترامپ در ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای نقض حق سقط جنین که به محدودیت‌های ایالتی منجر شد، تاکید کند.

کاندیداهای خارج از دو حزب اصلی

شانس دیگر برای بایدن این است که رای‌دهندگان به شدت دو دل هستند. حدود یک چهارم آن‌ها یا بلاتکلیف هستند و یا از نامزدهای شخص ثالث و مستقل مانند رابرت اف کندی جونیور، وکیل محیط زیست و فعال ضد واکسن حمایت می‌کنند. این موضوع نشان دهنده این است که بسیاری از افراد هنوز تصمیم قطعی نگرفته و ممکن است در نهایت از رئیس جمهور فعلی حمایت کنند.

یک نظرسنجی انجام شده توسط دو شرکت مایکل بوکیان دموکرات به همراه تونی فابریزیو جمهوری‌خواه، نتایج به دست آمده را این‌گونه تفسیر می‌کند :”افرادی که به کاندیداهای مستقل و شخص ثالث فکر می‌کنند، در واقع می‌خواهند این پیام را برسانند که به دلیل نارضایتی از گزینه‌های اصلی به دنبال بازی کردن با سایر گزینه‌ها هستند.” نتایج رای‌گیری‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد این افراد در نهایت و پس از شنیدن برنامه‌های کاندیداها، به یکی از کاندیداهای دو حزب اصلی رای خواهند داد.

رای دهندگان همچنین می‌توانند تحت تأثیر تحولاتی مانند محاکمه ترامپ در نیویورک در تاریخ ۱۵ آوریل، اولین مورد از چندین دادگاهی که رئیس جمهور سابق با آن مواجه است، برای اتهامات مالی قرار گیرند. نظرسنجی قبلی وال استریت ژورنال و نیز نظرسنجی از طرفداران حزب جمهوری خواه نشان داده است که برخی از حامیان ترامپ می‌گویند در صورت محکوم شدن او در دادگاه، رای خود را تغییر خواهند داد. البته باید توجه داشت که ترامپ این تخلفات را رد کرده است.

دیدگاه منفی رای دهندگان به اقتصاد

بر طبق آخرین نظرسنجی، رای‌دهندگان در ایالت‌های خاکستری بیش از سایر ایالت‌ها بر مسائل اقتصادی تمرکز دارند. ۳۵ درصد از این افراد اقتصاد و تورم را مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رای خود می‌دانند. بر طبق نظرسنجی وال استریت ژورنال در فوریه این رقم برای سایر ایالت‌ها ۱۹ درصد بوده است. همچنین ساکنان این ایالت‌ها دیدگاه بدبینانه‌تری به اقتصاد دارند؛ تنها ۲۵ درصد آن‌ها بر این باورند که وضعیت اقتصادی در دو سال گذشته بهتر شده است؛ این در حالی است که این رقم برای ساکنین سایر ایالت‌ها ۳۱ درصد است. اما این نظرسنجی نتایجی غیرمعمولی نیز پیدا کرده است: رأی دهندگان می گویند اقتصاد ملی در وضعیت بدی قرار دارد، اما شرایط در ایالت‌های آنها به طور کلی خوب است.

برای مثال در کارولینای شمالی ۶۶ درصد افراد اقتصاد ملی را در شرایط بدی می‌بینند و ۳۳ درصد آن را خوب ارزیابی می‌کنند، اما در مورد اقتصاد ایالت این رقم برعکس است. در ویسکانسین دیدگاه های منفی نسبت به اقتصاد ملی ۱۶ امتیاز بیشتر از دیدگاه های مثبت است، در حالی که دیدگاه های مثبت نسبت به اقتصاد ایالتی ۱۷ امتیاز بیشتر از دیدگاه های منفی است.

شرکت کنندگان در نظرسنجی در مقایسه وضعیت مالی شخصی خود با وضعیت کلی اقتصادی کشور نیز نظر مشابهی دارند. ۶۸ درصد آن‌ها بر این باورند که پیشرفت مالی برای یک شخص با درآمد متوسط سخت‌تر از قبل شده است، و ۲۸ درصد خلاف این عقیده را داشتند. این یعنی یک اختلاف ۴۲ درصدی.  اما ۴۶ درصد افراد اظهار کردند که وضعیت مالی شخصی‌شان در مسیر خوبی قرار دارد، تنها ۳ درصد کمتر از کسانی که اعتقاد دارند وضعیت مالی‌ شخصی‌شان در مسیر مناسبی قرار ندارد.

شرکت نظرسنجی جمهوری‌خواه فابریزیو در این‌باره می‌گوید یافته اصلی این نظرسنجی این است که اکثر افراد اقتصاد را دچار بیماری‌ می‌دانند که بر روی تمام مسائل سایه انداخته است و عملکرد رئیس جمهور را تحت تاثیر قرار داده است. فابریزیو که در زمان انجام این نظرسنجی برای ترامپ کار می‌کرد، اکنون به کمپین ترامپ پیوسته است.

در مقابل، بوکیان احساسات منفی درباره اقتصاد را برای بایدن نقطه ضعف می‌داند و اینگونه می‌گوید: “چالش بزرگ برای دموکرات‌ها این است که بتوانند از این موقعیت استفاده کرده و این احساس را در مردم ایجاد کنند که شرایط اقتصادی کنونی اینگونه نخواهد ماند و رو به بهبود خواهد رفت.”

سیاه پوست‌ها، جوانان و اقلیت‌ها؛ سرخورده از بایدن

چالش بعدی برای بایدن طبق این نظرسنجی این است که او هنوز نتوانسته ائتلاف برنده‌ای را که در سال ۲۰۲۰ از او حمایت کرد، تثبیت کند. بایدن در هفت ایالت، ۶۸ درصد از رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، و همچنین ۴۸ درصد از رأی‌دهندگان اسپانیایی و ۵۰ درصد رای دهندگان زیر ۳۰ سال را به دست آورده است.

این ارقام مشابه نتایج به دست آمده توسط وال استریت ژورنال در ماه فوریه است و نسبت به ۲۰۲۰ کاهش محسوسی دارد. در سال ۲۰۲۰ بایدن ۹۱ درصد از رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، ۶۳ درصد از رأی‌دهندگان اسپانیایی و ۶۱ درصد رای دهندگان زیر ۳۰ سال را در اختیار داشت.

در حالی که ترامپ در اکثر ایالت‌های خاکستری پیشتاز است، این نظرسنجی نشان داد که زمینه سیاسی در بین افراد متفاوت است. ۶۹ درصد افراد این ۷ ایالت امسال برای رای دادن آماده هستند و این رقم در ایالت نوادا ۶۲ درصد است. رای دهندگان ایالت میشیگان کمترین رضایت مندی را از شرایط اقتصادی خود داشته‌اند و رای دهندگان ایالت آریزونا بیشترین نگرانی را در مورد مهاجرین و امنیت مرزها دارند. بیش از ۸۰ درصد آن‌ها گفته‌اند که پیشرفت‌های انجام شده کافی و در جهت مناسب نبوده‌اند. این رقم برای کل افراد مورد نظرسنجی ۷۴ درصد بوده است.

برنامه‌های کندی برای طرفداران بلاتکلیف دو حزب اصلی جذاب هستند

کاندیداهای شخص ثالث و مستقل نیز با در اختیار داشتن ۱۵ درصد از آرای این ایالت‌ها گزینه غیر قابل پیش بینی بوده‌اند. ۱۱ درصد این افراد از کندی حمایت کرده‌اند؛ طرفداران کندی در نوادا ۱۵ درصد و در آریزونا ۱۳ درصد بوده‌اند. به طور کلی در هفت ایالت ۱۰ درصد افراد نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند. کندی که برادر زاده جان اف. کندی، رئیس جمهور فقید و پسر سناتور و دادستان کل است، نظراتی دارد که ترکیبی از مواضع لیبرال در مورد محیط زیست و تردید نسبت به واکسن ها، از جمله ادعاهایی در ارتباط واکسیناسیون دوران کودکی با اوتیسم که توسط کارشناسان بهداشت عمومی رد شده است، می‌باشند. نیمی از جمهوری خواهان و یک چهارم از دموکرات‌ها طرفدار نظرات او هستند.

بر اساس نظرسنجی‌های وال استریت ژورنال احتمال رای دادن افراد متمایل به حزب جمهوری خواه به کندی بیشتر از دموکرات‌ها است. اما سایر کاندیداها بیشتر از سوی طرفداران بایدن حمایت می‌شوند. تاثیر نهایی این کاندیداها بر نتایج انتخابات قابل پیش بینی نیست، زیرا مشخص نیست بتوانند آرای لازم برای پیروزی در مناطق مختلف و ایالت‌ها را به دست بیاورند.

بر اساس نظرسنجی‌های وال استریت ژورنال، افرادی که قصد دارند به این کاندیداها رای دهند، پتانسیل بالایی برای تغییر موضع و در نهایت رای دادن به نامزد حزب دموکرات و یا جمهوری خواه را دارند. این افراد به علاوه افرادی که هنوز میان بایدن و ترامپ انتخاب نکرده‌اند، رقم بزرگی را تشکیل می‌دهند؛ تقریبا یک سوم از کل آرای الکترال ایالات اصلی و موثر در انتخابات.

این رای دهندگان به طور کلی از شرایط کشور و از گزینه‌های سیاسی موجود ناراضی هستند. ۷۴ درصد از آنان شرایط اقتصادی را ضعیف ارزیابی می‌کنند. این رقم در کل ایالت‌های اصلی ۶۳ درصد است. ۶۷ درصد آنان از بایدن ناراضی بوده و ۶۱ درصد نیز نسبت به ترامپ دیدگاه منفی دارند. برخی از این رای دهندگان متعلق به نسل جوان و اقلیت‌های نژادی و قومی هستند؛ یکی دیگر از دلایلی که بایدن جایگاه خود در انتخابات ۲۰۲۰ را در میان این گروه از افراد از دست داده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 417082
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا