سایه ترور بر بازار؛

پیش بینی قیمت دلار؛ بازار ارز تا کجا بالا می‌رود؟

درحالی که همه انتظار داشتند قیمت دلار بعد از تعطیلات دوباره به زیر ۶۰ هزار تومان برسد، با اتفاقات سیاسی به میانه کانال ۶۰ هزار تومان رسید. در این شرایط پیش بینی قیمت دلار چیست؟

به گزارش سرویس طلا و ارز «جهان صنعت نیوز»؛ قیمت دلار از اواسط اسفند ماه سال گذشته وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد و تا ۱۰ فروردین امسال نیز در همین محدوده نوسان می‌کرد. در حالی که برخی امیدوار بودند که پس از پایان تعطیلات نوروز، قیمت دلار نیز کاهشی و دوباره وارد کانال ۵۰ هزار تومان شود، حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت سرداران نظامی ایران منجر به جهش قیمت دلار تا میانه‌ کانال ۶۰ هزار تومان شد. در این شرایط چه آینده ای در انتظار بازار ارز است و محمتل ترین سناریو برای پیش بینی قیمت دلار چیست؟

روند قیمت دلار در یک هفته گذشته

قیمت دلار از اواسط اسفند سال گذشته وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد. در حالی که همه منتظر بودند که قیمت دلار با اقدامات بانک مرکزی به کاهشی شود اما حمله تروریستی اسرائیل باعث شد قیمت دلار تا مرز ۶۵ هزار تومان افزایش یابد.

واکنش بازار ارز به حوادث سیاسی

برای پیش بینی قیمت دلار در شرایط کنونی بهتر است که مروری به واکنش بازار ارز به حوادث مشابه سیاسی بیاندازیم.

ترور شهید سردار سلیمانی

در ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان حشدالشعبی مورد حمله هوایی ایالات متحده قرار گرفت و به شهادت رسید.

قیمت دلار پس از این حادثه تروریستی طی ۴ روز از ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان (معادل ۳.۳) درصد رشد کرد و پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد کاهش یافت و به محدوده قبلی بازگشت.

ترور شهید محسن فخری‌زاده

در هفتم آذر سال ۹۹ محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و دانشمند ارشد وزارت اطلاعات و لجستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ترور‌ شد.

پس از این حادثه دلار تهران با وقفه سه روز شروع به افزایش کرد و از محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان (۶.۶درصد) بالا رفت.

ترور شهید سیدرضی موسوی

در چهارم دی ماه سیدرضی موسوی یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران در محدوده سیده زینب در دمشق، پایتخت سوریه توسط اسرائیل طی یک حمله موشکی به شهادت رسید.

قیمت دلار در روز پس از این حادثه کاهش یافت ولی در ادامه کمتر از یک درصد افزایش یافت، البته علاوه بر خبر ترور خبر فیلتر شدن بازار ارز عراق برای ریال ایران نیز بی‌تاثیر در رشد قیمت دلار نبوده است.

پیش بینی قیمت دلار

همانگونه که بررسی سه اتفاق مشابه نشان می‌دهد،‌ بازار ارز همواره با نوسان افزایشی همراه بوده و حداقل در کوتاه مدت با ثبات بوده و حتی به کم‌تر از میزان قبل از جهش برگشته است.

قیمت دلار پیش از حادثه تروریستی سوریه در محدوده ۶۱۳۵۰ تومان قرار داشت که تا زمان نگارش این گزارش در آخرین ساعت جمعه به محدوده ۶۴۶۰۰ تومان ( افزایش ۵.۲ درصدی) رسیده است.

تا اینجای کار به نظر می‌رسد که شوک سیاسی بازار ارز تخلیه شده است. اما در این شرایط آیا پیش بینی قیمت دلار را می‌توان کاهشی در نظر گرفت. برای پاسخ به این پرسش باید دو نکته توجه داشت: 

پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟

اولین نکته که بر پیش بینی قیمت دلار اثرگذار است، پاسخ ایران به این اتفاق است. اگر پاسخ ایران به گونه ای نباشد که منجر به تشدید درگیری نظامی احتمالی با اسرائیل شود،‌ کاهش قیمت دلار به محدوده ۶۰ هزار تومان و یا حتی ورود به کانال ۵۰ هزار تومان دور از انتظار نیست. اما اگر پاسخ ایران شدید باشد و منجر به درگیری بیشتر نظامی شود، احتمالا باید منتظر افزایش بیشتر قیمت دلار در بازار آزاد بود.

پیش بینی قیمت دلار در بلندمدت

از نگاه بلندمدت‌تر اگر بخواهیم به پیش بینی قیمت دلار بپردازیم،‌ شاید چندان شرایط امیدوارکننده به نظر نرسد. در حقیقت از یکسو متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر قیمت دلار و از سوی دیگر،‌ شرایط سیاسی چندان برای پیش بینی قیمت دلار سیگنال نزولی صادر نمی‌کنند.

از دید اقتصادی، افزایش قابل توجه کسری تراز تجاری ایران و ادامه تورم‌های بالا همگی سیگنال منفی برای بازار ارز محسوب می‌شود. از سوی دیگر، ادامه تنش‌های سیاسی در منطقه، انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید متغیرهایی است که می‌تواند منجر به التهاب در بازار ارز شود.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 417284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا