در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

پیس بینی بورس؛ پالس بازارهای موازی به بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس گفت: بازار سرمایه با وجود همه ناآرامی‌ها در بعضی سهام پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. نمادهایی که با تزریق و ورود نقدینگی حرکت می‌کنند در این روزها صف خرید را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ این روزها وضعیت شاخص‌ها و متغیرهایی مثل قیمت سکه، طلا، ارز و بنزین در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که قیمت‌ها در بازارهای موازی تا کجا بالا خواهد رفت. این روند در بازار ارز و سکه چند روزی است که به صورت شتابان شروع شده و حالا باید دید پاسخ بازار سهام به شرایط جدید چیست؟ این در حالی است که بورس سال ۱۴۰۳ را قدرتمند آغاز کرد، اما در ادامه ریسک‌های سیاسی در منطقه جهت گزارش‌های پیش بینی بورس را تغییر داد.

تحلیل معاملات بازار سهام در روزهای اخیر

بازار سهام در هفته معاملاتی ابتدایی سال ۱۴۰۳ با صعود نسبتا قدرتمندی همراه شد و شاخص‌های بورسی در مدار صعودی قرار گرفتند. اما با شروع معاملات هفته منتهی به ۱۵ فروردین، معاملات تالار شیشه‌ای از رشد قیمت دلار جا ماند و سهامداران شاهد بازدهی منفی بورس بودند.

بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، شاخص‌های بورسی پس از یک هفته صعود در هفته معاملاتی ابتدایی سال ۱۴۰۳ با کاهش ارتفاع روبه‌رو شدند، به طوری که شاخص کل طی سه روز معاملاتی این هفته با کاهش ۰.۶۹ درصدی روبه‌رو شد و از تراز دو میلیون و ۲۵۰ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و۲۴۵ هزار واحد در پایان بورس این هفته رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در سه روز معاملاتی این هفته نه‌تنها نتوانست بازدهی مثبتی به عمل آورد، بلکه سقوط سنگین‌تری از شاخص کل را به ثبت رساند، به طوری که این نماگر از ۷۶۸ هزار واحد در پایان معاملات هفته گذشته با کاهش ۱.۴ درصدی به تراز ۷۶۰ هزار واحد رسید.

بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزش معاملاتی نزدیک به سه هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان را رقم زده است.

طی سه روز معاملاتی هفته منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ بیشتر از ۸۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که بیشترین آن در روز سه‌شنبه رقم خورده است.

افزایش قیمت سایر بازارها به نفع بورس است؟

ندا عباسی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: دلار و طلا داغ شده‌اند. دلار از مرز ۶۴ هزار تومان عبور کرده و سکه از ۴۵ میلیون تومان نیز رد شده است. به رغم همه وعده‌وعیدهای تیم اقتصادی رییس‌جمهوری دلار و طلا رشد هر روزه دارند و با سرعت سفره‌های مردم را هدف قرار داده‌اند. ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در منطقه بیش از گذشته باعث رشد قیمت دلار شده است، از طرفی قیمت اونس جهانی و سایر کامودیتی‌ها هم رو به رشد هستند.

 او بیان کرد: افزایش قیمت کوموها برای بازار داخلی ما می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، به شرط آنکه دولت خواهان افزایش نرخ نیما باشد‌، شاید با این تصمیم این‌بار رشد بورس بتواند مانع از حرکت و رشد شتاب‌زده دلار شود.

نگرانی اصلی بورس چیست؟

عباسی با بیان اینکه بورس متعادل مثبت، اما کم‌رمق پیش می‌رود، ادامه داد: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در بازار سهام نگران واکنش ایران به حمله دوشنبه و تنش‌های بعد از آن هستند و ترجیح می‌دهند خودشان را در مقابل این تنش‌های احتمالی در پوشش قرار دهند. از سوی دیگر بنزین هم آماده گران‌تر شدن است. وزیر نفت اعلام کرد که از چند روز دیگر سوخت‌گیری صرفا با کارت شخصی امکان‌پذیر خواهد بود و دیگر در جایگاه‌های سوخت کارت به متقاضیان ارائه نمی‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت سهمیه بنزین تغییراتی در ساختار سهمیه و قیمت در آینده نزدیک نیز به وجود آید. گرانی بنزین در سوابق اقتصادی ایران نشان داده که منجر به تورم از جنس عرضه می‌شود و با افزایش هزینه حمل‌و‌نقل، گران‌تر شدن اجناس و کالاها را تجربه خواهیم کرد.

پیش بینی بورس

این تحلیلگر مالی در خصوص پیش بینی بورس گفت: بازار سرمایه با وجود همه ناآرامی‌ها در بعضی سهام پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. نمادهایی که با تزریق و ورود نقدینگی حرکت می‌کنند در این روزها صف خرید را تجربه می‌کنند. بسیاری از این منابع از اعتبارات کارگزاری‌ها تامین می‌شود. با توجه به تغییر رویه اعتبارات و افزایش بهره اعتبارات هزینه اعتبار کارگزاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، در این صورت امکان خروج این منابع از سهام پروژه‌محور وجود دارد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 417316
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا