راه نجات مسکن

به گزارش سرویس مسکن «جهان صنعت نیوز» با وجود افزایش ۳۵‌درصدی حقوق کارگران، همچنان شکاف قابل توجهی بین تورم مسکن و افزایش حقوق کارگران وجود دارد. پژوهشگران حوزه مسکن معتقدند تنها راه پرکردن این شکاف، عرضه زمین رایگان به کارگران و شکستن قیمت مسکن است.

براساس داده‌های مرکز آمار، تورم حوزه مسکن در سال گذشته به ۷۹‌درصد رسیده است. این در حالی است که طبق گزارش همین مرکز، تورم سایر کالاها تنها ۴۶‌درصد بوده است. بنابراین متغیر دیگری به غیر ‌از تورم عمومی روی قیمت مسکن تاثیر دارد.

از سویی ،حداقل دستمزد از سال ۱۳۹۵ تاکنون/۷۸۲درصد رشد داشته، این در حالی است که قیمت مسکن از سال‌۱۳۹۵ تا بهمن‌۱۴۰۲ با رشد ۱۸۰۷‌درصدی مواجه شده است. به عبارت دیگر، حداقل دستمزد مقابل قیمت مسکن کاملا عقب مانده است و افزایش ۳۵‌درصدی حداقل دستمزد در ۱۴۰۳ نیز برای پرکردن این شکاف کافی نیست.

کارشناسان بر این باورند که تنها راه جبران عقب‌ماندگی افزایش حقوق کارگران از قیمت مسکن حرکت در راستای شعار سال و عرضه زمین به خود کارگران است؛ زیرا کارگران مشخصا از عهده بازپرداخت وام‌های بانکی در شرایط کنونی بر نخواهند آمد و با دریافت زمین دولتی می‌توانند به طور تدریجی خانه خود را بسازند.

فرشید ایلاتی کارشناس سیاستگذاری مسکن در این رابطه می گوید: «با توجه به شرایط تورمی که در جامعه وجود دارد، استطاعت خرید مسکن از وسع و توان خانوارها از جمله کارگران خارج شده است. درآمدها به اندازه تورم بالا نرفته و از آنجا که زمین سهم ۶۰‌درصدی در قیمت نهایی مسکن دارد، واگذاری زمین برای بسیاری از این خانوارها می‌تواند عامل موثری برای خانه‌دار شدن آنها و کاهش قیمت نهایی مسکن باشد. بنابراین اگر دولت بتواند با واگذاری زمین قیمت مسکن را کاهش دهد، بسیاری از این افراد و خانوارها می‌توانند مسکن‌دار شوند.»

اخبار برگزیدهمسکنویدئو
شناسه : 417561
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا