چرا دولت‌ها به توصیه‌های رهبری عمل نمی‌کنند؟

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر با تاکید فراوان بر رفع چالش‌های اقتصادی پیش‌روی مردم و کسب‌وکارها، بیش از ۱۴سال است که نام‌هایی با مضامین و درونمایه‌‌های اقتصادی که عمدتا یک ابرچالش اقتصادی را نیز نشانه گرفته‌اند-برای سال‌های گذشته و حاضر انتخاب کردند. با این حال به علت عدم التفات کافی توسط دولتمردان و کابینه‌های مختلف، به این توصیه‌های دلسوزانه، تمامی آن دغدغه‌های استراتژیک تاکنون بر زمین مانده است.

با مروری بر دغدغه‌های فرماندهی معظم کل قوا، می‌توان به عمق عدم نسبت وضع موجود با توصیه رهبری، پی برد و تیر کمان مطالبه را به سمت دولت نشانه گرفت. فرازی از سخنان رهبر انقلاب در هشتم شهریور ۱۴۰۲، که بر مهار نرخ تورم و کاهش فاصله طبقاتی تاکید دارند، نشان می دهد که این موضوع به هیچ‌وجه در دستور کار دولت قرار نگرفته است و به‌طور مشخص با افزایش توزیع رانت‌های انرژی و ارزی در کشور و همچنین تشدید تورم بالای ۴۰درصدی، فاصله طبقاتی در کشور، مسیر افزایشی خود را طی می‌کند.

ثبات بازار و ثبات نرخ ارز در فرمایشات اخیر و هم در سخنان پیشین رهبر معظم انقلاب و حتی در زمان ابلاغ سیاست‌های برنامه‌های ۵ ساله پنجم و ششم توسعه نیز به وضوح قابل رهگیری ا‌ست. در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم ، نرخ ارز در کانال ۲۲هزار تومان قرار داشت، اکنون با ۳۰۰درصد افزایش در کانال ۶۶هزار تومانی ایستاده است و این فقدان ثبات، تنها محصول ۳۰ ماه از عمر دولت است.

دولتی که قرار بود تا اقتصاد را در اولویت خود قرا دهد و اکنون مشخص شده که فهم دولتی‌ها از اقتصاد، تا چه اندازه با نگرش رهبری و مردم تفاوت دارد. پرواضح است که پارامتر رشد تولید نیز در همین مرحله در بهترین حالت درجا خواهد زد زیرا که عدم‌ثبات نرخ ارز و عدم تامین پایدار انرژی باعث افت ظرفیت‌های تولیدی و کاهش موجودی حساب سرمایه کشور در بخش صنعت و معدن به عنوان موتور محرکه تولید شده است.

ویدئو
شناسه : 417562
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا