گره قیمت خودرو با دلار؛

پیش بینی قیمت خودرو ؛ سرگیجه ارزی در بازار

رییس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با تاکید بر اینکه افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در ابتدای سال رکود بازار خودرو را سنگین کرده، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد، پیش بینی قیمت خودرو عملا غیر ممکن است.

به گزارش سرویس خودرو «جهان صنعت نیوز»؛ روند قیمت خودرو در بازار صعودی است. این روند از هفته گذشته در پی تشدید تنش‌ها در منطقه و افزایش احتمال پاسخ ایران به حملات موشکی اسرائیل و رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد به نیمه کانال ۶۵ هزار تومان صعودی شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل نوسان قیمت‌ها، در حال حاضر نه خریداری در بازار خودرو دیده می‌شود و نه فروشنده‌ای. در این رابطه آنطور که فعالان بازار می‌گویند؛ شرایط بازار به‌گونه‌ای است که خرید و فروش در حد صفر قرار دارد و رکود بازار حتی عمیق‌تر شده است.

افزایش ۲۵ تا ۳۰‌درصدی قیمت خودرو

در این رابطه اسد کرمی رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: از دو هفته قبل از عید که تورم افزایش یافت بازار خودرو نیز در رکود بیشتری فرو رفت. بعد از عید نیز به دلیل افزایش قیمت مجددی که روی خودروها در بازار آزاد اعمال شد باز هم رکود سنگین‌تر شد به شکلی که می‌توان گفت در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و جنب‌و‌جوشی نیست.

وی افزود: قبل از عید تورم نسبی داشتیم که موجب شد قیمت انواع خودرو بین حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد افزایش یابد. در ادامه قیمت‌ خودرو دوباره حدود ۱۰‌درصد کاهش یافت اما حتی در آن شرایط هم بازار در رکود بود و با وجود اینکه در شب عید قرار داشتیم اما معامله خاصی در بازار انجام نمی‌شد.

کرمی تصریح کرد: با ورود به سال جدید قیمت خودرو باتوجه به افزایش قیمت دلار حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد نسبت به انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. در حالی قیمت‌ها در بازار افزایش یافته که حتی در زمان افت قیمت هم خریدار خاصی در بازار حضور نداشت، هم‌اکنون که شاهد این حجم از گرانی هستیم مسلما خریدار توان حضور در بازار نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود رکود همچنان بر بازار حاکم باشد.

پیش بینی قیمت خودرو

رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در مورد اینکه پیش بینی قیمت خودرو و اینکه بازار طی هفته‌های آتی به چه سمتی و سویی می‌رود، گفت: عملکرد واقعی بازار وقتی ظاهر می‌شود که معاملات در هفته آینده از سر گرفته شود اما با توجه به وضعیت بی‌ثبات اقتصادی، نمی‌توان پیش ‌بینی کرد که قیمت خودرو حتی در آینده نزدیک به چه سرنوشتی دچار می‌شود. زیرا با توجه به نرخ دلار قیمت خودرو نوسانی می‌شود و در حال حاضر نیز قیمت‌ها در بازار ارز بالاست. این افزایش قیمت ارز روی تمام خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی اثرگذار است و منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد می‌شود.

عرضه خودرو مناسب نیست

وی در مورد وضعیت عرضه خودرو در بازار هم اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازان چه سایپا و چه ایران‌خودرو در تحویل خودروهای تعهدی خود تاخیر دارند؛ در واقع خودروهایی که قرار است تحویل متقاضیان دهند به موقع به دست افراد نمی‌رسد و عرضه مناسبی وجود ندارد. البته در برخی از خودروها شاهد بودیم که خودروسازان به خاطر حفظ آرامش بازار طرح تبدیل را پیش کشیدند که قطعا نمی‌تواند طرح موفقی باشد. زیرا اغلب مردمی که اقدام به خرید خودرو از کارخانه می‌کنند معمولا به اندازه همان خودروی ثبت‌نام شده پول جمع می‌کنند و بیش از آن نمی‌توانند برای خرید خودرو پول بپردازند و اقدام به تبدیل خودرو کنند. اغلب متقاضیان پول به اندازه کافی برای پرداخت جهت خرید خودروی ارتقایافته و گران‌تر ندارند.

کرمی تصریح کرد: شواهد حاکی از آن است که خودروهای تعهد شده به موقع تحویل متقاضیان نمی‌شود و از سوی دیگر هم خودروسازان جوابگو نیستند.

واردات خودرو هم شرایط مناسبی ندارد

رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه متاسفانه واردات خودرو هم به اندازه کافی نیست، افزود: در حال حاضر کنترلی روی کیفیت خودروهای داخلی نیست و کشته شدن حدود ۸۰۰ نفر در جاده‌ها در سفرهای نوروزی، بیانگر همین پایین بودن کیفیت خودرو است که پلیس هم هر سال به این موضوع اشاره می‌کند؛ این در حالی است که اگر رقابت باشد و واردات به درستی انجام شود هم کیفیت خودروها کنترل می‌شود و هم این حجم از خسارت روی دست کشور نمی‌ماند. متاسفانه به نظر می‌رسد همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و نظارتی روی صنعت خودرو انجام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: قطعا با واردات خودرو می‌توان از این خسارات جلوگیری و بازار را رقابتی کرد و به مصرف‌کننده برای خرید خودرو حق انتخاب داد و از آن طرف کیفیت تولیدات داخلی را هم زیر سایه بازار رقابتی بالا برد.

رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران یادآور شد: این در حالی است که وعده‌های وزارت صمت در مورد واردات خودرو طی یک‌سال گذشته محقق نشد و خودروی خارجی آنطور که انتظار می‌رفت وارد بازار ایران نشد.

کرمی با بیان اینکه بازار راکد است و فروشندگان ترجیح می‌دهند مشغول به کار دیگری شوند، گفت: در همین راستا پارسال ۸۰ نمایشگاه‌دار پروانه‌دار به دلیل فشار بازار و مالیات تعطیل شدند و تغییر شغل دادند. در واقع دارندگان این پروانه‌ها به دلیل شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور شغل خود را به کلی تغییر دادند.

قیمت روز خودرو

پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قیمت ۳۴۲میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۲۲میلیون تومان رسیده است.

در این میان، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۶۶۵میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷‌دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ حدود ۸۱۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P مدل ۱۴۰۳ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۶۸۵میلیون تومان فروخته شد. در عین حال، پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ در حدود ۸۳۵میلیون تومان شد. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۸۳۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک ۷۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار یک میلیارد تومان قیمت پیدا کرد. همچنین تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۹۵میلیون تومان به فروش رفت. تیبا ‌هاچ‌بک EX مدل ۱۴۰۱ هم در بازار به قیمت ۴۰۰میلیون تومان رسید.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. راناپلاس مدل ۱۴۰۳ هم ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S‌دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما سمند سورن پلاس EF7 دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۸۴۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۹۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

قیمت خودروهای مونتاژی

در بخش خودروهای مونتاژی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمت خودروهای مونتاژی بازار فعلا آغاز نشده و به غیر‌از محصولات مدیران خودرو، اکثر مونتاژی‌ها رشد قیمتی ندارند.

در این راستا ام‌وی‌ام ProاX22 دنده دستی یکی از ارزان‌ترین محصولات داخلی بازار است که با رشد هفت میلیون تومانی از ابتدای روز، سرانجام با ۹۴۲ میلیون تومان قابل خریداری است.

کی‌ام‌سی K7 کراس‌اوور جدیدالورود کرمان موتور بوده که البته ادامه تولید آن در‌هاله‌ای از ابهام است. این خودرو یکی از معدود محصولات کرمان موتور به شمار می‌رود که نسبت به روز گذشته تغییر قیمت دارد و با رشد ۴۵ میلیون تومانی به نرخ یک میلیارد و ۹۵۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

تیگو ۷ پرو پریمیوم یکی دیگر از رکوردداران افزایش قیمت در بازار امروز محسوب می‌شود که ۶۰میلیون تومان افزایش قیمت دارد و به کانال ۲میلیارد و ۴۰میلیون تومان رسیده است.

چانگان CS55 پلاس یکی از محصولات وارداتی شرکت سایپاست که رکورددار رشد قیمت نیز محسوب می‌شود. این خودرو از ابتدای روز ۹۵میلیون تومان گران‌تر شده و با ۲میلیارد و ۵۴۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 417588
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا