امسال قیمت برنج مناسب خواهد بود

استاندار گیلان، اقتصاد برنج را اقتصاد مردمی دانست و عنوان کرد: در راستای شعار سال، باید شاهد رشد معنادار تولید محصول برنج باشیم، زیرا امسال قیمت برنج مناسب خواهد بود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، اسدالله عباسی امروز، ۲۰ فروردین ماه در جلسه شورای حفاظت از آب. با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در حوزه آب و حفاظت از منابع آب و کم آبی، اظهار کرد. باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم تا کشاورزان کمترین دغدغه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه احتمال بارش‌های بهاری در حد نرمال وجود دارد. اما باید برای شرایط سخت آماده باشیم. افزود: وظیفه ماست که موضوع تامین آب را جدی بگیریم. زیرا از شرایط نرمال فاصله داریم و هم نزولات کوهستانی ما کم شده و هم حجم حق آبه بالادست سد سفیدرود کاهشی است.

استاندار گیلان حداکثر ذخیره سد تا پایان اردیبهشت ماه را بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی کرد. و گفت: باید تقویم زراعی را در اراضی آبخور سد اجرا کنیم. و لذا فرمانداران در شهرستان‌هایی که آبخور سد هستند، فعال شوند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

عباسی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری دستگاه های متولی لایروبی لاینینگ و انهار و شبکه‌های آبرسانی. بر استفاده از ظرفیت مولدسازی تاکید کرد. و متذکر شد: به دنبال تامین ماشین آلات کشاورزی از طریق منطقه آزاد انزلی هستیم.

قیمت مناسب بذر و کود

وی از جهاد کشاورزی خواست تامین به موقع و با قیمت مناسب بذر و کود را داشته باشد. و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی همچون تعزیرات در کنار جهاد کشاورزی و صمت فعال شوند. تا از گرانفروشی و ایجاد بازار سیاه بذر و کود جلوگیری کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به قیمت کاهشی بذر گواهی شده رقم هاشمی از ۷۰ به ۴۸ هزار تومان، بیان کرد: کشاورزان باید از بذر گواهی شده استفاده کنند تا شاهد کاهش ضایعات محصول برنج باشیم.

وی بر استفاده بهینه از ظرفیت استخرها و آب بندان‌ها و چاه‌ها از طریق برق رسانی نیز تاکید و اضافه کرد: کنتورهای برق موقت را به کشاورزات تحویل دهید و با محوریت فرمانداران، از سرقت ژنراتورها جلوگیری شود.

عباسی با بیان اینکه لحظه لحظه فروردین ماه و اردیبهشت ماه برای کشاورزان مهم و حیاتی است، عنوان کرد: فرمانداران دائما از اراضی و سردهنه‌ها و آب بندان‌ها و شبکه‌های آبرسانی بازدید کنند و جویای احوال کشاورزان شوند و مشکلاتشان را بشنوند.

آسیب دیدن کشاورزان در سال گذشته

وی با اشاره به آسیب دیدن کشاورزان در سال گذشته، یادآور شد: کشاورزان در آبیاری و برداشت محصول مشکل نداشتند، اما در فروش خسارت دیدند لذا با دستور رئیس جمهور، جلوی واردات برنج گرفته و توزیع برنج انبارها متوقف شده و برای رقم هاشمی گیلان، قیمت توافقی را اعلام کردیم و خرید همچنان ادامه دارد.

استاندار گیلان اقتصاد برنج را اقتصاد مردمی دانست و عنوان کرد: در راستای شعار سال، باید شاهد رشد معنادار تولید محصول برنج باشیم و قطعا امسال قیمت برنج مناسب خواهد بود.

عباسی همچنین خواستار پیگیری احداث سدهای لاستیکی و دو سد مخزنی شفارود و پلرود شد و افزود: امروز کشت مکانیزه برنج را آغاز کردیم و لذا اراضی تسطیح شده حتما باید کشت شوند تا زمینه خشک کردن زمین و تغییر کاربری فراهم نشود.

منبع: ایسنا

کشاورزی
شناسه : 417934
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا