ابعاد و مشخصات قالب فلزی بتن و کاربرد آنها

بتن به‌عنوان یکی از مستحکم‌ترین مصالح ساختمانی که بر پایه سیمان تولید می‌شود، توانسته است نقش پررنگی در ساختمان‌سازی ایفا کند. همین موضوع سبب تنوع ابزارآلات مربوط به این ماده ساختمانی شده است. قالب‌های فلزی اصلی‌ترین ابزارآلاتی هستند که برای شکل‌دادن بتن استفاده می‌شوند. در اینجا قصد داریم درباره قالب فلزی بتن، مشخصات قالب فلزی بتن و انواع قالب فلزی بتن صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

قالب فلزی بتن چیست؟

اگر به مباحث ساختمان‌سازی علاقه‌مند باشید، بی‌شک بارها نام قالب‌های فلزی بتن را شنیده‌اید. این وسیله درواقع ابزاری برای شکل دادن و قالب‌دهی به بتن است تا به‌وسیله آن، بتوان ستون‌های بتنی، دیوارهای بتنی، سقف‌های بتنی و دیگر سازه‌های بتنی را طراحی و پیاده‌سازی کرد.

امروزه انواع قالب فلزی بتن با نقش و کارکردهای مختلفی، تولید و ارائه شده‌اند؛ اما به‌طور کلی، یک قالب فلزی بتن با استفاده از پیچ و مهره یا گیره‌های مخصوص، فرم ماژولار، قابل اتصال و انفصالی را ایجاد می‌کند تا فشار وزن بتن بین نقاط مختلف آن تقسیم شود و کیفیت سازه‌های بتنی، مطابق انتظارات ارائه شود.

مشخصات قالب فلزی بتن

قالب‌های فلزی بتن را می‌توان براساس معیارهای مختلفی تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی باعث می‌شود تا درک بهتری از آن‌ها داشته باشیم و شناسایی و استفاده از هرکدام، راحت‌تر و سریع‌تر باشد. همچنین این تقسیم‌بندی با هدف تعیین نوع نیاز سازه به مدل خاصی از قالب‌ها انجام می‌شود. طبیعتا، هر نوع سازه‌ای به مدل مشخصی از انواع قالب‌ها براساس ظاهر، جنس و کارایی نیاز پیدا خواهد کرد.

تقسیم‌بندی قالب‌های فلزی بتن براساس نوع سازه

  • مدل لبه ۵

  • مدل لبه ۶

  • مدل جدول

  • مدل تیرچه

  • مدل گرد

  • مدل ستون دو تکه

  • مدل ستون چهار تکه

همانطور که احتمالا می‌دانید، در بررسی مشخصات قالب فلزی بتن، استفاده از آن‌ها محدود به ساختمان‌سازی نیست و به‌دلیل استحکام بالای این ماده، دامنه کاربرد آن به بخش‌های مختلف دیگری مثل تونل‌سازی، سدسازی، پل‌سازی، جدول‌سازی و هر سازه‌ای که بتن بتواند در آن ایفای نقش کند، توسعه پیدا کرده است. همین موضوع نیاز به تنوع در فرم، شکل و ظاهر قالب‌ها را نشان می‌دهد.

تقسیم‌بندی قالب‌های فلزی بتن براساس نوع استفاده

در نوع استفاده از قالب‌های فلزی بتن، دسته‌بندی دقیق و استانداردی وجود ندارد؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که این قالب‌های فلزی براساس شکل و ظاهری که دارند، برای پیاده‌سازی سازه‌های مختلفی قابلیت استفاده دارند؛ بنابراین، براساس مشخصات قالب فلزی بتن، می‌توان از آن برای ساخت سد، پل، دیوار، ستون، سقف، جدول، مجراها و ده‌ها مورد دیگر استفاده کرد.

تقسیم‌بندی قالب‌های فلزی بتن براساس جنس بدنه

قالب‌های بتن خود به سه جنس اصلی یعنی فلزی، چوبی و آجری تقسیم می‌شوند؛ اما قالب‌های فلزی نیز براساس فلزها یا آلیاژ‌های مختلفی تولید شده‌اند؛ مدل استاندارد و مستحکم انواع قالب فلزی بتن معمولا از جنس فولاد کربن است که ترکیب این فلز با عنصر مذکور، می‌تواند استحکام آن را بیشتر از حالت طبیعی کند. علاوه‌بر فولاد کربن، ممکن است قالب فلزی بتن با ترکیبی از فلزات دیگر نیز ارائه شود.

تقسیم‌بندی قالب‌های فلزی بتن براساس ابعاد

عرض قالب فلزی بتن معمولا به‌صورت ۵‌ سانتی‌متری (از ۱۰ تا ۵۰) افزایش می‌یابد. بعد از ابعاد ۵۰ سانتی‌متری نیز به‌صورت هر ۵۰‌ سانتی‌متر افزایش می‌یابد (یعنی ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متری).

مزیت استفاده از قالب‌های فلزی در سازه‌های بتنی

با نگاهی به مشخصات قالب فلزی بتن، می‌توان مزایای بسیاری برای این نوع از قالب‌ها در نظر گرفت. همانطور که می‌دانید، بتن ماده‌ای سنگین و پرفشار است و هیچ قالبی به‌جز قالب فلزی، وزن سنگین آن را تحمل نمی‌کند. بر همین اساس، مهم‌ترین مزایای قالب فلزی بتن عبارت است از:

  • استحکام و مقاومت مناسب: فولاد کربن نسبت‌به فولاد معمولی هم استحکام بالاتری دارد و هم قابلیت تحمل فشار بار بیشتری در برابر وزن بتن ارائه می‌دهد.

  • وزن کاهش‌یافته: قالب‌های فلزی از نوع فولاد کربن، هم مقاومت خوبی نسبت‌به رقبا از خود نشان می‌دهند و هم وزن کمتری دارند. این وزن کمتر باعث می‌شود تا طبق مشخصات قالب فلزی بتن، هم تحمل بار قالب و هم انسجام و یکپارچگی آن حفظ شود.

  • سرعت اتصال و جداسازی: قالب‌های فلزی به‌دلیل ساختار بهم پیوسته و ماژولاری که دارند، از مزیت ویژه‌ای یعنی سرعت بالای اتصال و انفصال برخوردارند. این موضوع می‌تواند سرعت پیاده‌سازی سازه‌های بتنی را افزایش دهد.

آشنایی با مجموعه تولیدی تبریز صنعت؛ ارائه‌کننده انواع قالب فلزی بتن و ابزارآلات فلزی

تبریز صنعت یکی از تولیدکنندگان مطرح محصولات و ابزارآلات فلزی مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز است که تولیدات مختلف آن مبتنی‌بر اصول و استاندارهای بین‌المللی، با بهره‌گیری از متخصصانی مجرب و با دستگاه‌های برش، پانچ و مونتاژ مدرنی انجام می‌شود.

در بخش قالب‌های بتنی، تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت‌و‌ساز، مشخصات قالب فلزی بتن مجموعه تبریز صنعت دارای تنوع عالی، کیفیت بالا و قیمت‌های مناسب است که می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

قالب‌های فلزی را می‌توان مهم‌ترین ابزارهای قالب‌گیری و ارائه سازه‌های بتنی دانست که براساس مشخصات قالب فلزی بتن، برای هر نوع نیاز و کاربرد در ساخت‌و‌ساز، مدل‌های متنوع و متفاوتی در دسترس است. برای خرید انواع قالب‌های فلزی بتن و تخته چند لایی می‌توانید به وب‌سایت www.tabrizsanat.com مراجعه فرمایید.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 418100
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا