درجا زدن گردشگری سلامت؛

ترکیه و قطر از ایران سبقت می‌گیرند؟

گردشگری سلامت ایران همواره طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از نقاط قوت کشور محسوب می‌شود؛ با این وجود از یکسو استراتژی اشتباه ایران و از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری سایر کشورهای منطقه موجب شده که این صنعت در کشور کم رنگ تر از گذشته شود.

هما میرزاییجهان صنعت نیوز؛ در سال‌های اخیر گردشگری سلامت به یکی از ارکان مهم رشد اقتصادی در کشورها و به خصوص کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری در این حوزه از سوی دولت‌ها و بخش خصوصی این کشورها می‌تواند منجر به درآمدزایی، جذب گردشگر، ارزآوری و در نهایت رونق اقتصادی بینجامد.

گردشگرانی که برای دریافت انواع خدمات درمانی به کشورها سفر می‌کنند از انواع خدمات دیگر استفاده کرده و با خرید از بازارها، اقامت در هتل‌ها و استفاده از انواع خدمات آن کشور به اقتصاد آن رونق می‌بخشند.

کشورهای همسایه، پیشتاز گردشگری سلامت

 کشور ترکیه با درآمد ۲.۳ میلیارد دلاری از گردشگری سلامت در سال گذشته در رتبه هفتم جهان در این زمینه قرار گرفته است. طبق اعلام دولت این کشور، ترکیه میزبان گردشگران پزشکی از کشورهای مختلف از جمله آلمان، انگلستان، روسیه، ترکمنستان و افغانستان است که برای انجام مراحل درمانی خود به این کشور سفر می‌کنند.

به تازگی قطر نیز با سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه و با بهبود شاخص‌های درمانی و بهداشتی خود در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی در منطقه است. این کشور توانسته است با انجام اصلاحات در زیرساخت‌ها، تعداد مراکز درمانی خود را از ۲۲ مرکز در سال ۲۰۱۲ به ۳۱ مرکز در سال ۲۰۲۳ برساند.

به طور کلی ۴۳.۷ درصد از بازار بین‌المللی گردشگری سلامت به کشورهای آسیا و اقیانوسیه اختصاص دارد.

وضعیت ایران در جذب گردشگر سلامت

در ایران نیز مدیر کل دفتر وزارتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از آمادگی ۲۲۷ بیمارستان برای پذیرش گردشگران سلامت در کشور خبر داده است. نماینده خواف در مجلس نیز از تبدیل شدن این شهر به مقصد گردشگری سلامت از افغانستان خبر داده است. وی در این‌باره گفته است: با شروع احداث منطقه جدید شهری خواف در صدد ایجاد شهرک سلامت خواهیم بود که با نگرشی کلان خواف تبدیل به مقصد تورسیم سلامت از افغانستان خواهد شد.

سال گذشته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص آمار ورود گردشگران سلامت به کشور، اینگونه گفته بود: در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر و در سال ۱۴۰۲ یک میلیون ۵۰۰هزار نفر گردشگر سلامت وارد کشورمان شدند و بدین‌ترتیب آمار ورود گردشگران سلامت به ایران رو به رشد بوده است. به گفته کریمی بیشترین گردشگران سلامت از کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، عمان، پاکستان و ترکمنستان وارد ایران می‌شوند.

به نظر می‌رسد، فقدان راهبردهای مناسب در صنعت گردشگری و به طور خاص گردشگری پزشکی، مداخله دولت، فقدان بازاریابی مناسب در مقیاس جهانی و کاهش تمایل گردشگران به حضور در ایران از جمله عواملی هستند که ایران را با وجود تمام پتانسیل‌های پزشکی از این قافله عقب نگه داشته‌اند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 418372
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا