سیاه چاله نااطمینانی‌های سیاسی؛

بورس در وضعیت جنگی

سایه جنگ همچنان فضای سیاسی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. هر چند این شرایط طی سال‌های گذشته همواره وجود داشته اما این روزها پررنگ تر شده و پیش بینی بورس را سخت تر از گذشته کرده است.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ حرکت نوسانی بازار سهام، شرایطی است که معامله گران در چند سال گذشته به آن عادت کرده اند. شرایطی که بسیاری از معامله گران غیرحرفه‌ای را با ضررهای زیادی مواجه کرده است. به بیان دیگر،‌با توجه به اینکه وزن عوامل سیاسی بیش از عوامل اقتصادی است و پیش بینی متغیرهای سیاسی عملا غیرممکن است،  پیش بینی بورس نیز به امری دشوار بدل شده است.

کاهش ارزش معاملات و خروج پول حقیقی نیز مصداق شرایط این روزهای بازار سهام است.

روند هفته گذشته معاملات بازار سهام

هفته گذشته بورس، با شوک ریزش حدود ۲۰ هزار واحدی شاخص کل کار خود را آغاز کرد اما در سه روز بعدی توانست روند صعودی بگیرد و در نهایت با ثبت بازدهی حدود ۱۱ هزار واحدی (مثبت ۰.۴۸ درصد)، شاخص کل بر روی سطح ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.

با این وجود شاخص هم وزن که نمای بهتری از بازدهی معامله گران را نشان می‌دهد با کاهش بیش از ۸ هزار واحدی همراه شد و بازدهی منفی ۱.۱ درصدی را ثبت کرد.

در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام در حدود ۵ هزار میلیارد بود که نشان از ادامه روند رکودی بازار سهام داشت. موضوعی که نشان می‌دهد فعلا انتظار برای آغاز روند صعودی در بورس چندان محتمل نمی‌رسد.

همچنین هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۴۲۲ میلیارد تومان حقیقی‌ها پول از بازار خارج کردند که شاخص دیگری از رکود و تقاضای ضعیف در بازار سهام است.

پیش بینی بورس

این روزها شاهد این هستیم که نااطمینانی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور به اوج خود رسیده است؛ به بیان دیگر هر چند طی چند سال گذشته اثرگذاری متغیرهای سیاسی بر عوامل اقتصادی تسلط پیدا کرده است، اما شاید این روزها شاهد یکی از پر التهاب‌ترین دوران سیاسی هستیم. انتظار برای پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل اقتصاد ایران را در سیاه چاله نااطمینانی فرو برده است. بنابراین فارغ از اینکه آیا بازار سهام و بورس ایران ارزنده است یا خیر، به نظر می‌رسد محتمل ترین سناریو برای پیش بینی بورس ادامه روند پر نوسان همراه با چاشنی رکود باشد.

در این شرایط شاید بهترین استراتژی به ویژه برای معامله گران غیرحرفه‌ای صبر کردن تا مشخص شدن برخی از نااطمینانی‌ها باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 418596
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا