پرواز شماره سیزدهم دلار

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت نیوز»؛ قیمت دلار از آن زمانی که از کمان خارج شده هنوز نقطه ای برای سکوت نیافته؛ نه تعطیلات می شناسد و نه دیگر حتی ارزپاشی سد راهش می شود. در میان بهت و حیرت مردم و سکوت دولت، این دلار است که با شتاب می رود که گرانی را بر سر مردم فرو بریزد. هرچند پرواز ارز مختص به این دولت نیست، اما دستکم در این دولت رکورد بیشترین افزایش را ظرف دو سال زده است؛ به طوری که در ۳۰ ماه دولت سیزدهم نرخ دلار از ۲۵۶۰۰تومان به ۶۵هزار تومان در بازار آزاد رسیده که از یک جهش ۲۸۴‌درصدی حکایت دارد و به جرات می توان گفت بزرگ‌ترین میزان جهش سالانه نرخ ارز در تاریخ ایران است.

اگرچه در تمامی ادوار کابینه‌های ایران پس از سال‌۶۱ تاکنون، نرخ ارز دچار تحولات بزرگ و شوک‌های کنترل‌نشدنی شده است اما هر بار، دولت‌ها بدون عبرت گرفتن از سیاست‌های کابینه پیشین، همان رویکرد را تداوم بخشیده‌اند، بدون توجه به اینکه تورم پولی از یک نقطه به بعد، حالت تصاعدی به خود می‌گیرد. کار به جایی رسیده که جهش‌هایی که در بازه‌های ۸ تا ۱۰ساله رخ می‌دادند، اکنون به شوک‌های سالانه در اقتصاد ایران بدل شده‌اند و ریال را خاکسترنشین سیاست‌های تورمی دولت‌ها کرده‌اند.

بیش از ۱۳۴کشور تاکنون شوک ارزی را تجربه نکرده‌اند و بیش از ۶۲کشور تنها یک‌مرتبه این شوک را تجربه کرده‌اند. با این حال، شوک ارز در سالیان اخیر به‌ویژه پس از سال‌۹۶، به جزئی تفکیک‌ناشدنی از اقتصاد ایران بدل شده که عمیقا باعث دگردیسی در فعالیت‌های اقتصادی و افزایش کنش‌های دلالانه و واسطه‌گرانه مالی و نوسان‌گیری در اقتصاد ایران شده است.

در این میان آنچه حائز اهمیت است اینکه مقامات سیاستگذار پول جز وعده های توخالی اقدامی نکرده اند و از همه مهمتر در دو سال و نیم گذشته بیشترین تناقض گویی میان وعده و عمل، آنها دیده می شود

اقتصاد کلانویدئو
شناسه : 418616
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا