جایگاه نمادهای لوازم خانگی در بورس؛

تحلیل بنیادی پارس خزر (لخزر)

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛  بازار لوازم خانگی در دنیا سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار فروش دارد که پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از رشد این بازار در سال‌های پیش‌‌‌رو به مبالغ بالای ۷۰۰میلیارد دلار است. این رشد بازار به دلیل تقاضای بالا در بازار‌‌‌های برخی کشورهای خاورمیانه و به‌ خصوص چین و هند بوده است. در این خصوص ارزش بازار لوازم خانگی در ایران بالغ بر ۶میلیارد دلار است. در عین حال این گروه به تدریج طی سالیان گذشته جای خود را در بازار سرمایه باز کرده و مورد توجه بخشی از سرمایه‌گذاران و سهامداران قرار گرفته است.

«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با امیرحسین جنانی، کارشناس بازار سرمایه به تحلیل یکی از نمادهای قدیمی این صنعت در بازار سرمایه پرداخته است.

تحلیل بنیادی شرکت صنعتی پارس‌ خزر ( لخزر )

شرکت صنعتی پارس‌خزر در بهمن ماه ۱۳۴۷ با نام شرکت صنعتی پارس توشیبا، با سرمایه اولیه ۶۵میلیون ریال به منظور ساخت انواع وسایل برقی خانگی تاسیس شد و تحت شماره ۱۲۹۳۴ در اداره ثبت شرکت‌ها در تهران به ثبت رسید.

در اردیبهشت ۱۳۵۲‌، نوع شرکت به سهامی خاص تبدیل و در سال ۱۳۶۱ پس از واگذاری حقوق مالکانه شرکت توشیبای ژاپن، نام شرکت به صنعتی پارس‌خزر تغییر داده شد. در بهمن ۱۳۷۴ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در تاریخ بیست و هفتم اسفند همان سال، پس از احراز شرایط عضویت سازمان بورس اوراق بهادار تهران، در شمار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس پذیرفته شد و سهام آن در حال حاضر با طبقه‌بندی در صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات و با نماد «لخزر» مورد معامله قرار می‌گیرد.

شرکت صنعتی پارس‌خزر (سهامی عام) یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان محصولات لوازم خانگی ساخت ایران است که از اسفند سال ۱۳۴۷ تاکنون با در اختیار داشتن شرکت‌های تولید زیرمجموعه خود و همکاری پیمانکاران و تولیدکنندگان ایرانی از کارخانه‌های فولاد گرفته تا کارگاه‌های کوچک تولید ملزومات لوازم خانگی برقی، محصولات خود را با برندهای پارس‌خزر و سایا تولید و عرضه می‌کند.

این مجموعه به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی در سبد مصرف‌کنندگان و خریداران لوازم برقی کوچک آشپزخانه، ابزار و ملزومات نظافت منزل، وسایل گرمایشی و سرمایشی، پخت و پز، آماده‌سازی غذا، تهویه، نوشیدنی‌سازهای سرد و گرم، سلامتی و بهداشت، شست‌وشو و نظافت لباس در سال‌های اخیر بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه مالک ۸۸.۸۸ درصد شرکت صنعتی پارس‌خزر است، همچنین ۱.۱۸ درصد از این شرکت متعلق به شرکت آرمان توسعه مبین مهر سپهر است. شناوری سهام شرکت حدود ۱۱درصد است.

پارس‌خزر رتبه یک فروش لوازم خانگی

برمبنای گزارش منتشره دیجی کالا، شرکت پارس‌خزر بالاترین میزان فروش در بین تولید‌کنندگان لوازم خانگی را داشته و جاروبرقی‌های شرکت پرفروش‌ترین در بین رقبا بوده است.

قیمت‌گذاری کلیه لوازم خانگی باید براساس دستورالعمل سازمان حمایت انجام شود و سازمان مذکور نقش نظارتی خود را همواره اعمال کرده و می‌کند.

شرکت دارای ظرفیت اسمی تولید ۳۵۰هزار دستگاه محصولات سرمایشی و گرمایشی، غذاسازها ۳۰۰هزار دستگاه، پخت و پز ۱۹۰هزار دستگاه و سایر محصولات ۶۰هزار دستگاه است. در بخش سایر درآمدها، درآمد حاصل از حق استفاده از برند پارس‌خزر و همچنین فروش محصولات خریداری شده با حاشیه سود یک درصد در نظر گرفته شده است که در بهای تمام شده به صورت جداگانه (جدا از محصولات تولیدی شرکت اصلی) در نظر گرفته شده است.

در بند ۴ حسابرسی در گزارش ۶ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ آمده است: «همانگونه که در یادداشت توضیحی ۱-۳-۳۷ درج شده، انبار‌های شرکت در اسفند ۱۴۰۱ توسط نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت استان گیلان مورد بازدید قرار گرفته و طبق گزارش تنظیمی اعلام شده که مقادیر موجودی‌های انبار با مقادیر موجودی‌های مندرج در سامانه‌های مربوط دارای اختلاف است. شعبه ششم تعزیرات حکومتی شهرستان رشت براساس گزارش یادشده مغایرت فوق مبنی بر عدم ثبت دقیق موجودی‌ها در سامانه مربوط در مرحله بدوی محرز دانسته و رای به محکومیت شرکت به مبلغ ۳.۸۴۴ میلیارد ریال جزای نقدی به نفع دولت صادر کرده است. برای بدهی مزبور ذخیره کافی در حساب‌ها وجود دارد ولی شرکت به رای صادره به دلیل آنکه اختلاف ایجاد شده در مقادیر موجودی‌ها ناشی از نحوه ثبت اطلاعات در سامانه بوده اعتراض کرده است. نتیجه‌گیری موسسه بر اثر مفاد این بند تعدیل نشده است.»

بررسی بهای تمام شده محصولات

 محصولات تولیدی شرکت صنعتی پارس‌خزر غذاسازها، محصولات سرمایشی، گرمایشی و پخت و پز است که عمدتا در داخل کشور به فروش می‌رسد و کمتر از یک درصد پلوپز تولید و صادر می‌شود. بیشترین سهم فروش محصولات در داخل کشور به محصولات سرمایشی و گرمایشی، محصولات پخت و پز و محصولات غذاسازها تعلق دارد.

 ۷۹درصد بهای تمام شده شرکت متعلق به مواد مستقیم است و ماده اولیه اصلی قطعات است که عمدتا از کشور چین تامین می‌شود. سربار تولید نیز ۱۰درصد بهای تمام شده شرکت را تشکیل می‌دهد که عمدتا مربوط به هزینه حقوق و دستمزد است.

فروش و سود پارس خزر

حاشیه سود ناخالص شرکت از سال ۹۷ لغایت ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۲ روند کاهشی داشته و از ۲۴درصد به ۱۴درصد کاهش پیدا کرده است.

 شرکت پارس‌خزر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴۷۹میلیارد تومان فروش را به ثبت رساند که از این مبلغ ۲۶۲میلیارد تومان سود خالص شرکت بوده است.

این شرکت در اسفند ۱۴۰۲ فروش ۳۰۰میلیارد تومانی را ثبت کرده که نشان از رشد ۱۵درصدی نسبت به بهمن ماه و رشد ۲۱درصدی نسبت به میانگین فروش ماهانه پاییز دارد. در پاییز با فروش ۴۸۳.۲ میلیارد تومانی به سود خالص ۷۵.۵ میلیارد تومان رسیده بود. سود هر سهم شرکت ۱۸۲تومان بود. برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۲ شرکت قادر به تحقق فروش ۲۲۵۰میلیارد تومان خواهد بود که سود خالص ۴۳۰میلیارد تومان را برای شرکت خواهد داشت. سود هر سهم طبق مفروضاتی که در نظر گرفته شده است در سال ۱۴۰۲ با سرمایه جدید، ۱۰۵تومان و نسبت قیمت به درآمد تحلیلی شرکت ۵.۵ خواهد بود.

پیش بینی سود پارس خزر

 برای سال ۱۴۰۳ برآورد می‌شود پارس خزر قادر به تحقق فروش ۲۶۲۰میلیارد تومان باشد که سود خالص ۵۲۵میلیارد تومان را برای شرکت خواهد داشت. سود هر سهم طبق مفروضاتی که در نظر گرفته شده است در سال ۱۴۰۳، ۱۲۶تومان و نسبت قیمت به درآمد تحلیلی شرکت ۴.۶ خواهد بود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 418658
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا