۷۰ میلیارد دلار کجا رفت؟

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت نیوز»؛ ۷۰میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و نیازواردکنندگان با نرخ ارز ترجیحی و نیمایی اثری بر سفره های مردم نداشته است دلیلش هم واضح است. کالاهای وارداتی با ارزهای نیمایی و ترجیحی با قیمت ارز بازار آزاد عرضه می شوند این یعنی هر چقدر قیمت ارز در بازار آزاد بالاتر برود، قیمت کالاهای اساسی هم به همان نسبت گران می‌شود.

هرچند‌سیاست بانک مرکزی با هدف ثبیت نرخ ارز در بازار در نیمه‌نخست سال گذشته تا حدودی موفقیت‌آمیزبود و توانست نرخ دلار را برای چند ماه در کانال ۴۰هزار تومان نگه دارد، اما تنش های منطقه ای فنر ارز را از جا کند و دلیلی براین شد که سیاست های بانک مرکزی بی ثمر بماند و متقابلا شرایط برای رشد قیمت کالاهای اساسی فراهم شود.

هرچند محمدرضا فرزین، رییس مل بانک مرکزی قویا این موضوع را رد کرده و گفته است امروز هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که کالای قانونی با نرخ ارز ۶۰هزار تومانی وارد کرده است، اما در مقابل کارشناسان اقتصادی می‌گویند باوجودی که این مقدار ارز به کالاهای اساسی یا برای وارد‌کنندگان اختصاص یافته است، پس چرا سفره مردم کوچک‌تر شده و نرخ ارز در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته است.

ارزی که هرچند به دلایلی چون ایجاد تنش در منطقه و اتفاقات سیاسی و بین‌المللی رشد کرده، اما از طرفی برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های بانک مرکزی نیز به‌گونه‌ای نبوده است که بتواند تحولی را در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد کند، چراکه به جای توجه به رونق همه بازارها بازار سفته‌بازی و ورود نقدینگی به بازارهای غیر‌مولد فعال بوده و خیلی از بازارهای رسمی چون بازار سرمایه، حوزه‌های کسب‌و‌کار و بنگاه‌های اقتصادی هم‌اکنون شرایط مناسب و مساعدی ندارند، از سویی رفاه نسبی نیز برای مردم با اختصاص این همه ارز ایجاد نشده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 418914
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا