کاخ سفید: ایران درباره زمان و هدف حمله به اسرائیل به ما پیام نداد

«جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایران هیچ پیامی به ما در مورد زمان و هدف حمله به اسرائیل نداد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، «جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنتی ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران درباره پاسخ تهران به حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق سوریه گفت: «ایران هیچگاه پیامی به ما در مورد زمان و هدف (حمله) نداد. این روایت که ایران به ما در مورد قصد خود خبر داده، مضحک است.»

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی درباره پاسخ ایران به اسرائیل ادعا کرد: این حمله مستلزم محکومیت صریح جامعه بین‌المللی است.

کربی همچنین در پاسخ به سوالات درباره واکنش اسرائیل به عملیات وعده صادق از سوی ایران گفت: «دولت اسرائیل خودش تعیین خواهد کرد که آیا قرار است پاسخی داده شود یا نه. تصمیم‌گیری در مورد چگونگی پاسخ به آنچه ایران روز شنبه انجام داد، بر عهده اسرائیل است.»

این سخنگوی دولت بایدن تصریح کرد: ما در تصمیم گیری اسرائیل دخالتی نداریم. اما در مورد دفاع آمریکا از اسرائیل در عملیات روز شنبه ایران گفت: “ما در این بازی نقش داریم و این را ثابت کردیم.”

کربی در عین حال درباره موشک ها و پهپادهای پرتاب شده از سوی ایران به اسرائیل ادعا کرد: «موشک‌های بسیار کمی از سامانه های دفاعی عبور کردند. خسارت جزئی به یک پایگاه هوایی در اسرائیل وارد شد. متأسفانه یک دختر جوان بی گناه کمتر از ۱۰ سال به شدت مجروح شد. این تنها مصدومی است که ما از آن آگاه هستیم.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین برای افزایش روحیه و توان مقامات اسرائیلی به رغم آنکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا حمله هوایی ایران علیه اسرائیل را بی سابقه خوانده است، مدعی شد: « دفاع شنبه ، برتری نظامی اسرائیل و ضعف نظامی ایران در مقایسه با اسرائیل را نشان داد. رئیس جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل خواست به پیام این موفقیت برای اسرائیل و تمام منطقه فکر کند. »

این سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «ما به گفتگو با اسرائیل در مورد رفح ادامه می دهیم اما تمرکز کنونی بر اقدام ایران است.»

ما به ارتباط با اسراییلی ها ادامه می دهیم.

کربی درباره برخی گزارش ها درباره انتقام‌جویی اسرائیل نیز گفت:« من وارد فرضیه‌ها نمی‌شوم.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعای عدم موفقیت عملیات وعده صادق ایران علیه اسرائیل گفت: «آنچه که اتفاق افتاد این بود که ایران کاملاً شکست خورد. اگر من در حال حاضر در تهران باشم، حرف بایدن مبنی بر اینکه تنش ها را تشدید نکنید، کاملاً جدی می‌گیرم».

این سخنگوی دولت بایدن سپس ادعا کرد: «شما نمی توانید آنقدر فلز را به هوا پرتاب کنید و همه را متقاعد کنید که به دنبال تلفات نبوده اید و سعی در ایجاد خسارت نداشته اید.»

کربی بار دیگر همچنین گفت: «واشنگتن هیچ پیامی از سوی ایران یا هیچ کشور دیگری که چارچوب زمانی مشخص یا انواع اهداف یا سلاح‌هایی را که قرار است شلیک شوند، دریافت نکرده است.»

این سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال با توجه به ادعای واشنگتن که چرا ایالات متحده آمریکا می تواند پهپادهای ایرانی را سرنگون کند اما پهپادهای روسی را نه، پاسخ داد: «ما در درگیری های مختلف، فضای هوایی متفاوت و تصویر تهدید متفاوت هستیم. ما ابزار مورد نیاز اوکراین را برای دفاع از حریم هوایی خود فراهم کرده ایم.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا برغم حمایت واشنگتن از اسرائیل تصریح کرد: « ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما به دنبال گسترش و تعمیق درگیری در منطقه نیستیم و مطمئن هستم نتانیاهو از نگرانی های بایدن آگاه است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.

وزارت خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، بر عزم خویش برای دفاع قاطع از حاکمیت، تمامیت سرزمینی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور و تجاوز تأکید می‌کند. توسّل جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دفاعی در اِعمال حق دفاع مشروع، نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در زمانی است که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کُشی توسط رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر این رژیم علیه دولت‌های همسایه و آتش افروزی در منطقه و فراتر از آن ادامه دارد.

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد.

۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر اول آوریل ۲۰۲۴ یعنی هفت روز پس از تصویب قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه در طول ماه مبارک رمضان، رژیم اسرائیل به پشتیبانی آمریکا نه تنها این قطعنامه را اجرا نکرد، بلکه برای جبران شکست خود در عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطینی در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در حمله هوایی موشکی، ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سردار «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به فیض شهادت نائل آمدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی.

منبع: ایرنا

سیاسی
شناسه : 419244
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا