عبور بازار سهام از شوک سیاسی؛

بورس از وضعیت جنگی خارج می‌شود؟

در خصوص پیش ‌بینی بورس در روزهای آتی به نظر می‌رسد ارزش و حجم معاملات کمی بالاتر از ارقام فعلی قرار بگیرد اما جهش چندانی نداشته باشد.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ در روزهای اخیر تحت تاثیر اتفاقات و تنش‌های رخ داده بازار سهام در مسیر نزولی قرار گرفت اما در مدت کوتاهی بعد از این شوک خارج شد. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی‌های متفاوتی از وضعیت بورس در کوتاه‌مدت دارند. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس به پیش ‌بینی بورس و تحلیل وضعیت فعلی و آتی بازار پرداخته است.

ارزیابی کارشناسی از روزهای اخیر بورس

امیر‌حسین جنانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در تعطیلات هفته گذشته شرایط سیاسی کمی پیچیده‌تر شد و از آغاز هفته واکنش‌ها به موضوعات سیاسی کمی گسترده‌تر از روز‌های ابتدایی هفته شده است.

او بیان کرد: روز شنبه بورس شدیدا زیر فشار فروش ناشی از ترس و تحولات و ریسک‌های سیاسی بود و هجوم فروشندگان باعث حرکت قیمت‌ها به پایین‌ترین حد مجاز شد و خروج نقدینگی از طرف حقیقی‌ها با سرعت بالا از همان ابتدای بازار انجام شد، تا حدی که تحلیل و بررسی گزارش‌ها و عملکرد شرکت‌ها برای بازار اهمیتی نداشت و تمام تمرکز بازار بر خبر‌ها و تغییرات شرایط سیاسی قرار گرفت.

جنانی توضیح داد:‌ با تشدید تنش‌های سیاسی در روز یکشنبه شورای عالی بورس تصمیم گرفت برای سه روز دامنه نوسان به منفی و مثبت یک در سهام و منفی و مثبت دو در صندوق‌ها تغییر بدهد و همین محدود شدن دامنه باعث شد بازار بسیار کم‌حجم شود و تابلوهای معاملاتی تحرک چندانی نداشته باشند و صف‌های فروش اکثر نمادها روی منفی یک پابرجا باشند. اما صف‌های فروش صندوق‌های سهامی روی منفی دو جمع‌آوری شدند که باعث افزایش خوش‌بینی‌ها به بازار دوشنبه شد و احتمالا اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد می‌توان به جمع‌آوری صف‌های فروش طی معاملات فردا و بازگشت تعادل به بازار و تابلوهای معاملاتی امیدوار بود.

بورس همیشه درگیر سیاست بوده است

این کارشناس بورس تصریح کرد: بورس فقط امروز نه، بلکه مدت‌هاست ریسک و خطر اتفاقات سیاسی را در قیمت‌ها دیده است و دلار هم در بازار آزاد بعد از اینکه شنبه تا حوالی هفتاد هزار تومان هم رفت دوشنبه نسبت به دو روز گذشته در اعداد پایین‌تری قرار گرفت اما نسبت به شنبه حوالی ۶۷۶۰۰ تومان معامله شد. با آرام شدن سطح ریسک‌های سیاسی در منطقه بازار دوشنبه صف خرید عمده نمادها در مثبت یک به واسطه محدود شدن دامنه نوسان آغاز به کار کرد و صندوق‌ها در دامنه مثبت ۲ به صف خرید رسیدند. واکنش‌ها تا به اینجا نشان میدهد سایه افزایش تنش و احتمال گسترش جنگ از روی منطقه برداشته شده است، دلار هم در محدوده ۶۷۰۰۰ تومان وارد شد. در مجموع حال بازار قبل از خبر‌های مربوط به تشدید تنش‌های سیاسی و ریسک‌های دیگر هم زیاد خوب نبود که بتوان انتظار داشت به سرعت بعد از چند روز فضا و جو معاملاتی سبزی را شاهد باشیم.

فعلا خبری از پول‌های پارک شده

او اضافه کرد: در جذاب و ارزشمند بودن درصد بالایی از نماد‌ها شکی نیست اما فضای کلی بازار برای به گردش در آمدن سرمایه‌های پارک شده فعلا شرایط مناسبی نیست و در حال حاضر بازار با مشکلاتی روبه‌رو است که برای عبور از این مشکل نیاز به زمانی طولانی‌تر دارد. در مجموع این روز‌ها همه بازار‌ها شرایط خاصی را سپری می‌کنند و باید منطقی دانست که بورس ایران نیز ریسک غیر‌معقول نپذیرد و تا روشن شدن فضای سیاسی شاهد قدرت بیشتر فروشندگان نسبت به خریداران در بازار باشیم.

پیش بینی بورس

بازار سهام در صف فروش قفل شده است با این حال کاهش دامنه نوسان و محدودیت یک درصدی آن، از سقوط نماگرهای تالار شیشه‌ای جلوگیری کرد، هرچند نشانه‌هایی در بازار وجود داشت که نشان می‌دهد اوضاع معاملات در روز میانی هفته با جو فروش کمتری دنبال خواهد شد.

سناریوی خوش‌بینانه‌ای که می‌توان برای پیش بینی بورس متصور بود، توقف ادامه تنش‌ها از سوی دو طرف است. در این صورت می‌توان انتظار داشت که پس از پشت سر گذاشتن محدودیت نوسان طی دو روز معاملاتی آتی، بازار به مسیر صعودی خود بازگردد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از تمرکز سهامداران بر تحولات ژئوپلیتیکی میان جمهوری سلامی ایران و رژیم صهیونیستی معطوف است. باید انتظار داشت تا شفاف شدن بیشتر موضع نهایی دو طرف نسبت به موقعیت فعلی، بورس تهران بین زمین و آسمان معلق باشد. از این رو، در راستای پیش ‌بینی بورس در روزهای آتی به نظر می‌رسد ارزش و حجم معاملات کمی بالاتر از ارقام فعلی قرار بگیرد اما جهش چندانی نداشته باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 419297
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا