چالش بر سر تعرفه‌های پزشکی در سال جدید؛

ویزیت پزشک به قیمت یک سطل ماست

تعرفه‌های جدید پزشکی هم از راه رسیدند؛ اما ارقام تعیین شده از نظر پزشکان قابل قبول نیست.

به گزارش سرویس اجتماعی «جهان صنعت نیوز»: بالاخره دیروز پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان تعرفه‌های جدید پزشکی، ویزیت دکتر عمومی و متخصصان اعلام شد و تعیین مبالغ و درآمدی که برای قشری که حدود دو دهه به تحصیل پرداخته‌اند، با انتقادهای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

تعرفه‌های پزشکی از تورم جا ماند

طبق این تعرفه‌ها ویزیت پزشکان عمومی ۱۲۶هزار تومان، پزشک متخصص ۱۸۹هزار تومان، پزشکان فوق‌تخصص و فلوشیپ ۲۴۱هزار تومان، متخصص روانپزشکی ۲۵۱هزار تومان و فوق‌تخصص روانپزشکی ۲۸۶هزار تومان اعلام شده است.

جزء حرفه‌ای اعمال جراحی و خدمات (دستمزد) برای بخش خصوصی ۱۰۱هزار تومان و برای بخش دولتی نیز ۳۰هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با اینکه دکتر «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص افزایش تعرفه‌ها گفته مساعدت دولت برای این میزان رشد جای تشکر دارد چراکه پیش از این و در گذشته افزایش ۳۵درصدی تعرفه‌ها سابقه نداشته است اما بسیاری از پزشکان نسبت به این تعرفه‌ها رضایت خاطر ندارند. آنها بر این عقیده‌اند که به دلیل تورم بیش از ۵۰درصدی در کشور، تعرفه‌های پزشکی هم باید حداقل ۴۶درصد افزایش پیدا کند چراکه این روزها هزینه تعرفه یک پزشک عمومی به اندازه یک سطل ماست است.

تمام ‌این موارد در حالی است که «پدرام پاک‌آیین» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه محاسبه تعرفه خدمات درمانی و تصویب آن در دولت با رویکرد تعادلی مبنی بر حمایت از سبد معیشتی مردم، تامین حق جامعه در دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمان و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی صورت گرفته است اما بسیاری از پزشکان بر این عقیده‌اند که هزینه‌های درمانی بیماران با توجه به وجود بیمه‌ها باید از جیب آنها پرداخت شود بنابراین اگر قرار بر افزایش تعرفه‌های ۴۶درصدی باشد، ما‌به‌التفاوت آن را باید بیمه‌ها پرداخت کنند، نه مردم!

 اما همین عدم توازن منجر به آسیب‌های شدیدی در پزشکان شده است زیرا بسیاری از پزشکان به شغل‌های کاذب مانند راننده اسنپ روی آورده‌اند. بنابراین به باور پزشکان این مبالغ هیچ تناسبی با هزینه‌های تورم جاری در جامعه، کرایه مطب، حقوق ماهیانه پرسنل و غیره ندارد.

مهاجرت پزشکان جدی تر می شود

به باور کارشناسان این تعرفه‌ها که به اندازه خرید تنقلات روزانه هم نیست، موجب دلسردی و افزایش مهاجرت از سوی پزشکان می‌شود. همان‌طور که چند روز پیش در تداوم گزارش‌ها از مهاجرت گسترده کادر درمان، پایگاه خبری سازمان نظام پزشکی در گزارشی به وضعیت پیوند قلب اطفال پرداخته و از مهاجرت دکتر مازیار غلامپور نفر اول این رشته خبر داده بود؛ هشداری که بارها از سوی کارشناسان مطرح شده بود اما مسوولان اعتنایی به آن نکرده بودند چراکه با بی‌توجهی به خواسته پزشکان درخصوص تعیین تعرفه‌های پزشکی به قیمت واقعی دلسردی و ناامیدی گریبان پزشکان را خواهد گرفت و ناچارا مهاجرت می‌کنند. این در حالی است که دود این قضیه به چشم ملت می‌رود. به همین دلیل بارها پزشکان اعلام کرده‌اند که اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده نه چندان دور نه‌تنها باید بیماران برای درمان به کشورهای همسایه بروند بلکه برای کوچک‌ترین جراحی‌ها نیز باید پزشک وارد کنیم؛ چنین موضوعی برای کشوری مانند ایران که خواستگاه زبده‌ترین پزشکان بوده، مایه نگرانی است.

تغییر نگاه دولت به تعرفه‌های پزشکی

«محمود فاضل» رییس شورای عالی نظام پزشکی به «جهان‌صنعت» گفت: نگاه دولت در تعرفه‌گذاری نگران‌کننده است، بر واقعیات سرپوش می‌گذارد و آنها را سرکوب می‌کند. دولت باید نگاهی آینده‌نگر و مسوولانه داشته باشد، در غیر این صورت نه‌تنها به مقصود نمی‌رسد که ابزار تعرفه‌گذاری را از دست می‌دهد. وی بیان کرد: اگر تعرفه‌ها توسط ارائه‌دهندگان آن رعایت نشود، یعنی ایراد دارد و باید بازنگری شود زیرا مرجعیت نهاد تعرفه‌گذار متزلزل شده است و اگر همچنان واقعیات را نبیند جز بی‌نظمی در دریافت تعرفه و ناتوانی در ایجاد انضباط، حاصلی نخواهد داشت. روش قانونی و پذیرفته شده عبارت است از تعیین تعرفه براساس قیمت تمام شده و شریک کردن برخی مولفه‌ها در آن و همزمان باید با تقویت و پاسخگو کردن سازمان‌های بیمه‌گر، بار مالی را از دوش بیماران برداشت. مردم شایسته دریافت بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات سلامت هستند و دولت باید تمام فکر و ذکرش تامین آن باشد.

بیکاری ۷۰ درصدی متخصصان

دکتر «ایرج خسرونیا» رییس انجمن متخصصان داخلی با انتقاد از عدم همخوانی نرخ تورم و هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل پزشکان با تعرفه‌های تعیین شده به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه امسال هم تعرفه‌های پزشکی به قیمت واقعی خود نرسید. نرخ واقعی ویزیت متخصص داخلی براساس مخارج مطب‌داری، ۷۰۰هزار تومان برآورد شده است که هرگز چنین تعرفه‌ای را از مردم نمی‌گیریم، بلکه عدد مورد نظر ما بین ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار تومان است. این در حالی است که حالا تعرفه پزشکان عمومی ۱۲۶هزار تومان، پزشک متخصص ۱۸۹هزار تومان و پزشکان فوق‌تخصص و فلوشیپ ۲۴۱هزار تومان است. اگر پزشکی در روز ۱۰ بیمار ویزیت کند با تعطیلی‌ها تقریبا ماهی ۳۰ یا ۴۰میلیون تومان درآمد خواهد داشت که طبیعتا تمام آن صرف هزینه‌های مطب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان تخصص خود را رها کرده‌اند و به سوی تخصص‌های زیبایی رفته‌اند. با این حال باز هم شرایط برای تمامی پزشکان ثابت نیست.

وی افزود: براساس گزارش‌ها در حال حاضر ۷۰درصد پزشکان بیکار هستند، آن ۳۰درصد هم یا خوشنام یا به سازمانی وصل هستند. بیکاری قشر عظیمی از پزشکان آنها را مجبور به مهاجرت یا تعطیلی مطب‌ها یا در نهایت اشتغال به مشاغل کاذب کرده است. این در حالی است که مسوولان امروزه می‌گویند از نظر تعداد پزشکان متخصص کمبود داریم و دلیل افت کیفیت خدمات درمانی در کشور مربوط به این امر است، اما وقتی به آمارها نگاهی می‌اندازیم شاهد این حقیقت هستیم که کشور ما نسبت به جمعیت‌ و وضعیت کشورهای همسایه، از نظر تعداد پزشک وضعیت بدی ندارد و این تعداد از پزشکان جوابگوی نیازهای کشور هستند اما مساله مهم در این رابطه مشکلات معیشتی و امکاناتی پزشکان ایران است. پزشکان جایی برای کار کردن ندارند و بسیاری از آنها یا با حقوق ناچیز مشغول به‌ کار هستند یا به شغل‌های دیگر روی می‌آورند. حدود ۲۵هزار پزشک از کل پزشکانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند یا کارشان را رها کرده‌‌اند یا مهاجرت می‌کنند یا به شغل دیگری روی می‌آورند.

رییس انجمن متخصصان داخلی با اشاره به اینکه تربیت پزشک بدون هیچ پشتوانه‌ای فقط باعث سرمایه‌‌سوزی می‌شود، بیان کرد: هزینه‌های بالا و درآمد کم پزشکان عمومی و متخصصان، باعث شده که امروزه برای کشورهای اروپایی و آمریکایی پزشک تربیت می‌کنیم و این یعنی ضرر و زیان صد درصدی! در باور برخی مسوولان، پزشکان جزو اقشار پردرآمد جامعه و متمول هستند، آنها ۱۰درصد از پزشکان بالای شهر را می‌بینند که مطب آنها همیشه شلوغ است و حتی بیمارستان‌های دولتی را می‌بینند که به دلیل تعرفه‌های بیمه، همیشه پر از بیمار هستند ولی کمترین دستمزد را به پزشکان می‌دهند.

او ادامه داد: اگر مسوولان ذی‌ربط به جنوب شهرها بروند، شاهد خواهند بود که حدود ۵۰درصد از پزشکان اگر در روز کار نکنند، وضع مالی‌شان خراب می‌شود. درآمد بسیاری از پزشکان عمومی، عفونی، داخلی و اطفال بسیار پایین است و به ‌زور می‌توانند هزینه مطب را تامین کنند. ۷۰درصد از پزشکان کشورمان، چوب آن ۳۰درصد پزشک بالای شهر را می‌خورند که درآمد کافی دارند. خیلی از پزشکان حتی توان پرداخت حق بیمه خود و خانواده‌شان را ندارند. دولتمردان چون مطب ندارند و از وضعیت پزشکان بی‌خبر هستند، به افزایش قیمت ویزیت آنها متناسب با تورم، تمایل چندانی ندارند.

دکتر خسرونیا با اشاره به اینکه بیمه‌ها باید ما‌به‌التفاوت آن را پرداخت کنند، نه مردم! گفت: برخلاف تصورات منظور ما از افزایش تعرفه‌های پزشکی، افزایش پرداختی از جیب مردم نیست بلکه با توجه به اینکه هر کارمند و کارگری حق بیمه میلیونی پرداخت می‌کند بنابراین بیمه‌ها در اینگونه شرایط باید هزینه‌های ویزیت و داروی آنها را پرداخت کنند، نه اینکه این روزها کارگران به دلیل هزینه‌های گزاف درمان جرات ندارند به پزشک مراجعه کنند. بسیاری از آنها هنگام بیماری به صورت خودسر به داروخانه مراجعه و داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک را بارها مصرف می‌کنند. مردم هم گناهی ندارند و وضعیت معیشت آنها در تورم نگران‌کننده شده است. قشر متوسط توانایی پرداخت هزینه‌های برخی درمان‌ها مانند دندان‌پزشکی را ندارند. اگر بیمه‌ها به وعده خود عمل کنند وضعیت اینگونه پیچیده نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که همین حالا هم افزایش تعرفه‌ها منجر به نگرانی مردم شده و آیا اختلالی در روند درمان آنها ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: سال گذشته اگر یک خانواده ۵ نفره به طور متوسط در طول سال ۶ بار به پزشک مراجعه کرده باشد، این عدد برای مجموع آنها ۳۰ می‌شود. چنانچه هیچ بیمه‌ای هم نداشته و صرفا هم به بخش خصوصی مراجعه کرده باشند، هزینه سالانه این خانواده با نرخ ۱۴۰۲ و ویزیت ۹۰هزار تومانی ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان شده است، یعنی ماهانه ۲۲۵هزار تومان. به این معنا که هر خانواده ایرانی به اندازه ۲ سطل ماست یا اقلام خوراکی ویزیت پرداخت کرده است. امسال هم تقریبا وضع همین‌گونه است اما امسال معیشت پزشکان شکننده‌تر از همیشه خواهد شد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 419350
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا