وضعیت بازار سرمایه پس از تنش‌های اخیر؛

پیش بینی بورس؛ عرضه‌های سنگین در راه است؟

هر چند همچنان عوامل منفی در گزارش‎‎‌های پیش بینی بورس به قوت خود باقی است اما قرمزی بازار سهام به کمک چند نماد شاخص ساز کم رنگ تر شده است.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ به ‌طور طبیعی تلاطمات سیاسی و نظامی، بازارهای مالی در داخل و خارج را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این اتفاق در روزهای اخیر تا حدودی برای بازارهای ایران رخ داد. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به تحلیل وضعیت بازار سهام و پیش بینی بورس پرداخته است.

ارزیابی از وضعیت بورس

مریم محبی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه بحث نحوه پاسخگویی ایران به این اقدام ناجوانمردانه در بازارهای مختلف مطرح شد. از آنجایی که این اتفاق سیاسی اثر مستقیم بر بازارهای مالی داشت بنابراین تمامی بازارها منتظر واکنش ایران به این اقدام بود. بعد از اینکه اعلام شد ایران برای حمله به رژیم صهیونیستی آماده شده است، بازارهای مالی در گارد تدافعی قرار گرفتند و با توجه به اینکه جنگ معمولا ریسک‌های مختلف را در بازار افزایش می‌دهد، ما شاهد نوسانات مختلف و متعدد در بازارهای داخلی و بین‌المللی مثل طلا و اونس جهانی بودیم.

محدود کردن دامنه نوسان خوب بود

او ادامه داد: بعد از اینکه این اتفاق افتاد در روز شنبه شاهد خروج سرمایه از بازار سرمایه بودیم ولی این خروج با تدبیر سازمان مبنی بر کاهش دامنه نوسان تا حدودی کنترل شد. بعد از آن با توجه به اینکه اقدام جمهوری اسلامی ایران مشخصا از نوع حمله نبود بلکه نوعی رفتار بازخوردی و دفاعی بود و هدف ایران از این حمله نه آغاز یک جنگ، بلکه یک پاسخ نظامی به اقدام ناصواب رژیم صهیونیستی بود، بازارهای مالی هم کمی اصلاح شدند و در بورس شاهد بودیم که برخی نمادها صف خرید شدند و در دامنه نوسان کوچک هم به ‌طور مثبت معامله شدند.

محبی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه نشان داده شد برخورد جمهوری اسلامی ایران نه با هدف شروع یک جنگ بلکه با هدف جلوگیری از حملات بیشتر رژیم صهیونیستی انجام شده و حمله‌های رژیم صهیونیستی می‌توانست باعث جنگ شود، به همین دلیل با توجه به اینکه رویکرد ایران بحث بازدارندگی، دفاعی، پاسخگویی و به رخ کشیدن اقتدار نظامی بود این اتفاق ختم به خیر شد و پایان پیدا کرد. این حمله در صورتی که منجر به جنگ می‌شد می‌توانست بازار را منفی کند و عواقبی در پی داشته باشد که شاهد این امر نبودیم.

پیش بینی بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سومین روز محدود شدن دامنه نوسان به یک درصدی، حدود ۵ هزار واحد افت کرد. با این وجود نمادهایی معاملات در نمادهایی همانند خودرو و فولاد از سرخی بازار روز سه شنبه کاستند. در حقیقت احتمالا بازار ساز در تلاش است تا با مثبت نشان دادن نمادهای لیدر بازار سرمایه این موضوع را در ذهن بازار ایجاد کند که بازار برای بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل آماده است و بورس مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. موضوعی که این نگرانی را ایجاد کرده که با مثبت شدن تصنعی بازار، شاهد ریزش سنگین شاخص کل پس از بازگشت دامنه نوسان به محدوده قبلی باشیم.

به بیان دیگر، همچنان عوامل نگران کننده هرچند نسبت به روزهای گذشته کم رنگ شده اما غالب گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوارکننده نیست. بنابراین به نظر می‌رسد که بازار همچنان روند رکودی خود را در پیش بگیرد و فقط شاخص کل به کمک برخی از نمادهای شاخص ساز از ریزش دور شود اما در کلیت بازار شاهد غلبه عرضه بر تقاضا باشیم.

بورس
شناسه : 419510
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا