خودرویی‌ها، جویندگان اصلی ارز ارزان در فروردین ۱۴۰۳

بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا 28 ام مجموعا حدود 2.5 میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف اقتصادی تخصیص داده شده است که از میان بخش‌های صنعتی، گروه خودرویی‌ها اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و توافقی هستند.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز، از ابتدای فروردین تا پایان روز سه شنبه ۲۸ ام ماه جاری مجموعا ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، خدمات و واردات در مقابل صادرات تامین شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلی ترین بخش دریافت‌کننده ارز طی ۲۸ روز ابتدایی سال، بخش صنعت بوده. که در میان صنایع، گروه حمل و نقل و خودرو اصلی‌ترین دریافت کننده ارز نیمایی و توافقی بوده است.

تخصیص ارزی حدودا ۲.۵ میلیارد دلار از ابتدای سال

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۲۸ روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ حدود ۴۶۳ میلیون دلار ارز نیمایی به نرخ ۲۸ هزار تومان به گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی پرداخت شده است. در ادامه ۷۰ میلیون دلار نیز بابت دارو و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی تخصیص داده شده است.

این درحالیست که حدود ۸۸ میلیون دلار ارز پرداختی با مبلغ میانگین ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازه زمانی مورد بررسی بابت خدمات اعطا شده. و سهم تامین ارز کالاهای تجاری و بازرگانی حدود ۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بوده. که با نرخ میانگین ۴۱ هزار تومان به فروش رسیده است.

همچنین میزان ارز تامین شده بابت قانون واردات در قبال صادرات نیز با نرخ توافقی به میزان ۴۸۵ میلیون دلار انجام شده است.

گروه خودرو، اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و توافقی

با توجه به اینکه عمده ارز تامین شده از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده. در صنایع توزیع شده است، می‌توان میزان ارز دریافتی هر بخش صنعتی را به تفکیک بررسی کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد مجموع ارز دریافتی صنایع حدود ۱ میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار بوده. که ۴۸۵ میلیون دلار به شکل واردات در قبال صادرات بوده و باقی آن به شکل نیمایی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعطا شده است.

مشاهده می‌شود بیشترین ارز نیمایی پرداخت شده به جز گروه سایر صنایع، متعلق به گروه حمل و نقل خودرو به ارزش ۳۰۵ میلیون دلار بوده است. در مقام دوم نیز گروه منسوجات با دریافت ۱۲۶ میلیون دلار ارز نیمایی قرار گرفته است.

در مقابل آمارها حاکی از آن است که بیشترین میزان دریافت نرخ ارز توافقی برای واردات در ازای صادرات، توسط بخش حمل و نقل و خودرو به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار بوده و در مقام دوم بخش معدن با ۱۱۱ میلیون دلار ارز دریافتی در مقام دوم قرار دارد.

طلا و ارز
شناسه : 419653
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا