ادعای آکسیوس پیرامون تصمیم ماجراجویانه دوشنبه شب اسرائیل

پنج منبع اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که اسرائیل در فکر انجام یک حمله تلافی جویانه علیه ایران در دوشنبه شب بود، اما در نهایت تصمیم به تعویق آن گرفت.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، پنج منبع اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که اسرائیل در فکر انجام یک حمله تلافی جویانه علیه ایران در دوشنبه شب بود. اما در نهایت تصمیم به تعویق آن گرفت.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، مقامات آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن هشدار داده که تشدید تنش با ایران به منافع ایالات متحده یا اسرائیل کمک نمی‌کند. از اسرائیل خواسته است که در هر اقدام تلافی جویانه «احتیاط» کند. ایالات متحده نگران است که ادامه سلسله حملات و ضدحملات می‌تواند باعث تشدید تنش منطقه‌ای گسترده‌تر شود.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفته: «ما مطمئن نیستیم که آن‌ها چرا و چقدر به یک حمله واقعی نزدیک بودند». یکی دیگر از مقامات آمریکایی تایید کرد. اسرائیل روز دوشنبه به دولت بایدن گفته است که تصمیم دارد صبر کند.

سومین مقام آمریکایی گفت که حتی یک «حمله محدود اسرائیل» در داخل ایران احتمالاً باعث انتقام‌جویی ایران می‌شود. اما دولت بایدن امیدوار است که این حمله محدودتر از عملیات شنبه شب ایران به اسرائیل باشد و به تبادل حملات بین دو طرف پایان دهد.

جلسه کابینه جنگ آتی اطلاع داده

به ادعای راوید، این دومین باری است که تصمیم‌گیری درباره تلافی‌جویی اسرائیل از روز شنبه به تعویق می‌افتد. بر اساس این گزارش، کابینه جنگ اسرائیل روز دوشنبه در نظر داشت به ارتش این رژیم اجازه حمله به ایران بدهد. اما به گفته دو مقام اسرائیلی، اواخر همان شب، تصمیم گرفته شد که «به دلایل عملیاتی» انجام نشود.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که مقامات اسرائیلی روز دوشنبه به دولت بایدن در مورد جلسه کابینه جنگ آتی اطلاع داده و گفته‌اند که ایالات متحده را در مورد این تصمیمات مطلع خواهند کرد.

پس از جلسه کابینه، مقامات اسرائیلی به دولت بایدن گفتند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. به ادعای یک مقام اسرائیلی، تصمیم برای پاسخ به عملیات ایران گرفته شده. تنها سوال این است که چه زمانی و چگونه.

مواضع اعضای کابینه جنگی اسرائیل در مورد این ماجرا تقریبا روشن شده است. مقامات اسرائیلی و ایالات متحده گفتند که ژنرال هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و دیگر ژنرال‌های سابق کابینه – وزیر دفاع یوآو گالانت و وزیران بنی گانتز و گادی آیزنکوت – اصرار به پاسخ دارند. اما، بنیامین نتانیاهو و آریه دری، رهبر حزب فوق ارتدوکس شاس، تا کنون محتاط‌تر بوده‌اند.

سیاسی
شناسه : 419676
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا