شاهکار ابرکوه را باید دید

به گزارش سرویس اجتماعی «جهان صنعت نیوز»؛ اگر به تصویر پشت اسکناس‌های دو هزار تومانی دقت کرده باشید، حتما تصویر عمارت آقازاده را دیده‌اید. بادگیرهای سربه‌فلک‌کشیده عمارت و طاق‌هایی که گرداگرد حیاط را گرفته‌اند، آدمی را به سفری به گذشته‌های دور شهر تاریخی و کویری ابرکوه می‌برد. بادگیر دو طبقه و ۱۸متری این خانه قاجاری نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های بادگیر در ایران به‌شمار می‌رود.

گذشته از تمام این موارد، مقرنس کاری‌های به کار رفته در بخش کلاه‌ فرنگی عمارت، چشم‌های هر بیننده‌ای را به خود خیره و مبهوت کرده و راوی گوشه‌ای از زیبایی‌های تمام‌ناشدنی هنرهای سنتی ایرانی است.

عمارت آقازاده ابرکوه حدود سال‌۱۱۵۷ هجری ‌شمسی به دستور حاج‌حسین ابرقویی بنا شد. حاج‌سید میرزامحمد‌حسین مجتهد ابرقویی از جمله افراد متمول ابرکوه بوده و زمان زیادی از عمر خود را صرف امور عمرانی و کشاورزی کرده است.

این‌طور روایت شده که حاج‌حسین برای ساخت این عمارت۸۲۰مترمربعی، گشاده‌دستی زیادی به خرج داده و به مدد دستان هنرمندِ معماران، اثری هنری در قلب ابرکوه سر بر آورده است.

بادگیر عمارت آقازاده را باید اوج هنرنمایی معماران این بنای تاریخی دانست. بادگیر دوطبقه عمارت آقازاده به سبک یزدی بر بام تالار اصلی جاخوش کرده است و همین امر آن را با سایر خانه‌های مناطق کویری متفاوت می‌کند.

در بازدید از عمارت آقازاده نباید از مقرنس‌کاری بخش زیرین کلاه‌فرنگی و سقف مقرنس‌ کارى تالار اصلی، غافل شد.

عمارت آقازاده در میدان امام حسین(ع)ابرکوه و در محله دروازه واقع شده است و البته که تماشای بنای هنرمندانه آن می‌تواند شما را از نمایی نزدیک‌تر با معماری فاخر مناطق کویری ایران آشنا کند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 419925
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا