آثار تحریم‌های جدید آمریکا بر فولاد ایران؛

سد فولادی تحریم

هر چند اعمال تحریم با صنایع فولاد موضوع جدید نیست اما در دور جدید تحریم‌های وضع شده، نکته مهمی وجود دارد که می‌تواند این صنعت ارزآور را با چالش جدی روبرو سازد.

به گزارش سرویس صنعت «جهان صنعت نیوز»؛ به دنبال حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا، بر صادرکنندگان از جمله شرکت فولاد خوزستان به همراه تعدادی از شرکت‌های وابسته وضع شده است. به این ترتیب فولاد خوزستان، صادرکننده کلیدی محصولات میانی فولاد ایران با تحریم‌های جدید آمریکا مواجه خواهد شد؛ موضوعی که به باور کارشناسان هزینه‌های زیادی را به اقتصاد و کل کشور تحمیل می‌کند.

فولاد همیشه تحریم بوده اما …

البته تحریم صنعت فولاد ایران موضوع جدیدی نیست و قبلا هم در سال ۲۰۱۸ فولاد ایران تحریم شده بود. سال‌۹۸ بود که فلزات‌پایه مثل آهن، سرب و روی از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا تحریم شدند اما در شرایط فعلی کارشناسان انتظار دشواری‌های بیشتری به ویژه چالش‌های مرتبط با معاملات مالی در عملیات تجاری دارند. البته عده‌ای هم شدت آثار منفی این مساله را مبهم ارزیابی می‌کنند و انتظار دارند زمانی که مکانیسم‌های خاصی برای کنترل اقدامات استفاده می‌شود، وضعیت روشن‌تر شود.

با توجه به اطلاعات رسمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، ۱۶نفر و ۲نهاد که تولید وسایل پرنده‌های بدون‌سرنشین ایران اعم از انواع موتورهایی که قدرت پرنده‌های شاهد را تامین می‌کنند، هدفگذاری کرده است. اوفاک همچنین پنج شرکت در چندین حوزه که مواد تشکیل‌دهنده برای تولید فولاد به شرکت فولاد خوزستان را فراهم یا محصولات آن را خریداری می‌کنند، معرفی می‌کند. اوفاک اعلام کرده است: بخش فلزات ایران سالانه معادل چندمیلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند، با اینکه بیشترین بخش آن از صادرات فولاد تامین می‌شود.

علاوه‌بر این، این سوال وجود دارد که چقدر سیستم نظارت و کنترل سخت خواهد بود. یک فرد مطلع ایرانی بیان کرد: «من به یاد دارم که صنعت فولاد در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تحت تحریم قرار گرفت و تاثیر شدیدی بر صادرات این بخش مشاهده کردیم.»

شرایط برای صادرات فولاد دشوارتر می‌شود

در این رابطه کارشناس ارشد بازارهای جهانی به «جهان‌صنعت» گفت: قبلا در ۲۰۱۸ هم تحریم شده بودیم. در حال حاضر تحریم شرکت پی‌اس‌ای یکی از دفاتر برون‌مرزی و شرکت کارا که خریدار فولاد خوزستان است، صورت گرفته؛ مساله‌ای که جدید اتفاق افتاده و قبلا خریداران تحریم نبودند. بنابراین امروز شرایط دشوارتر از قبل است، چراکه وقتی خریداران هم تحریم می‌شوند وضعیت دشوارتر می‌شود.

کیوان جعفری‌طهرانی با اشاره به درگیری ایران و رژیم صهیونیستی گفت: در یک‌هفته اخیر بسیاری از خریدارانی که محصولات زنجیره را می‌خریدند احساس خطر کرده‌اند که پیش‌پرداخت را بدهند و از این می‌ترسند که جنگ از سر گرفته شود.

او تاکید کرد: بنابراین امروز شاهد عقب‌نشینی خریداران بالقوه از بازار هستیم. اگر حملات نظامی ادامه پیدا کند قطعا روی بازار ما تاثیرگذار خواهد بود.

بخش خصوصی ضرر کرد

یک استاد دانشگاه به «جهان‌صنعت» گفت: تحریم به‌خودی‌‌خود به معنی بدبختی است. برخلاف تندروهایی که مطرح می‌کنند تحریم سودآور است اما باید گفت که تحریم به معنای نعمت نیست و این مهم تنها برای کاسبان نعمت است.

پیمان افضل خاطرنشان کرد: ما وارد منازغه با کشورهایی شدیم که از نظر اقتصاد و صنعت بالاترین درجه را در دنیا دارند و حتی کشور چین هم که اقتصاد دوم دنیاست، به غرب در فناوری و اقتصاد وابسته است. بنابراین حتی چین هم کمکی به ایران نمی‌کند و سرمایه‌گذاری عمده‌ای را در ایران انجام نخواهد داد. در حالی که چین ۵۰میلیارد دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری خارجی کرده است، بندر گوادر را پیشرفت داده و کریدور درست کرده است.

افضل در رابطه با این سوال که چه بلایی بر سر بخش خصوصی می‌آید، گفت: وقتی تحریم می‌شویم آن هم تحریم با کشورهای دارای بالاترین درجه فناوری و دانش همه کشور آسیب می‌بیند. بخش‌های بزرگ‌تر بیشتر؛ یعنی آنهایی که صادرات و مبادله دانشی می‌خواهند داشته باشند آسیب می‌بینند. بخش خصوصی هم به دنبالش شامل این مورد می‌شود چون توانمند است. هرچند که متاسفانه نگذاشته‌اند رشد کند و الان دچار معضل اساسی شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کشورهایی که از نظر علمی ضعیف‌تر هستند و ترجیح می‌دهند با ما کار کنند به دلیل تحریم عقب‌نشینی می‌کنند و بخش خصوصی فرصت‌های خوبی را به همین راحتی از دست می‌دهد.

نماینده انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: به نظرم هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد. این تحریم‌ها نمادین است، از آنجایی که بیشتر محدودیت‌ها قبلا اعمال شده است. یک کارشناس بازار نیز گفته است که فقط تاثیر کمی بر شرکت‌های وابسته مشاهده می‌شود. با وجود نااطمینانی عمومی در این زمینه، برخی نگرانی‌های جدی در مورد جنبه‌های مالی همکاری با فولاد خوزستان وجود دارد که پس از اعلان جدید ممکن است پیچیده‌تر شود. همچنین یکی از تاجران بازار بیلت منطقه MENA به Metal Expert گفت: این یک نگرانی بزرگ است؛ البته برای تمام افراد طرفین درگیر.

براساس آخرین خبرها، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در خبری اعلام کرد که علاوه‌بر برنامه پهپادی ایران، صنعت فولاد و شرکت‌های خودروساز کشور را در واکنش به حمله بی‌سابقه به رژیم غاصب تحریم می‌کند.

در همین راستا این دفتر پنج‌شرکت فعال که قطعات مورد نیاز تولید را برای شرکت فولاد خوزستان (فخوز) تامین می‌کنند یا محصولات نهایی این شرکت را می‌خرند نیز تحریم می‌کند.

در این گزارش، فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان ایرانی معرفی شده است. در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین آمده است: بخش فلزات در ایران سالانه میلیاردها دلار درآمد برای این کشور خلق می‌کند و بیشتر این درآمد از صادرات فولاد حاصل می‌شود.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنویدئو
شناسه : 420166
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا