راز جهش بازار سهام؛

پیش بینی بورس ؛ روند صعودی بازار آغاز شد؟

پس از کاهش التهابات سیاسی و رشد بازار سهام در معاملات ابتدای هفته شاهد گزارش‌های پیش بینی بورس مثبتی هستیم. با این وجود یک نکته مهم در معاملات بازار سهام وجود دارد و آن افزایش عرضه در صف‌های خرید است.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ بعد از فروکش کردن تنش‌های سیاسی، بازار سهام حالا در مسیر رشد قرار گرفته است. آنچه که باعث شده دوباره در گزارش‌های پیش بینی بورس شاهد اظهار امیدواری از سوی کارشناسان باشیم، حرکت پرقدرت بازار است. به عنوان مثال روز شنبه رکورد صعود شاخص کل در ۱۳ ماه گذشته شکست و تنها در یک روز بیش از ۷هزار واحد رشد کرد.

کارشناسان از دلایل این رشد تفسیرها و تحلیل‌های مختلفی دارند. برخی سهم عوامل سیاسی را پررنگ می‌بینند و برخی سهم عوامل اقتصادی و داخلی را.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان بازار سرمایه به بررسی روند این روزهای بازار سهام و همچنین پیش بینی بورس در روزهای آینده پرداخته است.

سیگنال مثبت حجم معاملات

ندا عباسی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: در روزهای اخیر شاخص کل بورس‌، بیشترین رشد را از ابتدای سال ۱۴۰۳ تجربه می‌کند. بعد از فروکش کردن درگیری‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و برگشت دامنه نوسان به حالت قبل حجم معاملات در جهت صعودی افزایش پیدا کرد.

بازگشت بورس از کانال نیما

او بیان کرد: در این میان با گسترش شایعات مبنی بر افزایش قیمت دلار نیمایی نمادهای شاخص‌ساز در گروه پتروشیمی و فلزات اساسی در کانون توجه خریداران قرار گرفتند‌. بحث تعدیل بند مالیاتی بودجه هم به کمک بازار آمد و اکثر صندوق‌های اهرمی و صندوق دارا و پالایش هم با صف خرید مواجه شدند که باعث پدیدار شدن یک کندل برگشتی و صعودی قوی در شاخص کل شدند که نوید یک حرکت صعودی سریع و قدرتمند را در بورس می‌دهد.

پیش بینی بورس ؛ روزهای خوب بورس فرا رسید؟

وی تاکید کرد: در صورت بازارگردانی صحیح و اصولی نمادهای پرتراکنش و شاخص‌ساز و حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه و هولد کردن سهام به دست سهامداران نوسانگیر و کوتاه‌مدتی می‌توان پیش بینی بورس مبنی بر ادامه روند صعودی همچنان امیدوار بود.

عباسی با بیان اینکه با کاهش التهابات و درگیری منطقه‌ای دلار و طلا هم کمی آرام گرفتند، گفت: اونس هم با واگرایی منفی رو‌به‌رو است. داده‌ها ضعیف اقتصادی چین، عدم تمایل آمریکا به افزایش نرخ بهره و افزایش ذخایر نفتی آمریکا نشان از اصلاح قیمت اونس جهانی دارد، از این‌ رو با آرام گرفتن بازار دلار و طلا می‌توانیم نوید یک بازار خوب را به سهامداران بدهیم .

معاملات امیدوارکننده بازار سهام

امیر‌حسین جنانی دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به «جهان‌صنعت» گفت: در اولین روز معاملاتی اردیبهشت‌ماه ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم به رقم ۴.۸ همت رسید. حقیقی‌ها ۷۷۰میلیارد تومان پول وارد سهام و حق‌تقدم کردند. با کاهش احتمال درگیری مستقیم جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی و کاهش تنش از یک سو و بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل از سوی دیگر، شاهد افزایش رونق روی تابلوهای معاملاتی بودیم و سهم‌های بزرگ و تاثیرگذاری مثل فولاد و شپنا صف خرید به کار خودشان پایان دادند. خودرویی که بدون دامنه باز شده بود روی مثبت ۷ به کار خودش پایان داد.

بازگشت امید به پیش بینی بورس

جنانی تصریح کرد: اخبار مثبت حول بازار زیاد است و بازار قبل از تنش اخیر در یک روند صعودی خوب بود که اکنون به نظر با کاهش تنش دوباره به روند خودش بازگشته و حتی کندل شاخص کل به اعدادی بالاتر از اعداد قبل از تنش بازگشته و خوش‌بینی‌ها در گزارش های پیش بینی بورس باز هم در حال افزایش است. امیدواریم طی روزهای آتی روند فعلی حتی قوی‌تر هم شود و بازار جاماندگی خودش را از بازار‌های موازی جبران کند.

نکته نگران کننده ؛ افزایش حجم عرضه در صف خرید

او با بیان اینکه صندوق‌های اهرمی هم به سقف قیمتی خودشان رسیده‌اند، گفت: دلار هم در بازار آزاد با افتی ۱۰۰۰تومانی نسبت به چهارشنبه حوالی ۶۵۷۰۰تومان در حال معامله بود و به نظر می‌تواند کمی دیگر افت داشته باشد. بورس در فروردین ماه بخش زیادی از قدرت روند شکل گرفته از اسفند ماه را از دست داد اما در اولین روز از اردیبهشت ماه‌، شاخص‌ها همگی مثبت بودند، ارزش معاملات در سطح قابل قبولی بود و حقیقی‌ها مجدد به بازار ورود کردند. نکته‌ای که در معاملات دیده می‌شود وجود فروشندگانی قدرتمند در محدوده‌های صف خرید برخی از نمادهای تاثیرگذار بود که می‌تواند به عقب‌نشینی برخی از نماد‌ها در روز‌های آینده از این حرکت و جو جدید شکل گرفته اشاره کند.

بورس شجاع شده است!

این کارشناس بورس تصریح کرد: در مجموع هر چند بازار ارزنده است اما نمی‌توان همه بازار را در یک سطح از ارزندگی دید و باید منطقی دانست که بازار سهام در چند روز آینده در صورت نبود خبر سیاسی تاثیر‌گذار به وزن‌دهی گزارش‌ها و ارزندگی نماد‌ها بپردازد و راه برخی از نماد‌ها را جدا کند و این یعنی باید در خرید‌ها نهایت دقت را داشت. پس از مدت‌ها سایه شوم ریسک‌های سیاسی و فروردینی که حال و روز خوبی نداشت به پایان رسید و به اردیبهشت رسیدیم. با این تغییر و تحولات و فرود آرام ریسک‌های سیاسی به نظر می‌رسد بورس طبیعی عمل کند.

او اضافه کرد: کاهش ریسک‌ها و خبرهای خوب خود را در بازار سرمایه به خوبی نشان می‌دهد و شجاعت خریداران که روزهای قبل فروخته و از بازار دور شده بودند، افزایش یافت. به‌ طور کلی آرامش نسبی سیاسی اتفاقی است که به سود بازار سرمایه بوده و باز هم شاهد بودیم که با وقوع این بحران جنگ اخیر و حتی افزایش نرخ ارز بازار تغییر و تحولی را لمس نکرد و از امروز به بعد است که شاید رویداد‌های ریز و درشت جانبی بتوانند فضای فعلی را تغییر دهند. از مهم‌ترین خبرهایی که این هفته بازار با آن مواجه بوده خبرهای اقتصادی است، اعم از بودجه مالیات و به خصوص نرخ ارز که این هفته فضای متفاوت‌تری را در مواجهه با نرخ ارز شاهد باشیم. گذشته بارها نشان داده که هر بار بازار آزاد مسیر کاهشی را در پیش گرفته و نرخ نیما تعدیل شده است.

بورس
شناسه : 420610
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا