اکونومیست گزارش داد؛

اقتصاد آمریکا در تله سیاست

بر اساس گزارش‌ تازه اکونومیست، اقتصاد آمریکا با پدیده جدیدی مواجه شده است؛ شرایطی که اقتصاد این کشور را بیش از گذشته در تله مسائل سیاسی قرار داده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت»؛ در اقتصاد ایالات متحده آمریکا، نام صندوق تامینی ۱۷۸۹ که سال گذشته تاسیس شده است به عنوان سرنخ در نظر گرفته می‌شود. این صندوق به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا در سه موضوع کلیدی سرمایه‌گذاری کنند؛ نخست برای محافظه‌کارانی که از اقتصاد لیبرالی رویگردان هستند، دوم دور شدن از تجار آزاد و سوم برای شرکت از سیاست‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی ضربه خورده‌اند.

نکته جالب نیز اینجاست که بنیانگذار این صندوق یک بانکدار سابق است که از رابرت کندی به عنوان فردی که مخالف تزریق واکسن کرونا بود، حمایت کرده است.

در همین راستاست که مجله اکونومیست به تازگی گزارش داده، صندوق‌هایی نظیر ۱۷۸۹ تبدیل به یک روند مهم در آمریکا شده‌اند. زیرا امروز شاهدیم که شکافی در جهان‌بینی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان ایجاد شده است. در واقع مساله این است که بسیاری از آمریکایی‌ها امروزه تلاش می‌کنند هویت سیاسی خود را به هر وسیله ممکن بیان کنند و برخی دیگر به دنبال آن هستند که از پول خود به عنوان وسیله‌ای برای تغییر رفتار اقتصادی و تجاری بهره ببرند.

 بنابراین تمامی این عوامل بر سیاست‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در این کشور تاثیر می‌گذارد. به‌ عنوان مثال شاهدیم، حدود ۱۳میلیارد دلار از حساب‌های بلک راک برداشته شده، زیرا ایالت‌هایی که طرفدار جمهوریخواهان هستند، برخی مدیران اقتصادی و مالی حزب رقیب را تحریم می‌کنند؛ امری که حالا با رقابت دوباره ترامپ و بایدن این روند را بدتر کرده و صدای هشدار کارشناسان را نیز درآورده است.

شکاف اقتصادی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان

طبق مقاله‌ای که اخیرا دانشگاه بریتیش کلمبیا در این خصوص منتشر کرده، نتایج داده‌ها نشان می‌دهد که سبد سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در اواسط دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما از یکدیگر جدا شده است. در واقع پس از این دوران بررسی نتایج انتخابات در شهرهای مختلف آمریکا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در مناطقی که طرفدار جمهوریخواهان هستند از خرید سهام شرکت‌هایی که مدیران آنها به دموکرات‌ها کمک مالی کرده‌اند، اجتناب می‌کنند.

اقتصاد در تله سیاست

در همین رابطه بررسی انگیزه چنین رفتاری نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آمریکا رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته است، به طوری که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، سرمایه‌گذاران متمایل به دموکرات‌ها سهام خود را فروختند و اوراق قرضه خریدند، این در حالی است که جمهوریخواهان دقیقا بر عکس این رفتار را از خود نشان داده‌اند. این موضوع در حالی اهمیت می‌یابد که هر چند جامعه آماری این قبیل افراد اندک است، اما مساله مهم این است افرادی که دست به چنین اقدامی زده‌اند، بیش از یک‌چهارم دارایی خود را جابه‌جا کرده‌اند.

در نتیجه تحلیلگران معتقدند این مساله مستقیما به اعتماد مصرف‌کنندگان بازمی‌گردد و از همه مهم‌تر منعکس‌کننده شکاف میان جمهوریخواهان و دموکرات‌هاست. به طور مثال بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که سهام شرکت Truth Social دونالد ترامپ در بورس نزدک فهرست شد، قیمت آن رشد قابل ملاحظه‌ای کرد، زیرا حامیان ترامپ برای خرید آن عجله داشتند. این در حالی است که وقتی او در سال ۲۰۱۶ رییس‌جمهور شد، سرمایه‌گذاران در مناطق طرفدار دموکرات‌ها بیشتر سعی کردند در شرکت‌هایی که در زمینه انرژی پاک فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنند.

دورنمای اقتصادی یک حرکت سیاسی

به گفته برخی کارشناسان، سرمایه‌گذاری‌های حزبی می‌تواند هم دارای فرصت باشد و هم تهدید. در چنین شرایطی ظهور سرمایه‌گذاری‌های Esg (راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی به عنوان رویکردی برای ارزیابی میزان فعالیت یک شرکت به نمایندگی از آن اهداف اجتماعی بوده که فراتر از نقش یک شرکت برای به حداکثر رساندن سود از طرف سهامداران شرکت است) در سال ۲۰۲۱ باعث سرازیر شدن حدود ۱۲۰میلیارد دلار به چنین صندوق‌هایی شد، با این حال در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم که برای نخستین‌بار این صندوق‌ها با مشکل خروج خالص سرمایه مواجه شدند؛ امری که مبادله و همکاری با هر دو طرف جریان سیاسی یعنی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را برای آن مشکل کرده است.

در نتیجه شواهد نشان می‌دهد که اعلام موضع‌گیری سیاسی برای شرکت‌ها می‌تواند هزینه‌ساز باشد چراکه طی تحقیق مشترکی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته تحریم‌ها علیه شرکت‌های Esg هزینه وام را برای شهرداری‌های ایالت تگزاس از ۳۰۰ تا ۵۰۰میلیون دلار افزایش داده است.

در این میان هرچند که اقتصاددانان معتقدند بازارها براساس اختلاف‌نظرها رشد می‌کنند و هر فروشنده‌ای به یک خریدار نیاز دارد و هر خریداری نیز به یک فروشنده نیاز دارد، اما نکته مهم این است که سرمایه‌داری آمریکایی بر پایه سودجویی بر هر قیمتی بنا شده و هر چند که صندوق‌های شاخص به علت تنوع و کارمزد پایین توانسته‌اند از شکاف‌های سیاسی به منظور جذب سرمایه‌گذار استفاده کنند، ولیکن باید به یاد داشته باشند که تغییر شکل اقتصادی براساس شعارهای سیاسی، هزینه‌هایی دارد که قاعدتا باید آنها را نیز بپردازند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 420623
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا