راهنمای خرید کابل برق

راهنمای خرید کابل برق شامل بررسی سطح مقطع و تعداد رشته، جنس هادی، جنس روکش، نوع عایق، نوع نصب و بررسی کاربرد کابل می‌شود. پیش از خرید این محصولات باید به نکات زیادی توجه کرد. زیرا کابل برق یکی از مهم‌ترین تجهیزات برقی است و بدون وجود آن جریان الکتریکی منتقل نمی‌شود. همچنین سطح ایمنی کابل نیز موضوع مهمی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قصد خرید و اطلاع از قیمت کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل برق، بررسی ساختار و نکات مهم هنگام خرید این کابل می‌پردازیم.

کابل برق چیست؟

سیم و کابل از مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی هستند که وظیفه توزیع و انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند. این محصولات اتصال میان تجهیزات مختلف را برقرار می‌کنند. کابل از یک یا چند رشته هادی مسی یا آلومینیومی، عایق و روکش تشکیل شده‌اند. برخی دیگر از کابل‌ها بخش‌های دیگری همچون شیلد، آرمور و موارد دیگر دارند. از کابل برق در نیروگاه‌ها، سیستم‌های تولید و توزیع برق، کارخانجات صنعتی، سیستم‌های روشنایی و دیگر موارد استفاده می‌شود.

ساختار کابل برق به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در قیمت کابل برق هم اثرگذار است، ساختار کابل است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کابل برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش ساخته شده است. هادی کابل از یک فلز رسانا همچون مس یا آلومینیوم ساخته شده است. این هادی به دو صورت افشان و مفتول به بازار عرضه می‌شود. کابل‌های افشان انعطاف‌پذیری بالایی دارند و کابل‌های مفتول خشک و بدون انعطاف هستند.

عایق کابل اغلب از جنس پی وی سی ساخته شده است. این عایق از هادی حفاظت می‌کند و مانع نشت جریان الکتریکی می‌شود. روکش نیز تمامی ساختار کابل را در بر می‌گیرد و از کابل در برابر آسیب‌های محیطی حفاظت می‌کند. این روکش نیز اغلب از جنس پی وی سی است و برخی دیگر نیز از جنس XLPEساخته شده‌اند. شرکت‌های تولیدکننده کابل از دیگر پلیمرها، لاستیک، سیلیکون و موارد دیگر به عنوان روکش استفاده می‌کنند.

در موضوع ساختار کابل باید گفت که بعضی از سیم و کابل‌ها ساختار پیچیده‌تری دارند. به عنوان مثال کابل‌های آرموردار به یک لایه زره مجهز شده‌اند و مقاومت فیزیکی بالایی دارند. در نتیجه در شرایط محیطی سخت از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود. برخی دیگر نیز یک لایه شیلد دارند. شیلد از کابل در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی حفاظت می‌کند.

راهنمای خرید انواع کابل برق از نظر ولتاژ

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در راهنمای خرید کابل برق باید به آن توجه کرد، ولتاژ کابل است. ولتاژ کابل باید متناسب با کاربرد آن باشد. کابل‌های برق از نظر سطح ولتاژ قابل تحمل به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

کابل فشار قوی

این کابل‌ها تحمل ولتاژ بالایی دارند و در نیروگاه‌ها، شبکه‌های توزیع برق و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات می‌توانند بیشتر از ۲۰ کیلوولت را تحمل کنند. به همین دلیل به آن‌ها کابل فشارقوی یا کابل قدرت نیز گفته می‌شود.

کابل فشار متوسط

این کابل‌ها در صنایعی که به ولتاژ متوسط نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های فشار متوسط در کارخانجات و تولیدی‌ها، سیستم‌های برق‌رسانی و دیگر موارد به کار گرفته می‌شوند.

کابل فشار ضعیف

این کابل‌ها با عنوان کابل سبک نیز شناخته می‌شود. کابل‌های سبک در سیستم‌های روشنایی، صنعت ساختمان سازی و ساخت تجهیزات الکتریکی کاربرد دارند. کابل فشار ضعیف در سیستم‌هایی که به ولتاژ کم نیاز است، استفاده می‌شود.

راهنمای خرید انواع کابل از نظر جنس عایق

سیم و کابل برق از نظر جنس عایق به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند. به همین دلیل پیش از خرید کابل برق باید جنس عایق آن توجه کرد. به عنوان مثال برخی از کابل‌ها عایق پی وی سی و برخی دیگر عایق لاستیکی و سیلیکونی دارند.

اگر کابل برق در محیط‌هایی با شرایط سخت به کار گرفته می‌شوند، بهتر است عایق مستحکم داشته باشند تا در برابر رطوبت، گرد و خاک و موارد دیگر بتوانند از کابل محافظت کنند. برخی از عایق‌ها خاصیت ضد آب دارند و در داخل آب و مناطق مرطوب می‌توان از آن استفاده کرد.

راهنمای خرید انواع کابل بر اساس کاربرد

مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از خرید کابل برق باید به آن توجه کرد، کاربرد این تجهیزات است. کابل‌های برق وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند اما به دلیل ساختارهای متنوعی که دارند، در صنایع وظایف دیگری را نیز برعهده دارند. کابل‌های برق براساس کاربرد به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. کابل ابزار دقیق

  2. کابل اعلام حریق

  3. کابل جوشکاری

  4. کابل کولری

  5. کابل آنتن

  6. کابل کواکسیال

  7. کابل کنترل یا کابل فرمان

  8. کابل مخابرات یا کابل تلفن

  9. کابل شبکه

نکات مهم در خرید کابل برق

نکات بسیار زیادی وجود دارد که پیش از خرید کابل برق و در کل سیم و کابل باید به آن توجه شود. در ادامه به بررسی این نکات پرداخته شده است:

  1. هرچه هادی کابل خالص‌تر باشد، کیفیت کابل بهتر است. هادی‌های آنیل شده نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. پیش از خرید سیم و کابل به هادی آن توجه کنید. هادی باید متناسب با کارایی مورد انتظار شما باشد. به عنوان مثال در برخی از مجموعه‌ها کابل افشان و برخی دیگر کابل مفتول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  2. سایز کابل یعنی تعداد رشته و سطح مقطع آن باید متناسب با کاربرد باشد. در مسافت‌های طولانی‌تر کابل با مقطع و تعداد رشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  3. هادی کابل باید در مرکز آن قرار گرفته باشد. همچنین عایق و روکش باید ضخامتی استاندارد داشته باشند. روی سطح روکش نباید برآمدگی یا فرورفتگی وجود داشته باشد.

  4. ایمنی کابل‌ها موضوع مهمی است که پیش از خرید باید مورد بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل بهتر است از کابل استاندارد استفاده کنید تا تاییدیه‌های لازم را داشته باشد.

  5. قیمت کابل برق را پیش از سفارش بررسی کنید. کابل‌های گران قیمت لزوماً کابل‌های باکیفیت نیستند.

راهنمای خرید کابل برق از راندنو

در این مقاله به بررسی نکات مهم در هنگام خرید کابل برق پرداخته شد. راه‌های زیادی برای خرید سیم و کابل برق وجود دارد. یکی از بهترین آن‌ها مراجعه به سایت راندنو است. در این سایت می‌توانید انواع سیم و کابل را مشاهده کنید. کافی است در نوار جستجوی بالای صفحه نام کابل یا برند مورد نظر خود را بنویسید تا لیستی از سیم و کابل‌ها به شما نمایش داده شود. سپس می‌توانید مشخصات فنی هر کابل را بررسی کنید. همچنین می‌توانید قیمت کابل برق مورد نظر را در چنیدن فروشگاه مشاهده کنید و با هم مقایسه کنید. پس از انتخاب فروشگاه می‌توانید به صورت مستقیم با فروشنده مورد نظر تماس بگیرید و بدون واسطه با آن در ارتباط باشید.

***این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

خواندنی
شناسه : 420987
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا