رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

حرکت هماهنگ اجزای اکوسیستم اقتصادی، توسعه را ممکن می کند

معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی گفت: برای توسعه اقتصادی باید تمام اجزای اکوسیستم اقتصادی کشور هماهنگ و دقیق حرکت کنند، چراکه این اجزا در ارتباط مستقیم با هم قرار دارند.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ آخرین آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، به بیان دیگر در حالی که صادرات و نرخ ارز غالبا رابطه مستقیم با یکدیگر دارند، در سال گذشته شاهد این اتفاق در اقتصاد ایران نبودیم.

در حاشیه دومین روز از ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با علی چاغروند رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران به بررسی پیش‌نیازهای توسعه صادرات ایران و همچنین نقش و جایگاه اتاق بازرگانی ایران در این مسیر پرداخت.

تمام اجزای اکوسیستم باید درست کار کند

علی چاغروند در این خصوص گفت: اگه بخواهیم نگاه واقعی به سیستم اقتصاد و تجارت خارجی داشته باشیم باید همانند یک اکوسیستم تمام اجزای آن را در نظر بگیریم. به بیان دیگر، زمانی که در خصوص صادرات صحبت می‌کنیم حتما باید این موضوع را در نظر بگیریم که آیا استراتژی توسعه صنعتی مناسبی در کشور وجود دارد. به اعتقاد بنده، شرط لازم برای ورود به بازارهای بین‌المللی، از یک سو تولید مبتنی بر صادرات و از سوی دیگر، دسترسی به زنجیره ارزش جهانی است. به طور کلی باید پیچیدگی اقتصادی ایران به سطحی برسد که بتوانیم وارد زنجیره ارزش جهانی شویم.

رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر مروری بر مطالعات تطبیقی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که سایر کشورها همانند ترکیه که اقتصادی نزدیک به ایران دارند، از لحاظ پیچیدگی و همچنین دسترسی به شبکه زنجیره ارزش جهانی شرایط بهتری دارند، بنابراین ابتدا باید توجه ویژه به استراتژی توسعه صنعتی و پیچیدگی اقتصادی داشته باشیم و در نهایت باید به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم.چاغروند بیان کرد: در این شرایط که صادرکنندگان با چالش‌های متعددی در دسترسی به بازارهای جهانی روبه‌رو هستند، قوانین و مقررات خلق‌الساعه منجر شده که مشتریان خود را از دست بدهند. در حقیقت صادرکنندگان با تلاش فراوان و با وجود موانع موجود، سعی می‌کنند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند، اما ناگهان با یک قانون تمام تلاش‌های آنها شکست می‌خورد.

وی ادامه داد: همه این مباحث مربوط به تولید و بازاریابی می‌شود. در ابتدا باید تولید باکیفیت در سطح جهانی داشته باشیم تا برند خود را ارائه دهیم و در بازارهای جهانی بتوانیم رقابت کنیم. در گام بعدی و در زنجیره نهایی،‌ نمایشگاه‌ها می‌‌توانند حوزه بازاریابی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تقویت کنند.
چاغروند تاکید کرد: تمام اجزای این اکوسیستم باید به درستی فعالیت کنند تا رشد نرخ ارز منجر به افزایش صادرات کشور شود.

اهمیت و نقش اتاق بازرگانی در توسعه تجارت خارجی

چاغروند درباره حضور قابل توجه اتاق ایران در نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴، گفت: در قانون اتاق ایران به صراحت اشاره شده که اتاق باید در راستای توسعه تجارت خارجی همانند برگزاری نمایشگاه‌های صادراتی نقش‌آفرینی کند. بر این اساس، حضور منسجم و گسترده اتاق ایران در نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ در راستای تکالیف قانونی است که تاکنون انجام نگرفته بود. به نظر حضور گسترده اتاق ایران در نمایشگاه امسال اتفاق خوبی است.

رئیس ستاد اکسپو اتاق ایران ادامه داد: اتاق ایران دارای شبکه گسترده‌ای از اتاق‌های مشترک، اتاق‌های استانی و تشکل‌های اقتصادی است که سعی کردیم در نمایشگاه امسال حاضر شوند تا بتوانیم با تلاش تمامی ذینفعان و ارکان اتاق به تقویت شبکه‌سازی و بازاریابی قوی برای ورود درست به بازارهای جهانی دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت اتاق‌های استانی در مرزهای کشورهای همسایه برای تسهیل در امور گمرکی بهره برد، تصریح کرد: علاوه بر اتاق‌های استانی، تشکل‌های اقتصادی به صورت تخصصی به مسائل می‌پردازند. بنابراین با کنار قرار دادن همه ارکان و ظرفیت‌های اتاق ایران، می‌توان شرایطی را مهیا کرد که بخش خصوصی ایران ارتباط عمیقی با بخش خصوصی کشورهای هدف برقرار کند و در نهایت به افزایش پیچیدگی اقتصاد کشور بیانجامد.

بر اساس اظهارات چاغروند باید در نظر داشته باشیم که سایر کشورها آزادی اقتصادی بیش‌تری نسبت به ایران دارند و بخش خصوصی در آن‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند. بنابراین ارتباط مؤثر با اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف، موضوع مهمی است.

ایران اکسپو؛ فرصتی برای تجار ایرانی

او درباره ارزیابی نمایشگاه ایران‌اکسپو در دو روز اول تصریح کرد: بر اساس آمارها تا به امروز نسبت به سال قبل رشد خوبی را شاهد هستیم. به عنوان مثال در سال قبل حدود ۱۳۰۰ تاجر خارجی در نمایشگاه حاضر شدند که امسال این رقم به حدود ۲۰۰۰ رسیده است.

معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید در حوزه بازاریابی به آن توجه کنیم این است که تجمع این تعداد تاجر و بازرگان خارجی در یک برنامه چند روزه فرصت خوبی برای تجار ایرانی محسوب می‌شود. به عنوان اتاق ایران نیز سعی کردیم با تمام توان خود در این نمایشگاه حاضر شویم. از سوی دیگر، دولت هم سعی کرده از مقامات عالی‌رتبه سایر کشورها دعوت کند. همچنین بالغ‌بر ۱۰ تا ۱۵ اتاق بازرگانی از دیگر کشورها در سطح روسا و مقامات عالی‌رتبه در این نمایشگاه حاضر هستند که بسیار امیدوارکننده است.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 421869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا