صرفه جویی چند تنی آرد و نان با طرح هوشمندسازی

کارشناس اقتصادی گفت: شفاف سازی فعالیت نانوایان و صرفه جویی یک ونیم میلیون تنی آرد در پخت نان از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان بود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: ابتدای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان گفتند که این طرح هم به صورت تشویقی هست. و نقش موثری در جلوگیری از هدر رفت آرد دارد. و اما بعد از گذشت یک مدت شاهد آن بودیم. که این سامانه تنها اثر تنبیهی داشته است. و اثر تشویقی این طرح آن بود که مقرر شده بود. بعضی افراد سهمیه نان بیشتری دریافت کنند. اما ما چنین موضوعی را شاهد نبودیم.

وی افزود: پنج آیتم اصلی خوراک پرسنل حامل های انرژی خمیر مایه کرایه حمل حقوق و دستمزد است. که ما شاهد آن نبودیم.

نظری با بیان اینکه بیزنس پلن این طرح به هیچ از اتحادیه ها ارائه داده نشده است. گفت: سقف سهمیه نه میلیون تن سهمیه گندم بوده است. و اکنون به یازده میلیون تن گندم رسیده است. و چگونه است که گندم بیشتری مصرف میشود. اما صرفه جویی در آرد صورت میگیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه ما اصلا نانوایی در تهران نداریم. که مجوز داشته باشند اما پخت نداشته باشند. افزود: حتی نانوایی هایی بوده اند که به دلیل موضوع انحصار وراثت مشکل داشتند. و نمی‌توانستند سهمیه دریافت کنند. و مشکل آنها را ما حل کردیم.

این طرح برای مصرف کننده است

نظری بیان کرد: چهل درصد سهیمه کافی نیست و طبق قانون هوشمند سازی یارانه ها گفته شده است که این طرح برای مصرف کننده است.

او گفت: فانتزی ها و صنعتی ها اکنون سهمیه نمیگیرند و گفته شده است که بیست درصد نانوایان سهمیه شان کاهش پیدا کرده است اما نانوایی نیست که سهمیه آنها نسبت به بهمن ۱۴۰۱ کاهش پیدا نکرده باشد. یک ایرادی است سایت دارد این است که جوابگو نیست و هنگام صادر کردن نانوایان به مشکل برمی خورند نانوا ها چون سامانه کشوری شده است.

وی افزود: دو سامانه هوشمند سازی نانوایان همپوشانی ندارد و ما دوست داریم که مشکلات رفع شود و نانوایان مشکلی نداشته باشند.

نظری تاکید کرد: حرف من آن است که اکنون به دلیل قیمت غیر واقعی مردم به اندازه نیاز خود مصرف نمی‌کنند. نانوا اگر کارت خوان خود را مصرف نکند نمی‌تواند آرد دریافت کند و این رو دوستان باید مشخص کنند این چگونه است و اگر کسی نقدی خرید کند با کارت نانوا کارت کشیده میشود.

این طرح در اردیبهشت ۱۴۰۱ استقرار پیدا کرد

در ادامه این برنامه شوریده کارشناس اقتصادی گفت: این طرح در اردیبهشت ۱۴۰۱ استقرار پیدا کرد و اکنون نان به عنوان یک کالای مهم است و با تغییرات قیمت تقاضای آن تغییر نمی‌کند و این نیاز دارد که دولت و حاکمیت روی این موضوع ورود کند و شفافیت چرخه را داشته باشند.

وی افزود:در بهمن ماه گام دوم طرح انجام شد. گام سوم که مشارکت مردم بود در آذر ماه سال گذشته اتفاق افتاد و ما زیاد مشارکت مردم که گزارش تخلف نانوایان بود را ما ندیدم

شوریده گفت: فواید این طرح بیش از ضرر های آن بود. روزانه دوازده میلیون تراکنش ما داشتیم و یک مقداری از نانوایان مجوز داشتند اما پخت نمی‌کردند و با این طرح شفاف سازی شدند‌‌. بالغ بر یک و نیم میلیون تن ما در سال گذشته مصرف کمتری داشتیم و صرفه جویی صورت گرفته است.

شوریده بیان کرد: بعد از اجرای طرح ما دو سناریو میتوانیم در نظر بگیریم که یکی محافظه کارانه و یکی واقع بینانه است. این صرفه جویی از ابتدای طرح تا پایین ۱۴۰۲ است. ما ابتدای سال ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی را داشتیم و قیمت برخی از محصولات افزایش داشته است و از آنجایی که آرد و نان هزینه غیر مصرفی دارد اگر افزایش قیمت ها اتفاق می افتاد مصرف آرد و نان ما افزایش پیدا میکرد. در سناریو واقع بینانه سه میلیون آرد صرفه جویی شده است.

این چهل درصد کافی نیست

کارشناس اقتصادی افزود: به نظر من این چهل درصد کافی نیست و این طرح نواقصی دارد و باید در کنار نکات مثبت آن نکات منفی هم گفته شود و نظر کارشناسی من این است که قیمت نان نباید ثابت بماند تولید کننده که ضربه ببیند قطعا مصرف کننده هم آسیب می بیند.

شوریده گفت: ما سال نود و هشت ۸/۱ میلیارد تن نان مصرف داشتیم و طبق سامانه سه درصد سهمیه نان ما افزایش پیدا می‌کند و نه درصد بابت افزایش قیمت ها به دنبال حذف ارز ترجیحی ما سال ۱۴۰۱ باید ۹/۴ میلیون تن باید مصرف می‌داشتیم.

او گفت:مهاجرت به سمت کشور ما در سال های گذشته افزایش پیدا کرده است و قطعا بالای ده میلیون تن مصرف ما میشد، این سهمیه های تغییر یافته اکنون دقیق است و سوال من این است که چرا اکنون واگذار شده است. از مجریان طرح باید دلایل این طرح و مشکلات صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما اکنون یک طرحی را اجرا کردیم و می‌گوییم اگر اجرا نمی‌کردیم چه اتفاقی می افتاد و اکنون مثلا بنزین یک کالای مهم در کشور ما است و با تغییرات قیمت ما تغییر در تقاضای آن نخواهیم داشت. تغییر الگوی مصرف اتفاق می‌افتد. کالای ضروری در اقتصاد یک تعریفی دارد و کشش قیمتی آنها پایین است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی
شناسه : 423492
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا