در هفتمین تور رسانه ای قوه قضاییه مطرح شد:

سفر اژه‌ای؛ مهم‌ترین سفر مقامات به استان

هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور بیش از ۵۰ نفر از اصحاب رسانه در استان هرمزگان آغاز شد.

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری استان هرمزگان در نشست با اصحاب رسانه درباره دومین سفر رییس قوه قضاییه به استان هرمزگان و دستاوردهای این استان بیان کرد: یکی از بحث های این سفر همایش خانواده بود که در این همایش نماینده خانواده ها و همکاران دستگاه قضا سخنرانی کردند و از بیش از ۱۰۰ نفر از همسر و خانواده همکاران که معلم بودند به مناسبت روز معلم تقدیر شد.

طی این سفر دیدارهای گسترده و مهمی رقم خورد از جمله نمایشگاهی با ۲۶ غرفه برپا شده که معاونت ها و سازمان های مختلف دستاوردها و عملکردشان را ارائه کردند، مقامات قضایی در این سفر با ۱۵ قشر ملاقات حضوری و همایش داشتند. دیدار با خانواده شهدا، نیرو‌های مسلح، نخبگان، دانشجویان، کارگران، مردم عادی، صیادان، معلمان، کشاورزان و باغداران، همایش وحدت ملی با علمای اهل تسنن و شیعیان، همایش تخصصی اقتصادی با حضور تجار و بازرگانان، دیدار با زندانیان در سراسر استان از جمله این برنامه‌ها بود. همچنین مقامات قضایی در برخی شهرستان‌ها با حضور در کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ و با معتادان در حال درمان دیدار کردند. همچنین بازدید از اسکله شهید رجایی، بازدید از اموال تملیکی، دیدار با کارگران و همچنین جلسه در مناطق آزاد با کارآفرینان و صنعتگران از دیگر جلسات مهمی است که در این سفر برگزار شد که نشان داد این سفر یک کار سازمانی و بازرسی نبوده بلکه جنبه حل مشکلات داشته است.

رفع مشکل اسناد رفسنجان بعد از نیم قرن

چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم بود که براساس آن، از سال ۵۱ ، ۷۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان بدون تعیین محدوده دقیق تحویل افراد شده بود که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد عمران و آبادانی این جزیره ایجاد کرده بود.

در همین راستا رییس دادگستری کل استان هرمزگان بیان کرد: حدودا ۵۰ سال پیش یک فردی بدون در نظر گرفتن جزعیات، ۷۱۴۲ سند برای مردم صادر کرد که این از مهم ترین مشکلات در جزیره قشم است؛ این سند ها به طور کامل و با جزعیات لازم مشخص نیستند بلکه فقط متراژ تعیین شده است که نه تنها مشکلات کاهش مالکیتی در قشم بلکه معضلات عمرانی را نیز به بار آورده بود. بر این اساس، دستگاه قضایی استان هرمزگان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، دستگاه‌های اجرایی متولی و منطقه آزاد قشم به موضوع تعیین تکلیف اسناد رفسنجان جزیره قشم ورود کرد و بعد از سفر رئیس قوه قضائیه، شاهد گره‌گشایی از این مشکل ۵۰ ساله مردم قشم و تحویل اسناد اهالی این جزیره توسط محسنی اژه‌ای بودیم.

قهرمانی خاطر نشان کرده که با تعیین تکلیف اسناد رفسنجان از لحاظ مساحت و مختصات هیچ تغییری در این اسناد ایجاد نخواهد شد. همچنین طبق گفته های وی هزینه های این مشکل را حاکمیت و دولت قبول کرده و در آینده نزدیک همه مشکلات این اسناد رفع خواهد شد و اسناد تک برگ برای مردم صادر خواهد شد.

گره گشایی در سایر زمینه ها

وی افزود: بیش از ۱۰۰۰ دستگاه ماشین راه سازی گره گشایی شد. همچنین در حوزه درمانی یکی دیگر از زمینه هایی که استان هرمزگان در آن با مشکل مواجه بود، نبود آزمایشگاه وامکانات لازم سم شناسی است؛ نمونه ها به استان های دیگر ارسال می شد ولی در این سفر قرار شد که حدود ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شود تا از مشکلات ارسال به سایر استان ها و دیر ارسال شدن پاسخ جلوگیری شود. علاوه بر این در طرح پیشگیری از قاچاق سوخت، علاوه بر کار میدانی و مبارزه در میدان،مرکز مانیتورینگ دارند که در آن مامورین مستقر شده و جایگاه های سوختی را رصد خواهند کرد؛ این از طرح ها و ایده های مهم در راستای جلوگیری از سوخت است.
همچنین یکی دیگر از طرح هایی که فقط به استان هرمزگان اختصاص دارد و امتیازش متعلق به این استان است، طرح و ایده گواهی سو پیشینه الکترونیکی است که منجر شده که ظرف حداکثر ۱ ساعت این گواهی صادر شود.
از دیگر ایده های مطرح شده باید به طرح گواهی انحصار وراثت و طرح پرداخت دیه تصادفان بدون تشکیل پرونده قضایی اشاره کرد.
در این سفر مسائل بسیار زیادی مطرح شد منتها برخی از آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است مثلا بحث دغدغه مناطق آزاد و رشد مالیاتی از جمله این مسائل است که رییس دادگستری گل استان هرمزگان در این خصوص خاطر نشان کرد که طی این سفر و پیشنهادات داده شده حتما حل خواهد شد.
همچنین وی درباره رشد مالیاتی نسبت به سال گذشته که ۶۸ درصد بوده است، یعنی از ۴۰۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده بیان کرد که با اقدامات لازم حل خواهد شد.

سیاسی
شناسه : 423505
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا