منشاء رکود اخیر بازار سهام؛

پیش بینی بورس ؛ روزهای فرسایشی ادامه دارد؟

از بعد بنیادی بسیاری از شرکت‌ها ارزنده هستند اما در پیش بینی بورس نمی‌توان این ارزندگی را عاملی برای روند صعودی دانست؛ رکود با چاشنی سیاست‌های دولتی محتمل‌ترین سناریو برای آینده بازار سهام است.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛  تداوم وضعیت رکودی شرایط سخت و پیچیده‌ای را برای بازار سهام رقم زده است. فضای رکودی سبب غلبه تردید و نااطمینانی در سمت سرمایه‌گذاران شده و این اتفاق زمینه‌ای را فراهم آورده است که سرمایه‌گذاران جدید بازارهای موازی را به بازار سرمایه ترجیح می‌دهند، چراکه در چنین فضایی بازارهای رقیب مانند ارز و طلا با رغبت بیشتری از طرف افراد روبه‌رو می‌شوند. «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس و تحلیلگر بورس به بررسی رکود اخیر در بازار سهام و پیش بینی بورس پرداخته است.

پیش بینی بورس و ریسک سیستماتیک

محمد غفوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: بعد از فروکش کردن ریسک‌های سیستماتیکی که در سطح بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه وجود داشت، شرایط بورس تا حدی تغییر کرد. چنین ریسک‌هایی غیر‌قابل پیش ‌بینی هستند. یعنی هیچ‌وقت نمی‌توان این ریسک‌ها را در تحلیل‌ها و پیش بینی بورس لحاظ کرد. این اتفاق را در بازار سرمایه طی چند ماه اخیر شاهد بودیم. در یکی، دو ماه اخیر هم با چاشنی بیشتری تجربه شد و باعث شد فضای سرمایه‌گذاری به سمت سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تر برود و خروج سرمایه اتفاق افتاد.

چرا پول جدید به بازار سهام نمی‌آید؟

او افزود: در سطح جهانی هم این اتفاق را تجربه کردیم. وقتی که بازارهای مالی دچار تنش می‌شوند، مانند تنش کرونا در سال ۲۰۲۱، بازارساز یکسری بسته‌های حمایتی مثل بسته‌های نقدینگی را به بازار تزریق می‌کند تا اطمینان و اعتماد را در بازار نگه دارد. انتقادی که دارم این است که هیچ وقت بازارساز ما نتوانست نقش بازارسازی خود را ایفا کند، این را کارنامه بازار سرمایه به ما نشان می‌دهد. این اتفاق باعث شد که ابهامات، نااطمینانی‌ها و ناامیدی‌ها در بازار سهام ادامه‌دار باشد و در حال حاضر هم ورود سرمایه‌گذار جدید به بورس بعد از رکود چندان ایجاد نشده است.

غفوری تصریح کرد: سیاست‌های بازارساز باید به سمتی باشد که ورود سرمایه‌گذار جدید به بازار را داشته باشیم. این نشان می‌دهد که بازار می‌تواند کارا باشد. در بازار ناکارا این اتفاقات و وضعیت‌ها باعث می‌شود که یکسری نااطمینانی‌ها و خروج سرمایه شکل بگیرد. سرمایه‌ها با رشد نرخ دلار و رشد بازارهای موازی بیشتر از سمت صندوق‌های درآمد ثابت به سمت بازارهای موازی یا سفته‌بازی حرکت می‌کنند. این باعث می‌شود که اقبال سرمایه‌گذاران با توجه به سیاست‌های در نظر گرفته شده مورد قبول نباشد.

شاخص کل نماگر اصلی بازار سهام نیست

این کارشناس بورس ادامه داد: این بحث مربوط به ۱۰، ۱۵ روز اخیر معاملاتی نیست. ما این اتفاق را در رکود ارزش معاملاتی بورس تجربه می‌کنیم. آنچه که شاخص کل بورس نشان می‌دهد سوءتفاهمی بیش نیست، چراکه نمادگر اصلی این بازار شاخص کل نیست. دنبال کردن ارزش معاملات و رکود معاملاتی می‌تواند نمای کلی بازار را به ما نشان بدهد؛ اینکه الان در شرایط رکود ارزش معاملات بازار هستیم و اقبالی به خرید و فروش نیست و تعداد خریداران به کمترین حالت خود رسیده است. نظر فعالان این است که شرکت‌ها ارزنده هستند اما یکسری پارامترها و ابلاغیه‌ها باعث می‌شود که سود شرکت‌ها مورد هدف قرار بگیرد، یعنی صنعتی که تحلیل می‌کنیم که می‌تواند p/e آینده‌نگر آن خیلی خوب باشد با یک تصمیم و ابلاغیه تحت تاثیر و مورد تهدید قرار می‌گیرد. در بورس فعلی همه چیز علی‌الحساب شده و فضا، فضای تردید است.

پیش بینی بورس ؛ روزهای فرسایشی ادامه دارد؟

ارزش حداقلی معاملات بازار سرمایه در کنار کاهش چشمگیر کدهای فعال بازار، نمایی از احساسات توام با یأس و ناامیدی اهالی تالار شیشه‌ای را منعکس می‌کند. کارشناسان معتقدند سیاست‌های بانک مرکزی و نوع رویکرد دولت در قبال تولید و بازار سهام، بورس را به این نقطه کشانده است.

در راستای پیش‌بینی بورس، می‌توان انتظار جریان فرسایشی معاملات در کنار ارزش پایین دادوستدها را داشت.

بورس
شناسه : 423557
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا