همه چیز دربارۀ مواد مصرفی چیلر

در چیلرهای صنعتی از موادی به عنوان جاذب و هم‌چنین مواد ضدخورندگی استفاده می‌کنند که به آن‌ها مواد مصرفی چیلر می‌گویند. این مواد می‌توانند منجر به افزایش طول عمر مفید چیلرها شده و دستگاه را از آسیب‌های احتمالی محافظت کند.

 گفتنی است که در حدود ده سال قبل، از ماده‌ای به نام کرومات لیتیوم با فرمول شیمیایی Li2CrO4  به عنوان مادۀ ضدخورندگی در دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شد اما به دلیل آن‌که سازمان بهداشت جهانی استفاده از مادۀ Сr را منع کرد در سال‌های اخیر از یک نوع مادۀ ضدخورندگی به نام لیتیوم مولیبدات با فرمول شیمیاییLi2moO4  استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که این ماده را به محلول لیتیوم بروماید اضافه کرده و سپس در چیلرهای صنعتی استفاده می‌کنند.

انواع مواد مصرفی چیلرهای صنعتی

     همان‌گونه که بیان شد در چیلرهای صنعتی به دلیل بالا بودن رطوبت نیاز به یک مادۀ خشک کننده بوده که رطوبت سنجی بالایی نیز داشته باشد تا به عنوان یک جاذب در سیستم‌های تهویۀ مطبوع و تبرید مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین لازم است از مواد ضد خورندگی نیز در چیلرها استفاده کرد تا در برابر هرگونه آسیب احتمالی، خوردگی، پوسیدگی و یا اکسیداسیون ناشی از وجود مقادیر بالای اکسیژن و آب جلوگیری شود.

انواع مواد مصرفی چیلر عبارت است از:

لیتیوم بروماید

لیتیوم بروماید که به عنوان یک نمک جاذب رطوبت معروف است است دارای یون‌های لیتیومی بوده که با مولکول‌های آب پیوند قدرتمندی را برقرار می‌کنند. این پیوند منجر به ایجاد اثرجذبی کافی برای عملکرد چیلرهای صنعتی می‌شود.

کاربردهای لیتیوم بروماید؛ از دیگر کاربردهای مادۀ مهمی به نام لیتیوم بروماید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان جاذب رطوبت در چیلرهای صنعتی به خصوص چیلر جذبی
  • به عنوان مادۀ پایه برای سنتر آلی در سایر ترکیبات شیمیایی
  • به عنوان مادۀ آرام‌بخش در صنایع غذا و دارو
  • به عنوان عنصر مهم در تولید باتری‌های لیتیومی
  • به عنوان یک مادۀ خنک کننده در صنایع خرد و کلان

غلظت مورد نیاز در محلول لیتیوم بروماید در انواع چیلرهای صنعتی به خصوص چیلر جذبی، درصدی معادل %۵۸ تا ۶۲% می‌باشد. محلول لیتیوم بروماید به عنوان یکی از مواد مصرفی چیلر، بسیار خورنده می‌باشد و می‌تواند فلزات مختلف به کار رفته در چیلرهای صنعتی را تخریب کند. به همین جهت، برای جلوگیری از خوردگی فلزات، موادی را به داخل محلول لیتیوم بروماید اضافه می‌کنند که این مواد عبارتند از:

  • نیترات لیتیوم
  • لیتیوم کرومات
  • لیتیوم مولیبدات

کرومات لیتیوم، نیترات لیتیوم و مولیبدات لیتیوم از لحاظ عملکرد شیمیایی طوری عمل می‌کنند که از تمایل طبیعی فلزات و فولاد‌ها به اکسیداسیون و یا خوردگی جلوگیری کرده و باعث می‌شوتد تا هیدروژن بسیار کمی تولید شود.

مولیبدات

همانطور که بیان شد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موادی که لازم است به محلول لیتیوم بروماید اضافه کرد مولیبدات لیتیوم است. مولیبدات لیتیوم که در زیبان انگلیسی با نامLithium Molybdite  شناخته می‌شود دارای فرمول شیمیایی  Li۲MoO۴ می‌باشد.

در حقیقت مولیبدات لیتیوم یک ترکیب شیمیایی محسوب می‌شود که جرم مولی آن معادل ۱۷۳.۸۲ می‌باشد. لازم به ذکر است که شکل ظاهری این ترکیب شیمیایی یه مانند یک پودر سفید بی‌بو می‌باشد.

عامل اصلی به وجود آمدن شکل پودری و سفید رنگ مولیبدات لیتیوم وجود مقادیر قابل توجهی از سدیم مولیبدات می‌باشد که در ترکیبات آن یافت می‌شود. در حقیقت سدیم مولبیدات به‌عنوان مهم‌ترین منبع عنصر مولیبدن است که عموما به صورت حل کردن MoO3 در هیدروکسید سدیم تولید می شود.

شرایط نگهداری مواد مصرفی چیلرهای صنعتی

مواد مصرفی چیلرها را باید در محیطی بدون رطوبت (خشک)، خنک، همراه با تهویۀ مناسب هوا و به دور از تابش نور و اشعۀ خورشید نگهداری کرد.

هم‌چنین می‌بایست ظرف‌های حاوی محلول و مواد مصرفی چیلر همواره به صورت بسته بندی دقیق و محفوظ باشد تا به دور از هرگونه عوامل محیطی اکسید ساز و البته با کمی فاصله از سطح زمین انبار شود.

سخن پایانی

در این مقاله هموراه تلاش گردید تا شما را با مواد مصرفی چیلرهای صنعتی بیش از پیش آشنا کنیم. در همین راستا در مطالب فوق به مواد مصرفی چیلر پرداخته شد و سپس انواع آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در نظر داشته باشید که تسلا تجهیز، بزرگ‌ترین و معتبرترین مرجع فروش اینترنتی در زمینۀ تجهیزات برودتی صنعتی، تجهیزات حرارتی، برج خنک‌کننده، چیلرهای صنعتی، مواد مصرفی چیلر، محلول لیتیوم بروماید (LiBr) و حوزۀ انرژی‌های پاک در ایران است.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به وبسایت رسمی تسلا تجهیز به نشانی:

https://www.teslatajhiz.com/

با دریافت انواع مشاوره‌های تخصصی در زمینۀ تهیه مواد مصرفی چیلر، خریدی امن و مطمئن داشته باشید.

ماموریت تسلا تجهیز تبدیل “گرما” به “لبخند” است.

 

***این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

خواندنی
شناسه : 423598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا