یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

پیش بینی بورس ؛ شرط صعود بازار سهام چیست؟

یک کارشناسی بازار سرمایه در پیش بینی بورس تصریح کرد: روند صعودی بازار سهام مشروط به ورود جریان نقدینگی در میان‌مدت و بلند‌مدت است. البته در ارزندگی بازار سهام در بسیاری از نمادها و سهام و صنایع با توجه به شرایط اقتصادی تردیدی وجود ندارد.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ بازار سهام از شروع اردیبهشت‌ماه امسال روند متفاوتی را آغاز کرد. بعد از فروکش کردن و تخلیه هیجانات ناشی از ریسک‌های سیاسی بسیاری از گزارش‌های پیش بینی بورس تغییر روند بازار به سمت مثبت‌های بالا را اننتظار داشتند اما این اتفاق نیفتاد و بازار در یک روند سینوسی مداوم قرار گرفت.

 به نظر می‌رسد با وجود کمرنگ شدن ریسک‌های سیستماتیک، کماکان سایه ریسک‌های اقتصادی و تصمیمات ناگهانی از طریق صدور بخشنامه‌های دولت و نهادهای ذی‌ربط وجود دارد. با این وجود آنگونه که بسیاری از کارشناسان در پیش بینی بورس بیان می‌کنند در بلند‌مدت بازار سرمایه با یک تغییر جهت نسبی روبه‌رو می‌شود و به تدریج از هیجانات فاصله خواهد گرفت.

بازار ارزنده است اما نمی‌توان بورس را پیش بینی کرد

امیر‌علی امیر‌باقری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به طور کلی در حال حاضر کلیت بازار بیشتر بر مبنای مالی- رفتاری عمل می‌کند و نه مالی- عقلایی. از این ‌رو نمی‌توان پیش بینی و تحلیل کوتاه‌مدتی به بازار داشت. با توجه به اینکه ریسک‌های سیاسی با اتفاقات اخیر موازنه شد و ریسک‌های اقتصادی پیشخور شدند و به طور کلی سایه ریسک سنگینی بر سر بازار وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر می‌توان از ارزندگی بازار صحبت کرد تا اینکه بخواهیم از روندهای بازار بگوییم.

پیش بینی بورس صعودی در کوتاه مدت ممکن است

او بیان کرد: به خاطر اینکه روندها تحت تاثیر نیروهای عرضه و تقاضا هستند و قیمت‌ها براساس این دو نیرو مشخص می‌شوند، عرضه و تقاضا هم در کوتاه‌مدت بیش از آنکه تحت تاثیر واقعیت‌های مالی باشند بیشتر متاثر از احساسات، هیجانات بازار هستند. ضمن اینکه سنتیمنت بازار متاثر از روندهای دو، سه سال اخیر به خصوص سال گذشته است. طبیعتا هر چقدر فریم زمانی را در گذشته کوتاه‌تر کنیم، تاثیرش بر سنتیمنت بازار بیشتر خواهد بود، بنابراین نمی‌توان در پیش بینی بورس انتظار داشت که در یک برهه کوتاه سنتیمنت بازار تغییر جهت بدهد و جریان نقدینگی به شدت و سرعت روانه بازار شود. در حال حاضر یک فضای تعادلی را در بازار شاهد هستیم و انتظار روند نزولی در بازار وجود ندارد.

شرط صعودی بازار سهام چیست؟

امیر‌باقری تصریح کرد: روند صعودی بورس مشروط به ورود جریان نقدینگی در میان‌مدت و بلند‌مدت است. البته در ارزندگی بازار سهام در بسیاری از نمادها و سهام و صنایع با توجه به شرایط اقتصادی تردیدی وجود ندارد. اگر یک فریم ۴۰ساله از گذشته را در نظر بگیریم، خودش را در میانگین‌های بلند‌مدت نشان می‌دهد ولی اگر یک فریم یکساله را در نظر بگیریم، تاثیرش در کوتاه‌مدت بسیار بیشتر خواهد بود. با توجه به شرایطی که از ۱۷اردیبهشت سال گذشته ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی و استفاده از اطلاعات نهانی توسط برخی افراد و نهادها و گروه‌ها صورت گرفت و شرایطی که کلا باعث از بین رفتن اعتماد شد طبیعتا انتظار داریم با کوچک‌ترین اتفاقی بازار سهام به سمت منفی تمایل بیشتری پیدا می‌کند. باید این نکته را در نظر بگیریم که روندهای نزولی و صعودی در پی همدیگر آمدند ولی احساس می‌شود روند نزولی از سال گذشته تا الان به انتهای خودش رسیده و انتظار داریم روندها تغییر جهت بدهند‌، به خصوص در صنایعی که به لحاظ صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی ارزنده هستند. باید این نکته را هم در نظر گرفت که در میان‌مدت و بلند‌مدت پیش بینی بورس طبق تحلیل عمل می‌کند اما در کوتاه‌مدت بیشتر تحت تاثیر هیجانات است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 423795
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا