تداوم اختلاف بین دولت و کشاورزان؛

دور باطل قیمت خرید تضمینی گندم

تعیین قیمت خرید تضمینی گندم یکی از اختلافاتی است که هر سال بین دولت و کشاورزان شدت می‌گیرد.

به گزارش سرویس کشاورزی «جهان صنعت نیوز»؛  در حالی که سال گذشته دولت با تعیین قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷هزار و ۵۰۰تومانی نتوانست رضایت کشاورزان را جلب کند، گندمکاران همچنان نگران تسویه مطالبات گذشته خود هستند. اکنون نیز در حالی که حدود ۵۰روز از سال جدید می‌گذرد، تولیدکنندگان گندم تا حد زیادی از تورم عمومی کالاها عقب مانده‌اند و به همین دلیل سال گذشته خواهان تعیین قیمت گندم در محدوده ۲۰هزار تا ۲۲هزار و ۵۰۰تومان بودند.

آنطور که مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور اعلام کرده است، امسال نیز قیمت گندم در هر کیلو در محدوده ۱۷هزار و ۵۰۰تومان قرار دارد. خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۱۸هزار تومان است.

قیمت خرید تضمینی گندم و زیان کشاورزان

با توجه به این نرخ‌های اعلامی کشاورزان همچنان از تولید زیان‌ده خبر می‌دهند و معتقدند که در چرخه تولید تا مصرف گندم، این دلالان و واسطه‌گران هستند که بیشترین سود را می‌برند و گندمکاران جز زیان عایدی دیگری ندارند؛ موضوعی که احتمالا در نهایت منجر به کاهش تولید گندم و افزایش واردات این محصول کشاورزی شود.

نکته عجیب این است که هرگاه دولت ناچار به واردات گندم شده در نهایت پرداختی بیشتری نسبت به محصول داخلی داشته است. با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری حدود ۱۳میلیون تن گندم از مزارع داخل کشور خارج شود؛ یعنی معادل تولیدی که سال گذشته انجام شد.

البته تمام این محصول با قیمت خرید تضمینی گندم خریداری نمی‌شود و بخشی از کشاورزان حاضر به فروش محصول به دولت نیستند.

البته این بدان معنا نیست که دولت باید تمام‌وکمال به خواسته کشاورزان عمل کند، بلکه شاید بهترین راهکار جبران عقب‌ماندگی قیمتی و تعیین قیمت جدید گندم براساس تورم باشد، چراکه در غیر این صورت دست دولت از گندم تولیدی کشاورزان کوتاه می‌شود و در نهایت باز هم این دلالان هستند که به بازیگر اصلی بازار تبدیل می‌شوند.

خبری از پول گندم نیست

در این میان، طبق اعلام رییس بنیاد ملی گندمکاران از ۱۰فروردین تا امروز حدود یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تن گندم به ارزش ریالی حدود ۲۲هزار میلیارد تومان (همت) از گندمکاران خریداری شده اما هنوز ریالی پرداخت نشده است.

عطاالله ‌هاشمی با اشاره به نرخ تضمینی گندم اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷هزار و ۵۰۰تومان بوده که تاخیر در پرداخت پول کشاورزان منجربه دلسردی آنها می‌شود.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در سال‌های گذشته معمولا در ابتدای فصل پس از خرید ۵۰ تا ۶۰‌درصد محصول پول دو تا سه‌روز به کشاورزان پرداخت می‌شد و فقط پول گندم‌های سردسیر با کاهش اعتبار با تاخیر واریز می‌شد. اما سال گذشته و امسال وضعیت به‌گونه‌ای شد که پول گندم با تاخیر چندماهه به گندمکاران پرداخت می‌شود.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 424109
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. بطور آشکار می‌توان دستهایی را دید که نگران خودکفایی در گندم داخلی هستن. سال ۱۴۰۰ نرخ ۱۱ تومان با تورم و هزینه تولید تقریبا همخوان بود و گندمکاران دلگرم به قیمت سعی در هزینه و رسیدگی بیشتر به مزارع خود داشتن که نتیجه اش تولید تقریبا دو برابر بیشتر از سال ۹۹ شد ولی از سال قبل و همچنین امسال تمام و کمال هیچ ظلمی نیست که در حق گندمکاران نکرده باشن. از قیمت کم و پرداخت با تاخیر ۷ ماهه. چنانچه دولت در همین سال جاری فکری برای قیمت مناسب درحد ۲۳ تومان حد اقل و پرداخت سریع نکند دیگه برای کشت بعدی گندم با وعده گندم ۵۰ هزار تومانی هم کشاورزان اعتمادی به دولت نخواهند کرد و کشت گندم بسیار کمتر خواهد ش

  2. امسال در زبرخان من تا الان ۴ بار،سمپاشی شته انجام دادم احتمالا حداقل یک سمپاشی سن هم دارم..سال گذشته کلا دو مرحله سمپاشی کردم..همچنین سایر هزینه ها که همه دچار تورم و نقدی می باشد.واقعا ۱۹۵۰۰ هم برای گندم کمه چه رسد به ۱۷۵۰۰تومان ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا