پیش بینی بورس ؛ بازار سهام چشم انتظار «س»

هر چند عوامل متعددی باعث شده که پیش بینی بورس چندان مثبت نباشد اما در روزهای آینده قرار است در خصوص بندی از بودجه تصمیم گیری شود که می‌تواند حداقل در کوتاه مدت کمی از شدت رکود بازار سهام بکاهد.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ شاید یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای پیش بینی بورس استفاده می‌شود، ارزش معاملات بازار سهام باشد؛ نگاهی به روند معاملات چند هفته گذشته نشان می‌دهد که ارزش معاملات بازار سهام همچنان پایین‌تر از سطح سه هزار میلیارد تومانی قرار دارد و به کم‌ترین میزان طی ۶ سال گذشته رسیده است. از این آمار نشان می‌دهد که انگیزه‌ای برای اهالی تالار شیشه‌ای باقی نمانده است.

بند «س» امید را به پیش بینی بورس باز می‌گرداند؟

اینکه چرا رکود بازار سهام هر روز عمیق‌تر می‌شود، دلایل متعددی وجود دارد که یکی از این موارد مربوط به بند «س» بودجه می‌شود. بند «س» که مربوط به سقف معافیت مالیاتی است طی روزهای آینده به صحن علنی مجلس می‌رود. سهامداران امیدوارند با اصلاح این قانون، از بار عرضه‌های متوالی بازار کاسته شود و شاید بتوان پیش بینی بورس را مبنی بر بهبود نسبی تقاضا در بازار عنوان کرد.

سایه سنگین اصلاحات بودجه بر بورس

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه درخصوص اثرات تبصره ۶ قانون بودجه گفت: متاسفانه بندی که در کمیسیون تلفیق تصویب شد، به حدی کلی بود که به هیچ عنوان در مورد تبعات آن بررسی صورت نگرفته بود اما بعد از اینکه احکام مالیاتی آن منتشر شد، سازمان بورس تازه متوجه شد که چه بند خطرناکی در قانون بودجه گنجانده شده ‌است، به نحوی که در راستای تحقق این قانون، معافیت‌های مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از درآمد ثابت و سهامی برداشته شده و در عین حال مشوق‌هایی که سبب تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس بود نیز از بین رفت.

وی بیان کرد: نامه‌نگاری‌هایی از طرف کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، کانون کارگزاران، شهرداری‌ها، بیمه مرکزی و حتی ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی انجام شد که این بند اصلاح شود و کلیات آن در روزهای گذشته تصویب شد اما یکسری ابهامات درخصوص بیمه زندگی و سپرده بانکی نیز کماکان وجود دارد که به کمیسیون ارجاع داده شد تا مجددا در دستور کار قرار گیرد.

صمدی درخصوص اثرات آن بر کلیت بورس و به دنبال آن اقتصاد کشور افزود: با تصویب این ماده، پی می‌بریم که عملا صندوق‌های درآمد ثابت دیگر رقیبی برای سپرده‌های بانکی به حساب نمی‌آمدند؛ صندوق‌هایی که بیش از ۴۰درصد اوراق بدهی دولت و بیش از ۸۰درصد اوراق بدهی بخش خصوصی را خریداری می‌کردند. حالا با برداشته شدن معافیت‌های مالیاتی، این اوراق دیگر خریداری نمی‌شوند و در واقع ضربه اصلی را دولت می‌بیند.

وی درخصوص اهمیت این صندوق‌ها ادامه داد: ارزش دارایی صندوق‌های بازار سرمایه ۸۵۲هزار میلیارد تومان، معادل ۱۱‌درصد نقدینگی کل کشور است، پس تصمیمی که این حجم نقدینگی را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد، قطعا به اقتصاد کشور و تولید ضربه خواهد زد.

صمدی درخصوص چرایی عدم واکنش بازار سرمایه به تصویب این مصوبه نیز گفت: علت اینکه بورس همچنان در حالت رکودی خود قرار دارد این است که کلیات این مصوبه تصویب شده و همچنان در انتظار تصویب جزئیات آن است.

وی ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که این عامل به تنهایی بازار سرمایه را به سمت بی‌رونقی سوق نداده؛ فاصله دلار نیما و دلار آزاد و نرخ بهره ۳۰‌درصد نیز از عوامل تشکیل چنین بازاری هستند و مادامی که توفیق و گشایشی در آنها رخ ندهد، نمی‌توان انتظار بازار پویایی را داشت؛ اثر منفی‌ای که حتی دولت هم ناکام در فروش اوراق خود بود.

ناظر بازار، سهامداران را فراری داد؟

یکی دیگر از موضوعات که این روزها در تالار شیشه‌ای مطرح می‌شود،  دستکاری یا رفتار سلیقه‌ای ناظر است که بین سهامداران بازار سرمایه مورد بحث و انتقاد قرار می‌گیرد.

اعتراض و گلایه‌مندی اکثر فعالان بازار مربوط به نوع نظارت سازمان بورس بر نحوه انجام معاملات است. برخی فعالان معتقدند که بگیر و ببند ناظرها در بورس در سال‌های اخیر به حدی زیاد و نامتعارف شده که بسیاری از بازیگران و سهامداران صرفا به خاطر آزار ناظران، از این بازار فراری شده‌اند و بازار به حدی از سفارش‌های خرید و فروش روی تابلو تهی شده است که اگر کسی بخواهد صد هزار سهم بدون ایجاد صف خرید بخرد و رنج‌کشی نباشد و دادگاهی نشود، مجبور است با چند کارگزاری و ترکیبی از استیشن آنلاین و آنلاین گروهی در ساعت‌های پراکنده از روز و با سفارش‌های غیرهمسان سفارش فروش بگذارد تا بتواند صد هزار سهم مورد نظر خود را خریداری کند.

بورس

شناسه : 424804
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا